Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1767692_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Samråd sammen med justitsministeren
om ventetider i Børnehuse
7. juni 2017, kl. 11.00-12.15
10 min.
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/6-17 om ventetider på videoafhøring af børn og presset på børnehusene, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
[Det er aftalt med udvalget og Justitsministeriet, at børne- og
socialministeren indleder samrådet med en besvarelse af
samrådsspørgsmål AI, hvorefter justitsministeren besvarer
samrådsspørgsmål AH.]
Tak for ordet.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for udviklingen i brugen af
landets børnehuse og for de ressourcer, der er afsat til driften af
børnehusene. Udvalget har også bedt mig om at forholde mig til,
hvordan børnehusene kan opprioriteres, og hvordan det sikres, at
intentionerne i Overgrebspakken fra 2013 realiseres.
Jeg vil besvare spørgsmålene samlet. Først vil jeg dog gerne
kvittere for udvalgets grundige forberedelse til dagens samråd,
hvor der også er blevet stillet udvalgsspørgsmål. Samtlige
spørgsmål vedrører et rigtig vigtigt område, som jeg har glædet
mig til at drøfte med jer her i dag.
[Baggrund]
Det er nemlig utrolig vigtigt, at der gribes tidligt ind i forhold til
børn, hvor der er viden eller mistanke om voldelige eller seksuelle
overgreb. Det er netop formålet med Børnehusene og
Overgrebspakken, der er en del af satspuljeaftalen for 2013, og
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/6-17 om ventetider på videoafhøring af børn og presset på børnehusene, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
som blev vedtaget med bred opbakning fra alle Folketingets
partier.
Overgrebspakken indeholder en række initiativer, der skal sikre en
målrettet indsats på området. Blandt andet skal alle kommuner
have politisk godkendte beredskaber til forebyggelse, tidlig
opsporing og behandling af sager om overgreb mod børn. Og
kommunerne skal reagere på alle underretninger om overgreb
indenfor 24 timer.
Med Overgrebspakken kom der også et lovkrav om oprettelse af
fem børnehuse – et i hver region. Børnehusene har således
eksisteret i godt tre et halvt år. De har til formål at styrke
kommunernes tidlige indsats og sikre, at børn, der har været
udsat for overgreb, bliver mødt af et effektivt tværsektorielt
samarbejde mellem sundhedsvæsnet, politiet og de sociale
myndigheder. Og børnehusene skal skabe en tryg fysisk ramme
om børn, der står i en særdeles vanskelig situation.
For de børn, der kommer i et børnehus, har det i sagens natur
svært. De skal behandles med tryghed og med omsorg. Derfor er
det vigtigt, at der bliver taget hånd om dem af relevante
fagpersoner, der kan give dem den professionelle og
koordinerede indsats, som de har brug for.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/6-17 om ventetider på videoafhøring af børn og presset på børnehusene, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
I 2015 blev der foretaget en evaluering af Overgrebspakken, og
den tegner et billede af, at børnehusene er en succes. De har
løftet kvaliteten i håndteringen af overgrebssager. De har samlet
de rette kompetencer på ét sted, så børnene mødes af en
koordineret indsats. Og evalueringen viser også, at der generelt er
tilfredshed blandt de involverede aktører, som har gode erfaringer
med det tværsektorielle samarbejde.
Samme positive billede går igen, når man spørger de børn, der
har været igennem et forløb i børnehusene. De oplever at blive
mødt af omsorgsfulde og hensynsfulde voksne, der lytter til dem
og hjælper dem godt videre. De er glade for at komme i
børnehusene, og det, mener jeg, er helt centralt.
[Status på ressourcer]
I de tre et halvt år, som børnehusene har eksisteret, er der sket en
stigning i antallet af børn, der årligt gennemgår et forløb i
børnehusene. Det fremgår af den årlige børnehusstatistik, der
udarbejdes af Socialstyrelsen. Den nyeste opgørelse udkommer
senere i denne måned, og den viser, at antallet af sager er steget
med 27 procent fra 2014 til 2015 og med yderligere 20 procent fra
2015 til 2016.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/6-17 om ventetider på videoafhøring af børn og presset på børnehusene, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
Det ser jeg som en positiv udvikling, for det fortæller mig, at
kommunerne i stigende grad udnytter de særlige kompetencer,
som børnehusene netop blev oprettet for at tilbyde.
Det kræver selvfølgelig, at børnehusenes ressourcer kan følge
med. Derfor har vi, som vi altid gør, kompenseret kommunerne for
de lovændringer, der kom med Overgrebspakken. Konkret er der
afsat 66 mio. kr. årligt, som overføres til kommunerne som en del
af det kommunale bloktilskud. De penge skal finansiere
Overgrebspakkens samlede lovændringer – herunder
børnehusene.
Fordi midlerne er afsat som led i en samlet aftale med
kommunerne om de kommunale merudgifter ved
Overgrebspakken er det ikke muligt at udspecificere midlerne
konkret til børnehusene. Det fremgår af det kommunale regnskab,
at kommunerne i perioden 2014 til 2016 har brugt mellem 30 og
35 mio. kr. årligt på børnehusene. Dertil kommer de udgifter, som
barnets egen kommune har i forbindelse med en sag i
børnehuset, og de udgifter, som er forbundet med
sundhedsmyndighedernes og politiets indsats.
