Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1784353_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 4440
Doknr.
496640
Dato
30-08-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 18. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 490 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 490:
Ministeren oplyste på samrådet den 17. august 2017 om genbevilling af hjælpemidler,
jf. SOU alm. del
samrådsspørgsmål AN og AO, at hun til samtlige kommuner vil
genudsende hyrdebrevet fra 2012, der præciserer reglerne i serviceloven om støtte til
hjælpemidler, særligt i forhold til skift til en anden type hjælpemiddel som følge af ind-
gåelsen af en ny leverandøraftale (SOU alm. del
bilag 369, folketingsåret 2011-12).
Ministeren bedes uddybe, om hun alene vil genudsende hyrdebrevet, eller om hun
finder anledning til at tydeliggøre visse regler eller procedurer over for kommunerne i
forbindelse med genudsendelsen af hyrdebrevet.
Svar:
Som jeg har orienteret udvalget om den 25. august 2017, er hyrdebrevet fra 2012
blevet genudsendt til samtlige kommunalbestyrelser den 24. august 2017.
Der er ikke i forbindelse med genudsendelsen foretaget nogen tydeliggørelser af reg-
ler eller procedurer på hjælpemiddelområdet. Dette skal ses i lyset af, at reglerne om
fremgangsmåden ved skift til nye typer af hjælpemidler som følge af en kommunes
indgåelse af nye leverandøraftaler ikke er ændret siden 2012, og at formålet med den
ekstraordinære genudsendelse af hyrdebrevet er at erindre kommunerne om gælden-
de regler.
Med venlig hilsen
Mai Mercado