Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1734042_0001.png
Enhed
Center for Handicap
og Psykisk Sårbarhed
Sagsnr.
2017 - 2345
Dato
09-03-2017
Bilag 1: Baggrundsnotat om tidlige indsatsprogrammer
for børn og unge med kognitive udfordringer
Baggrund
Dette baggrundsnotat indgår som bilag i besvarelsen af Social-, Indenrigs- og Børne-
udvalgets spørgsmål 268 om, hvilke tidlige indsatsprogrammer for børn og unge med
kognitive udfordringer, der findes. Spørgsmålet er stillet den 24. februar 2017 efter
ønske fra Marianne Jelved.
Notatet bidrager med information om tidlige indsatsprogrammer, der vedrører børn og
unge med kognitive udfordringer, som indgår i Socialstyrelsens arbejde med at udvikle
og udbrede viden om virkningsfulde indsatser. I notatet forstås børn og unge med
kognitive udfordringer som en relativt bred målgruppe af børn og unge med opmærk-
somhedsforstyrrelser, herunder primært ADHD og autisme.
Med satspuljeaftalerne er der gennem en årrække afsat midler til forældretrænings- og
mestringsinitiativer for bl.a. børn og unge med kognitive udfordringer. Senest er der i
satspuljeaftalen for 2015 - 2018 afsat 16 mio. til at styrke viden og udbredelse af for-
ældreprogrammer og andre tidlige familierettede indsatser til børn og unge med udad-
reagerende adfærd, herunder børn og unge med ADHD. I satspuljeaftalen for 2014 -
2017 blev der afsat 40,5 mio. til mestringsstøtte til familier med børn med handicap,
som har til formål at udvikle og udbrede forældretræningsindsatser og anden støtte til
forældre med børn med fysiske, kognitive og psykiske handicap.
Tidlige indsatsprogrammer er typisk målrettet forældre til barnet eller den unge, mens
andre indsatser har et bredere helhedsorienteret sigte, som omfatter flere aspekter
omkring den enkelte familie. I det følgendes gives en kort beskrivelse af relevante
tidlige indsatsprogrammer for børn og unge med kognitive udfordringer, som indgår i
Socialstyrelsens arbejde. Mange af indsatsprogrammerne har en bredere målgruppe,
men kan også komme børn og unge med kognitive udfordringer til gavn.
Forældreprogrammer
Forældreprogrammer har vist en positiv effekt som en tidlig forebyggende indsats i
familier i forhold til at reducere problemskabende adfærd hos børn med bl.a. kognitive
funktionsnedsættelser.
Forældreprogrammerne er baseret på en antagelse om, at ændringen i kvaliteten i
forældre-barn relationen vil styrke barnets evne til at kontrollere impulser, oppositionel
og aggressiv adfærd og derved på længere sigt medvirke til at hindre sociale proble-
matikker. Programmerne har desuden til hensigt at ændre familiesamspillet samt
guide forældrene i deres generelle opdragelsespraksis, således at programmerne
opnår en vedvarende positiv effekt hos barnet eller den unge.
Der findes en vifte af forskellige forældreprogrammer, som fx kan have karakter af
forældrekurser i grupper, hjemmebesøgsordninger, individuel forældretræning samt
kombinerede førskole- og forældreprogrammer.
Side 1 af 3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om, hvad der findes af tidlige indsatsprogrammer for børn og unge med kognitive udfordringer, til børne- og socialministeren
1734042_0002.png
Socialstyrelsen har gennem en årrække arbejdet med tilpasning og udbredelse af flere
forældretræningsprogrammer. Programmerne De Utrolige År (DUÅ) og Parent Mana-
gement Training – Oregon (PMTO) er indenfor de sidste år tilpasset de specifikke
udfordringer, som typisk gør sig gældende for børn og unge med ADHD. Pr. decem-
ber 2016 tilbyder 29 kommuner PMTO, og 35 kommuner tilbyder DUÅ. Disse tal er
dog ikke repræsentative for, hvor udbredte programmerne er i forhold til målgruppen,
og skal derfor tolkes med varsomhed.
Socialstyrelsen peger endvidere på programmerne Kærlighed i Kaos og New Forrest
Parenting Programme, som begge er udviklet specifikt til familier, hvor et barn har
ADHD. Begge programmer er afprøvet og dokumenteret i Danmark og tilbydes i dag i
regi af dels ADHD-foreningen og dels på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center -
Risskov.
Andre initiativer som omhandler tidlige indsatsprogrammer
En hel familie
I inspirationsmaterialet "En hel familie" sætter Socialstyrelsen fokus på tidlige og fore-
byggende familierettede indsatser, som danske kommuner kan tage i brug for at støtte
op om hele familien til børn med funktionsnedsættelse. Indsatserne er med god erfa-
ring afprøvet i danske kommuner. Nogle indsatser er bevilget efter Servicelovens §
11, der netop giver kommunerne mulighed for at sætte ind tidligt, og hvor familierne
bliver inddraget i planlægningen af eget forløb.
Målgruppen for indsatserne er familier med børn med kognitive, psykiske og fysiske
funktionsnedsættelser.
