Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1699552_0001.png
8. december 2016
J.nr. 16-1697148
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 85 af 9. november 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Julie Skovsby (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 85: MFU spm. om, hvordan en familietype bestående af en far, der er tømrer, og en mor, der er ernæringsassistent, med fire børn på henholdsvis 3 år og trillinger på under 1 år, samlet set vil blive berørt af forslagene fra regeringens 2025-plan, til skatteministeren
1699552_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan en familietype bestående af en far, der er tømrer, og
en mor, der er ernæringsassistent, med fire børn på henholdsvis 3 år og trillinger på under
1 år, samlet set vil blive berørt af forslagene fra regeringens 2025-plan ”Helhedsplan for
et stærkere Danmark”, herunder af forslaget til et gradueret loft over børne- og ungeydel-
sen?
Svar
Regeringen (Lars Løkke Rasmussen II) fremlagde den 30. august 2016
Helhedsplan - Et
stærkere Danmark.
I helhedsplanen indgik anden fase af JobReformen, som indebar mar-
kante lettelser af skatten på arbejde, herunder et målrettet jobfradrag til lavtlønnede fuld-
tidsbeskæftigede, som ville øge den økonomiske gevinst ved beskæftigelse og selvforsør-
gelse.
Som et led i finansieringen af en nedsættelse af skatten på arbejde indgik i helhedsplanen
et gradueret loft over børne- og ungeydelsen, hvor ydelsen pr. barn ville blive reduceret
fra og med det tredje barn. Det betød, at det yngste og næstyngste barn ville få 100 pct. af
ydelsen, mens det tredje yngste barn ville få 75 pct. af ydelsen, og der ikke blev givet
børne- og ungeydelse for yderligere børn. De samme regler ville gælde for familier med
flerlinger,
jf. i øvrigt svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 84 af 9. november 2016.
Den betragtede families rådighedsbeløb ville i øvrigt kunne være blevet påvirket af føl-
gende initiativer i
Helhedsplan - Et stærkere Danmark: Målrettet jobfradrag og PensionsBonus, af-
skaffelse af PSO-afgiften, afskaffelse af grøn check, nedsættelse af rentefradraget, fortsat skattestop på
visse punktafgifter, strategi for en effektiv forsyningssektor
samt
indførelsen af et egenkapitalfradrag
(ACE).
Det
målrettede jobfradrag og pensionsbonus
indebar en nedsættelse af marginalskatten på om-
kring 7¾ pct.-point i indkomstintervallet 150.000-207.000 kr. og en årlig skattelempelse
på knap 4.500 kr. for personer, der ville opnå det fulde jobfradrag. Dette initiativ ville
have øget den betragtede families rådighedsbeløb, afhængig af den forudsatte indkomst
(og eventuelt afhængig af de forudsatte pensionsindbetalinger).
Afskaffelse af
PSO-afgiften
har dels en
direkte virkning,
idet familiens umiddelbare udgifter
til el reduceres, samt en
indirekte virkning,
som følge af at erhvervenes udgifter til el reduce-
res. Lavere el-udgifter for erhvervene antages således på sigt at blive overvæltet i lavere
forbrugerpriser generelt og/eller nedvæltet i højere lønninger. Afskaffelsen af PSO-afgif-
ten vil således isoleret set øge den betragtede families rådighedsbeløb.
Afskaffelse af den grønne check,
der oprindelig blev indført som en skattefri kompensation for
grønne afgifter og afgifter på forbrug, og som er indkomstafhængig, ville isoleret set have
reduceret den betragtede families rådighedsbeløb, til dels afhængig af den forudsatte ind-
komst.
I Jobreformens anden fase i Helhedsplanen indgik en
nedsættelse af rentefradraget
med 1 pct.-
point årligt fra 2021 til 2025, således at rentefradraget i 2025 ville være reduceret med 5
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 85: MFU spm. om, hvordan en familietype bestående af en far, der er tømrer, og en mor, der er ernæringsassistent, med fire børn på henholdsvis 3 år og trillinger på under 1 år, samlet set vil blive berørt af forslagene fra regeringens 2025-plan, til skatteministeren
1699552_0003.png
pct.-point for både den høje og den lave sats. Dette ville bidrage til at øge opsparingen og
mindske den skattemæssige tilskyndelse til at optage gæld, herunder tilskyndelsen til at op-
tage gæld med henblik på at investere i ejerbolig sammenlignet med investering i andre
aktiver. Afhængig af størrelsen af den betragtede families renteudgifter ville dette initiativ
isoleret set have reduceret familiens rådighedsbeløb.
Skattestop for (visse) punktafgifter
ville have fastholdt satserne for en række punktafgifter no-
minelt og ville dermed have bidraget til et gradvist lavere afgiftstryk frem mod 2025.
Dette initiativ omfattede blandt andet visse miljøafgifter og visse afgifter på nydelsesmid-
ler (spiritus, øl, vin og cigaretter) samt tinglysningsafgiften. Afhængig af den betragtede
families forbrugssammensætning ville dette initiativ isoleret set lempet familiens betaling
af indirekte skatter svarende til en forøgelse af rådighedsbeløbet.
En mere
effektiv forsyningssektor
ville føre til lavere priser på el, vand og varme mv. for dan-
ske virksomheder og familier og ville dermed også svare til en forøgelse af rådighedsbelø-
bet for den betragtede familie.
De samlede initiativer i
Et stærkere Danmark – Vækst 2016
– herunder indførelsen af et
egenkapitalfradrag (ACE)
- ville derudover øge produktiviteten og velstanden i samfundet
gennem højere lønninger og lavere priser og ville derved øge familiens reale rådighedsbe-
løb.
Side 3 af 3