Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1786265_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 4447
Doknr.
496675
Dato
07-09-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 21. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 493 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 493:
Ifølge bekendtgørelsen om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter
serviceloven, § 5, hedder det, at kommunalbestyrelsen ved indgåelsen af leverandør-
aftaler skal inddrage repræsentanter for brugerne ift. udarbejdelse af kravspecifikatio-
nerne. Ministeren bedes redegøre detaljeret for, hvordan disse brugerrepræsentanter
bliver involveret. Spørgsmålet stilles på baggrund af samrådet den 17. august 2017
om genbevilling af hjælpemidler, jf. SOU alm. del
samrådsspørgsmål AN og AO.
Svar:
Reglen om brugerrepræsentation har til formål at inddrage brugernes viden og erfa-
ring om produkterne og den service, der bør knytte sig dertil. Brugerrepræsentanterne
skal således sikres indflydelse på, hvilke krav kommunen skal stille til indholdet i leve-
randøraftaler, herunder krav til kvalitet, forsyningssikkerhed, sortiment, forhandlernet
m.v. Desuden vil brugerrepræsentanternes medvirken ved formulering af kravene i og
forudsætningerne bag de indgåede aftaler være medvirkende til at tydeliggøre, hvad
brugerne kan forvente af det offentlige system på hjælpemiddelområdet.
Det er den enkelte kommune, der tilrettelægger brugerinddragelsen. Vejledningen om
hjælpemidler, biler, boligindretning m.v. indeholder herved nogle anbefalinger, som
kommunerne kan overveje at inddrage.
Det fremgår således af vejledningen, at det bør sikres, at processen med udarbejdelse
af aftalegrundlaget tilrettelægges på en sådan måde, at brugerne får den nødvendige
tid til at gøre deres indflydelse gældende. Efter princippet om meroffentlighed i offent-
lighedsloven er der ikke noget til hinder for, at brugerrepræsentanterne gennem akt-
indsigt får mulighed for at se de indkomne tilbud. Det anbefales, at brugerrepræsen-
tanterne får denne mulighed som led i brugerinddragelsen ved kommunens indgåelse
af leverandøraftaler.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 493: Spm. om, hvordan disse brugerrepræsentanter bliver involveret, jf. bekendtgørelsen om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter servicelovens § 5, til børne- og socialministeren
Som repræsentanter for brugere anbefales det at inddrage personer fra de relevante
handicaporganisationer. Det kan også være relevant at inddrage øvrige brugere eller
andre, der har en særlig ekspertise på området.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2