Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1809344_0001.png
27. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6356
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 668 af 29. september 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om at oplyse provenueffekterne ved at hæve afgifterne på hhv. spiritus, vin og øl, med henholdsvis 10 pct., 20 pct., 33 pct., 50 pct., 66 pct., 75 pct. og 100 pct., til skatteministeren
1809344_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenueffekterne ved at hæve afgifterne på hhv. spiritus, vin og øl,
med henholdsvis 10 pct., 20 pct., 33 pct., 50 pct., 66 pct., 75 pct. og 100 pct.? Provenuef-
fekterne bedes opgøres som de umiddelbare effekter, effekterne efter tilbageløb men før
adfærd, og effekter efter adfærd hvor der antages hhv. ingen grænsehandelseffekt, 1/10 af
grænsehandelseffekterne antaget i nyeste Status over grænsehandel (SoG), 1/5 af SoG,
halvdelen af effekterne i SoG og med grænsehandelseffekterne antaget i SoG.
Svar
I tabellerne neden for fremgår den beregnede varige virkning af de efterspurgte afgiftsfor-
højelser på spiritus, vin og øl ved de forskellige antagelser om grænsehandelsfølsomhed.
Det skal understreges, at der er betydelig usikkerhed ved provenuvurderingerne af meget
store afgiftsforhøjelser, og det er muligt, at grænsehandelseffekterne vil være større eller
mindre end forudsat.
De efterspurgte følsomhedsberegninger belyser dog kun denne usikkerhed fra den ene
side. Idet der kun efterspørges beregninger af effekter ved en lavere grænsehandelsføl-
somhed, end den der følger Skatteministeriets standardantagelser. Der er dog ikke umid-
delbart belæg for at antage, at en lavere grænsefølsomhed er det mest sandsynlige scena-
rie. Beregningerne på baggrund af Skatteministeriets standardantagelser skal således ses
som det middelrette skøn,
jf. tabel 1.
Afgiftsforhøjelser på spiritus og vin skønnes at medføre et samfundsøkonomisk tab,
mens der kun skønnes at være en meget begrænset samfundsøkonomisk gevinst ved min-
dre forhøjelser af ølafgiften. Samtidig vil afgiftsforhøjelserne være imod skattestoppet.
Regeringen har derfor ingen intentioner om at forhøje afgifterne på alkohol.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om at oplyse provenueffekterne ved at hæve afgifterne på hhv. spiritus, vin og øl, med henholdsvis 10 pct., 20 pct., 33 pct., 50 pct., 66 pct., 75 pct. og 100 pct., til skatteministeren
1809344_0003.png
Tabel 1. Varige provenueffekter ved diverse afgiftsforhøjelser på alkohol ifølge standardantagelser
Mio. kr. (2018-niveau)
Spiritus
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Vin
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Øl
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
935
900
415
700
675
350
620
595
320
470
450
260
310
295
185
185
180
115
95
90
60
1.750
1.685
725
1.310
1.260
615
1.155
1.110
565
875
840
460
575
555
325
350
335
205
175
170
105
1.210
1.165
-670
910
875
-350
800
770
-260
605
585
-135
400
385
-40
240
235
-5
120
115
5
100 pct. 75 pct. 66 pct. 50 pct. 33 pct. 20 pct. 10 pct.
Note: Grænsehandelseffekterne er opdateret i medfør af ny data for grænsehandlen.
Jo lavere antaget grænsehandelsfølsomhed, jo større bliver det beregnede merprovenu
ved de forskellige afgiftsforhøjelser,
jf. tabel 2, tabel 3, tabel 4 og tabel 5.
Tabel 2. Varige provenueffekter ved diverse afgiftsforhøjelser på alkohol ved en grænsehandelsføl-
somhed på 50 pct. af standardantagelserne
Mio. kr. (2018-niveau)
Spiritus
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Vin
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Øl
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
935
900
565
700
675
450
620
595
405
470
450
320
310
295
220
185
180
135
95
90
70
1.750
1.685
980
1.310
1.260
790
1.155
1.110
710
875
840
560
575
555
385
350
335
240
175
170
125
1.210
1.165
40
910
875
120
800
770
140
605
585
145
400
385
125
240
235
90
120
115
50
100 pct. 75 pct. 66 pct. 50 pct. 33 pct. 20 pct. 10 pct.
Tabel 3. Varige provenueffekter ved diverse afgiftsforhøjelser på alkohol ved en grænsehandelsføl-
somhed på 20 pct. af standardantagelserne
Mio. kr. (2018-niveau)
100 pct. 75 pct. 66 pct. 50 pct. 33 pct. 20 pct. 10 pct.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om at oplyse provenueffekterne ved at hæve afgifterne på hhv. spiritus, vin og øl, med henholdsvis 10 pct., 20 pct., 33 pct., 50 pct., 66 pct., 75 pct. og 100 pct., til skatteministeren
1809344_0004.png
Spiritus
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Vin
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Øl
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
935
900
650
700
675
510
620
595
455
470
450
355
310
295
240
185
180
150
95
90
75
1.750
1.685
1.130
1.310
1.260
890
1.155
1.110
800
875
840
625
575
555
425
350
335
265
175
170
135
1.210
1.165
460
910
875
405
800
770
375
605
585
310
400
385
225
240
235
145
120
115
75
Tabel 4. Varige provenueffekter ved diverse afgiftsforhøjelser på alkohol ved en grænsehandelsføl-
somhed på 10 pct. af standardantagelserne
Mio. kr. (2018-niveau)
Spiritus
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Vin
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Øl
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
935
900
680
700
675
530
620
595
470
470
450
365
310
295
245
185
180
150
95
90
75
1.750
1.685
1.185
1.310
1.260
925
1.155
1.110
825
875
840
645
575
555
435
350
335
270
175
170
135
1.210
1.165
600
910
875
500
800
770
455
605
585
365
400
385
255
240
235
160
120
115
85
100 pct. 75 pct. 66 pct. 50 pct. 33 pct. 20 pct. 10 pct.
Tabel 5. Varige provenueffekter ved diverse afgiftsforhøjelser på alkohol ved ingen grænsehandels-
følsomhed
Mio. kr. (2018-niveau)
Spiritus
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Vin
1.210
1.165
745
910
875
595
800
770
535
605
585
420
400
385
290
240
235
180
120
115
90
100 pct. 75 pct. 66 pct. 50 pct. 33 pct. 20 pct. 10 pct.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om at oplyse provenueffekterne ved at hæve afgifterne på hhv. spiritus, vin og øl, med henholdsvis 10 pct., 20 pct., 33 pct., 50 pct., 66 pct., 75 pct. og 100 pct., til skatteministeren
1809344_0005.png
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Øl
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
1.750
1.685
1.235
1.310
1.260
960
1.155
1.110
855
875
840
665
575
555
450
350
335
275
175
170
140
935
900
710
700
675
550
620
595
490
470
450
375
310
295
255
185
180
155
95
90
80
Side 5 af 5