"En hel familie" er en del af Socialstyrelsens program om ”Mestringsstøtte til familier
med børn med handicap”. Programmet har til formål at styrke familiernes mestring og
dermed ruste familierne til at håndtere de psykologiske og sociale udfordringer, der
ofte følger med, når man har et barn med funktionsnedsættelse.
"En hel familie" er beskrevet nærmere på Socialstyrelsens hjemmeside:
https://socialstyrelsen.dk/tvaergaende-omrader/born-med-
funktionsnedsaettelser/inspirationsmateriale-en-hel-familie
Trænings- og habiliteringsindsatser til børn og unge med et betydeligt og varigt handi-
cap
Socialstyrelsen udgav i 2015 inspirationshæftet: ”Trænings- og habiliteringsindsatser
til børn og unge med et betydeligt og varigt handicap”, som sætter øget fokus på,
hvordan barnet, forældre og det sociale system bedst kan samarbejde om at under-
støtte barnets udvikling med fokus på øget mestring.
Hæftet understøtter den vejledning, som forældre til børn med handicap har brug for fx
i forhold til at få kendskab til tilbuddene om hjælp på tværs af sektorer. Omdrejnings-
punktet i hæftet er samarbejde mellem forældre og personale i fx kommuner og dag-
tilbud, og det tilbyder viden om gode tværfaglige og helhedsorienterede tilbud, som
understøtter samarbejdet med forældrene. Fokus er på de kommunalt forankrede dag-
og klubtilbud efter § 32. stk. 1 og 2 samt § 36.
Formålet med inspirationshæftet er at inspirere kommunerne til at sammensætte og
give børn med nedsat funktionsevne et trænings- og habiliteringstilbud inden for Ser-
vicelovens § 32 stk. 1 og 2 og § 36, som imødekommer barnets behov og understøtter
samarbejdet mellem kommune, tilbud og forældre.
Desuden giver inspirationshæftet konkrete eksempler på, hvordan forældre kan ind-
drages i forhold til at sætte mål for børnene og i forhold til at understøtte indsatsen i
hjemmet.
Inspirationshæftet kan læses og downloades på Socialstyrelsens hjemmeside:
https://socialstyrelsen.dk/udgivelser/traenings-og-habiliteringsindsatser-til-born-og-
unge-med-et-betydeligt-og-varigt-handicap
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om, hvad der findes af tidlige indsatsprogrammer for børn og unge med kognitive udfordringer, til børne- og socialministeren
1734042_0003.png
Referencer til mere viden om målgruppen og tidlige indsatser
Socialstyrelsen.dk og Vidensportalen.dk formidler viden om sociale indsatser, herun-
der også tidlige indsatser til målgruppen af børn og unge med kognitive udfordringer.
Nedenfor er listet referencer til mere viden om relevante målgrupper samt indsatser,
der kan være relevante for målgruppen:
Viden om målgruppen
Børn med angst,
https://vidensportal.dk/temaer/Born-med-angst
Børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelser,
https://vidensportal.dk/temaer/Opmaerksomhedsforstyrrelser
Udadreagerende adfærd,
https://vidensportal.dk/temaer/udadreagerende-
adfaerd
Vidensnotat om mennesker med ADHD – sociale indsatser, der virker (2014) ,
https://vidensportal.dk/handicap/Mennesker-med-ADHD/mennesker-med-
adhd
Vidensnotat om mennesker med autisme – sociale indsatser, der virker
(2014),
https://vidensportal.dk/handicap/Mennesker-med-Autisme/mennesker-
med-autisme
Viden om indsatser
De Utrolige År (DUÅ) - forældreprogrammet Basic førskole,
https://vidensportal.dk/temaer/udadreagerende-adfaerd/indsatser/de-utrolige-
ar-foraeldreprogrammet-basic-forskole
Kognitiv adfærdsterapi og angst,
https://vidensportal.dk/temaer/Born-med-
angst/kognitiv-adfaerdsterapi-og-angst
Kærlighed i Kaos (KiK),
https://socialstyrelsen.dk/tvaergaende-
omrader/dokumenterede-metoder-born-og-unge/om-dokumenterede-
metoder/metoden-kik
&
https://vidensportal.dk/temaer/Opmaerksomhedsforstyrrelser/indsatser/kaerlig
hed-i-kaos
Materiale om Parent Management Training – Oregon (PMTO),
https://socialstyrelsen.dk/tvaergaende-omrader/dokumenterede-metoder-
born-og-unge/om-dokumenterede-metoder/pmto/materiale
National ADHD-handleplan - det sociale område. National ADHD-Handleplan
- Pejlemærker, anbefalinger og indsatser på det sociale område (2013),
https://socialstyrelsen.dk/udgivelser/national-adhd-handleplan
New Forrest Parenting Program (NEPP),
https://vidensportal.dk/temaer/Opmaerksomhedsforstyrrelser/indsatser/nfpp-
new-forrest-parenting-program
Tidlig Indsats - Livslang Effekt,
https://socialstyrelsen.dk/projekter-og-
initiativer/born/om-tidlig-indsats-livslang-effekt/tidlig-indsats-livslang-effekt
Tidlig indsats med forældreprogrammer,
https://vidensportal.dk/temaer/kriminalitet/indsatser/tidlig-indsats-med-
foraeldreprogrammer-nedsaetter-risiko-for-kriminalitet-senere-i-livet
3