Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1802674_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 5097
Doknr.
505025
Dato
12-10-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 21. september stillet følgende
spørgsmål nr. 561 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 561:
”I forlængelse af samrådet om fald i
brugen af intensiv døgnbehandling, jf. SOU
alm. del samrådsspørgsmål AP, bedes ministeren oplyse, hvad
behandlingsgarantien indebærer for en borger, der ønsker døgnbehandling. I
forlængelse heraf bedes endvidere oplyst, hvilke rettigheder borgeren har for selv
at have indflydelse på behandlingsformen.”
Svar:
Alle borgere med et behandlingskrævende stofmisbrug har ret til at få tilbud om social
og lægelig stofmisbrugsbehandling (substitutionsbehandling) senest 14 dage efter, at
de har anmodet om at komme i behandling
også kaldet behandlingsgarantien. Når
borgeren har anmodet om behandling, skal det vurderes, om borgeren har behov for
behandling, hvorfor der igangsættes en afdækning af borgerens ressourcer, udfor-
dringer og behov. På baggrund af denne afdækning udformes en behandlingsplan,
der danner grundlag for den fremadrettede behandling. Behandlingsplanen skal blandt
andet sikre et målrettet, effektivt, koordineret og helhedsorienteret behandlingsforløb,
der modsvarer borgerens behandlingsbehov og ønsker. Af behandlingsplanen fremgår
det, om målet med behandlingen er ophør, reduktion eller stabilisering af stofmisbru-
get. Senest inden for 14 dage skal borgere med et behandlingskrævende stofmisbrug
visiteres til det tilbud, som de har brug for.
Angående spørgsmålet om borgerens rettigheder for medindflydelse kan jeg oplyse,
at det fremgår af vejledningerne om social og lægelig stofmisbrugsbehandling, at kon-
krete forhold omkring borgeren skal indgå som en del af den samlede vurdering af,
hvilken behandlingsform der er den mest relevante for borgeren. Visiteringen til et
behandlingstilbud beror som tidligere nævnt netop på en individuel, faglig vurdering
med hensyntagen til borgerens egne ønsker, ressourcer og behov. Det kan derudover
nævnes, at borgeren i henhold til reglerne om frit valg kan vælge et andet behand-
lingstilbud af tilsvarende karakter, som det tilbud kommunen har visiteret til. For ek-
sempel kan der vælges mellem offentlige og private tilbud. Der er dog ikke tale om frit
valg mellem eksempelvis døgn- og dagbehandling, da disse behandlingstilbud ikke
vurderes at være af tilsvarende karakter.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om, hvad behandlingsgarantien indebærer for en borger, der ønsker døgnbehandling, til børne- og socialministeren
Jeg har ovenfor skitseret behandlingsgarantien og borgerens rettigheder i forbindelse
med visitering til den sociale og lægelige misbrugsbehandling, og jeg vil i denne for-
bindelse understrege, at det er kommunens forpligtelse, at borgeren får den rette mis-
brugsbehandling baseret på borgerens konkrete behov og ønsker indenfor 14 dage
efter borgerens første henvendelse.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2