Budgettet for det enkelte børnehus fastlægges hvert år af
driftskommunen. Kommunerne i den region, der er tilknyttet
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/6-17 om ventetider på videoafhøring af børn og presset på børnehusene, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
børnehuset, finansierer så 60 pct. af budgettet via objektiv
finansiering, som er baseret på antallet af børn i den enkelte
kommune. De resterende 40 pct. finansieres gennem en takst,
som hvert barns kommune betaler for et forløb i børnehuset.
Det er faktisk en ret smart model, som er blevet lavet. For det
betyder, at børnehusene får penge per barn. Og
driftskommunerne kan justere driftsbudgettet i takt med
udviklingen i antallet af børnehussager. Hvis børnehusets
ressourcer er under pres, kan driftskommunen hæve den pris,
som handlekommunen skal betale for et forløb i børnehuset. På
den måde kan driftskommunerne løbende sikre, at der er
ressourcer nok.
Derfor er der heller ingen grund til at tro, at de aktuelle ventetider
på politiafhøringer hænger sammen med de midler, som
kommunerne anvender til børnehusene.
[Socialstyrelsens understøttende aktiviteter]
Jeg vil også gerne komme lidt ind på de initiativer, som blev aftalt,
for at sikre en høj faglighed i børnehusene. Socialstyrelsen
arbejder for at hjælpe driftskommunerne godt på vej og har en tæt
dialog med både børnehusene og kommunerne for at understøtte
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/6-17 om ventetider på videoafhøring af børn og presset på børnehusene, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
den gode faglige kvalitet. Og for at fremme et velfungerende
samarbejde på tværs af de regionale børnehuse.
Foruden samarbejdet med børnehusene har Socialstyrelsen hele
tiden fokus på at sikre en effektiv implementering af alle de gode
initiativer, der er indeholdt i Overgrebspakken. Socialstyrelsen
følger udviklingen tæt og målretter sine aktiviteter mod de
konkrete behov, der løbende opstår. Det er muligt, fordi partierne
bag satspuljen har afsat 10 mio. kr. årligt til arbejdet i
”Videnscenteret for sociale indsatser ved vold og seksuelle
overgreb” – også kaldet SISO – som er forankret i Socialstyrelsen.
Formålet med SISO er netop at understøtte en fortsat god
implementering af intentionerne bag Overgrebspakken.
Konkret tilbyder SISO konsulentbistand til kommuner, og også til
dagtilbud, skoler og anbringelsessteder, så både fagpersoner og
sagsbehandlere bliver endnu bedre til at opspore og håndtere
sager om overgreb mod børn.
Blandt andet tilbyder SISO et skræddersyet rådgivningstilbud, der
tager afsæt i den enkelte kommunes konkrete behov i forhold til
forebyggelse, opsporing og indsats. For kommunerne er ikke ens.
I én kommune er der måske behov for at invitere alle pædagoger
eller lærere ind til undervisning om opsporing og håndtering af
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/6-17 om ventetider på videoafhøring af børn og presset på børnehusene, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
overgreb i dagtilbud og skoler. Og i en anden kommune er der i
stedet et behov for sparring i forhold til at udvikle kommunens
lovpligtige beredskab.
Derudover arbejder Socialstyrelsen for at sprede viden om
området. For eksempel ved at facilitere et stort netværk af
interessenter, der mødes og deler erfaringer om indsatser for
børn, der har været udsat for overgreb. Det inkluderer både
kommuner, børneorganisationer, politiet, sundhedsvæsnet og
andre relevante aktører, der samarbejder om at blive endnu
skarpere i den tidlige opsporing.
[Afrunding]
For at opsummere, så er der altså iværksat en række gode
initiativer, der skal sikre, at Overgrebspakkens intentioner
efterleves. Og Overgrebspakken er også blevet taget godt imod i
kommunerne. De har fået fokus på hurtig håndtering af
underretninger, tidlig opsporing af udsatte børn og unge, og på at
have barnets behov i centrum i sager om overgreb, når flere
myndigheder er involveret.
Jeg mener, at Børnehusene er en stor succes. De har været en
grundlæggende forandring for den måde, som børn og unge bliver
mødt på, når de har været udsat for overgreb. Og det er min klare
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/6-17 om ventetider på videoafhøring af børn og presset på børnehusene, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
opfattelse, at der er stor tillid til børnehusenes indsats. Den tillid
skal vi være omhyggelige med at værne om. Derfor følger vi
løbende op på indsatsen i børnehusene og understøtter en fortsat
positiv udvikling. For hvis der opstår udfordringer – fx med lange
ventetider – så er det selvfølgelig noget, vi skal reagere på.
Med det vil jeg hermed give ordet videre til min kollega
justitsministeren, som vil svare på det andet samrådsspørgsmål
om videoafhøring i børnehusene.
8