Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1710599_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Christiansborg
1240 København K
12. januar 2017
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Lau F. Berthelsen
Sagsnr.: 2016-0032/36-0035
Dok.:
2167860
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 168 (Alm. del), som Folketin-
gets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget har stillet til justitsministeren
den 16. december 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem
af udvalget (MFU) Carsten Kudsk (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 169: MFU spm. om, hvorvidt det er i overensstemmelse med hhv. offentlighedsloven og forvaltningslovens regler om ytringsfrihed og tavshedspligt, hvis en kommune udarbejder interne regler omhandlende ansattes og frivilliges ret til at udtale sig (om forholdene på arbejdspladsen), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 168 (Alm. del) fra Folketingets Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt en kommune kan for-
lange, at ansatte og frivillige i forbindelse med ansættelse på et
kommunalt asylcenter skal underskrive en erklæring om, at
den ansatte eller frivillige bør gå til ledelsen og orientere den-
ne, inden vedkommende henvender sig til pressen (om forhol-
dene på arbejdspladsen), særlig henset til at en sådan erklæring
kun anvendes ved ansættelse på asylcentret og ikke ved ansæt-
telse i andre af kommunens institutioner.”
Svar:
Det følger af grundlovens § 77, at alle borgere i Danmark har ytringsfri-
hed. Bestemmelsen gælder også for offentligt ansatte.
Rammerne for offentligt ansattes ytringsfrihed er nærmere beskrevet i
Justitsministeriets vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed fra okto-
ber 2016. Det fremgår bl.a. af vejledningen, at offentligt ansatte har ret til
at fremføre en eventuel kritik af forholdene på arbejdspladsen offentligt
uden først at rejse kritikken internt på arbejdspladsen over for f.eks. ledel-
sen.
Det fremgår også af vejledningen, at det dog i en række tilfælde vil kunne
være mest hensigtsmæssigt og fornuftigt først at rejse kritikken via de in-
terne systemer, bl.a. af hensyn til muligheden for at forbedre de forhold,
man finder er kritisable, og af hensyn til de fremtidige samarbejdsforhold
på arbejdspladsen. Det kan arbejdsgiveren dog ikke stille som krav.
2