Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1799653_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 4977
Doknr.
506371
Dato
06-10-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 15. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 532 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 532:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor man
ikke har mulighed for at påklage afslag
på netværksanbringelse.”
Svar:
Netværksanbringelser er anbringelser hos familiemedlemmer eller andre fra barnets
eller den unges netværk. En netværksplejefamilie er således en familie, som i kraft af
den personlige relation til et konkret barn eller en konkret ung er godkendt til at have
barnet eller den unge i pleje. Det indebærer, at kommunalbestyrelsen i hvert enkelt
tilfælde skal foretage en vurdering af relationen mellem barnet eller den unge og den
pågældende familie.
Afgørelsen om godkendelse som netværksplejefamilie skal ses i tæt sammenhæng
med kommunalbestyrelsens afgørelse om valg af konkret anbringelsessted til barnet
eller den unge, herunder fx i en netværksplejefamilie.
Kommunen skal vælge det anbringelsessted, der bedst kan imødekomme barnets
eller den unges behov, og kommunen skal lægge vægt på anbringelsesstedets mulig-
hed for at tilbyde nære og stabile voksenrelationer. Kommunen har altid pligt til at
vurdere, om anbringelse i en plejefamilie, herunder også i en netværksplejefamilie, er
mest hensigtsmæssig, jf. servicelovens § 68 b, stk. 2.
Det afgørende for, om der i den konkrete situation vælges en netværksanbringelse,
skal være hensynet til barnets eller den unges bedste. Valget af anbringelsessted skal
således ske ud fra bl.a. den børnefaglige undersøgelse og handleplanen efter service-
lovens §§ 50 og 140 og en konkret vurdering af, hvorvidt der i barnets eller den unges
netværk findes personer, som har ressourcer til at imødekomme barnets eller den
unges behov.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om selve godkendelsen som netværksplejefamilie
kan ikke påklages til anden administrativ myndighed. Det afspejler, at godkendelsen
afhænger af vurderingen af den konkrete relation til barnet eller den unge. Kommu-
nalbestyrelsens afgørelse om valg af konkret anbringelsessted, herunder i en net-
værksplejefamilie, kan imidlertid indbringes for Ankestyrelsen af forældremyndigheds-
indehaver og barnet eller den unge, der fyldt 12 år, jf. servicelovens §§ 166 og 167,
stk. 1, nr. 4.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om, hvorfor man ikke har mulighed for at påklage afslag på netværksanbringelse, til børne- og socialministeren
Øvrige familiemedlemmer og andre personer i netværket er ikke selvstændig part i
sagen og har derfor ikke selvstændig klageret over afgørelsen om valg af konkret
anbringelsessted. Imidlertid kan enhver, herunder også f.eks. bedsteforældre, sø-
skende m.v., som oplever, at kommunen ikke iværksætter en tilstrækkelig indsats over
for et udsat barn eller ung, underrette Ankelsen. Ankestyrelsen vurderer herefter, om
der er grundlag for at tage sagen op.
Endelig er det vigtigt at understrege, at barnet eller den unge har ret til samvær og
kontakt med forældre og netværk, herunder søskende, bedsteforældre, øvrige fami-
liemedlemmer, venner m.v. under anbringelsen udenfor hjemmet.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2