Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1781429_0001.png
18. august 2017
J.nr. 2017 - 4040
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 459 af 23. juni 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 459: Spm. om, hvordan boligaftalen påvirker kommunernes mulighed for at fastsætte satser for grundskyld og dækningsbidrag frem til hhv. 2021 og 2020, til skatteministeren
1781429_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvordan boligaftalen påvirker kommunernes mulighed for at
fastsætte satser for grundskyld og dækningsbidrag frem til hhv. 2021 og 2020.
Svar
Grundskyld
Frem til og med 2020 gælder de hidtidige regler for fastsættelse af kommunale grund-
skyldspromiller. Det vil sige, at den enkelte kommune kan sætte grundskylden op eller
ned, dog under iagttagelse af reglerne om det kommunale skattestop, hvor kommunerne
under ét ikke kan sætte de samlede kommunale skatter op.
Det følger af forliget om
Tryghed om boligbeskatningen,
at der (ved lov) i 2020 fastsættes nye
grundskyldspromiller for de enkelte kommuner med virkning for 2021, således at prove-
nuet fra grundskylden i den enkelte kommune i 2021 ved anvendelse af nye vurderinger
med forsigtighedsprincippet svarer til provenuet under gældende regler på nye vurderin-
ger. Ingen grundskyldspromille kan sættes op i forbindelse med omlægningen.
Den nuværende undergrænse for grundskylden på 16 promille ophæves. Grundskyldspro-
millen kan højst fastsættes til 30 promille. De for hver kommune lovfastsatte promiller
udgør et loft i 2021-2025. Kommunalbestyrelsen vil således kunne sætte grundskyldspro-
millen ned, men ikke op, i perioden.
Dækningsafgift
Det formodes, at spørgeren spørger til reglerne for de kommunale dækningsafgifter.
Frem til og med 2019 gælder de hidtidige regler for fastsættelse af dækningsafgiftssatser.
Det vil sige, at kommunerne kan sætte dækningsafgifterne op eller ned, dog under iagtta-
gelse af reglerne om det kommunale skattestop
tilsvarende grundskylden, jf. oven for.
Det følger af forliget om
Tryghed om boligbeskatningen,
at der (ved lov) i 2019 fastsættes nye
erhvervsdækningsafgiftssatser for kommuner, der i 2019 opkræver erhvervsdækningsaf-
gift. Det betyder, at i kommuner, hvor erhvervsdækningsafgiftssatsen er nul i 2019, bliver
satsen også nul i 2020. De nye satser har virkning fra skatteåret 2020. De lovfastsatte er-
hvervsdækningsafgiftssatser udgør et loft fra 2020 til 2025. Kommunalbestyrelsen vil såle-
des kunne sætte satsen ned, men ikke op, i 2020-2025.
De nye satser for erhvervsdækningsafgift har virkning fra 2020, da det er første år, hvor
de nye vurderinger udgør beskatningsgrundlag for dækningsafgiften, og da grundlaget for
dækningsafgiften ikke er omfattet af en stigningsbegrænsnings-regel.
Satserne fastsættes, så det samlede provenu fra erhvervsdækningsafgiften i 2020 svarer til
provenuet i 2014 (2017-niveau) justeret for ændringer i erhvervsdækningsafgiftssatserne
fra og med skatteår 2017. Dermed bliver betalerne af erhvervsdækningsafgift under ét
forsikrede mod virkningen af de nye beskatningsgrundlag for erhvervsdækningsafgift.
Fordelingen pr. kommune sker på baggrund af den enkelte kommunes andel af det for-
ventede samlede erhvervsdækningsafgiftsprovenu i 2020, hvis de nye beskatningsgrundlag
havde fået lov til at slå fuldt igennem i 2020. Efter behov tilpasses maksimalsatsen for er-
hvervsdækningsafgiften.
Side 2 af 3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 459: Spm. om, hvordan boligaftalen påvirker kommunernes mulighed for at fastsætte satser for grundskyld og dækningsbidrag frem til hhv. 2021 og 2020, til skatteministeren
1781429_0003.png
Der er ikke aftalt ændringer af reglerne for fastsættelse af dækningsafgiftssatser for offent-
lige ejendomme.
Side 3 af 3