Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1803298_0001.png
13. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6457
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 654 af 25. september 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om at redegøre for konsekvenserne i kr. af at hæve satsen for beskæftigelsesfradraget med hhv. 1, 2, 3, 4 og 5 pct.-point, til skatteministeren
1803298_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne i kr. af at hæve satsen for beskæftigelses-
fradraget med hhv. 1, 2, 3, 4 og 5 pct.-point for en typisk
enlig HK’er, en typisk enlig
LO’er og en typisk enlig direktør. Ministeren bedes herunder redegøre for det umiddel-
bare mindreprovenu og mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd af at hæve satsen for
beskæftigelsesfradraget med hhv. 1, 2, 3, 4 og 5 pct.-point.
Svar
Beskæftigelsesfradraget udgør i 2018 8,75 pct. af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget fra-
trukket eventuelle indskud på pensionsordninger, dog højst 30.000 kr. Frem til 2022 for-
højes satsen gradvist til 10,65 pct. og det maksimale beskæftigelsesfradrag til 36.500 kr.
(2017-niveau). Beskæftigelsesfradraget er et ligningsmæssigt fradrag og gives i den skatte-
pligtige indkomst. I 2017 er den skattemæssige fradragsværdi 26,9 pct. i en gennemsnits-
kommune ekskl. kirkeskat. Frem til 2019 reduceres den skattemæssige fradragsværdi til
24,9 pct.
En enlig HK’er med en lønindkomst på ca. 212.000 kr. vil få en skattenedsættelse på
540
kr. som følge af en forhøjelse af satsen for beskæftigelsesfradraget med 1 pct.-point og en
skattenedsættelse på 2.710 kr. ved en forhøjelse med 5 pct.-point (2022-regler). Tilsva-
rende vil en
enlig LO’er med en lønindkomst på ca. 352.000 kr. få en skattenedsættelse på
870 kr. ved en forhøjelse med 1 pct.-point og en skattenedsættelse på 4.380 kr. ved en
forhøjelse med 5 pct.-point (2022-regler). Endelig vil en enlig direktør med en lønind-
komst på ca. 1.018.000 kr. få en skattenedsættelse på 870 kr. ved en forhøjelse med 1
pct.-point og en skattenedsættelse på 4.380 kr. ved en forhøjelse med 5 pct.-point (2022-
regler),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Ændring i personlig indkomstskat for tre udvalgte familietyper som følge af en forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget (2022-regler i 2017-niveau)
Skattenedsættelse (kr.)
Besk.fradrag (pct.)
11,65
12,65
13,65
14,65
15,65
Maks. besk.fradrag (kr.)
39.900
43.400
46.800
50.200
53.600
Enlig HK'er
540
1.080
1.630
2.170
2.710
Enlig LO'er
870
1.770
2.640
3.510
4.380
Enlig direktør
870
1.770
2.640
3.510
4.380
Anm.: Forudsat en gennemsnitlig kommune- og kirkeskatteprocent på 25,6 pct.
Kilde: Egne beregninger.
Der lægges til grund for beregningen, at loftet for beskæftigelsesfradraget forhøjes i takt
med en forhøjelse af satsen for beskæftigelsesfradraget, således at indkomsten ved det
maksimale beskæftigelsesfradrag er uændret ca. 343.000 kr. Det maksimale beskæftigelses-
fradrag udgør derfor ca. 53.600 kr. ved en forhøjelse af satsen for beskæftigelsesfradraget
med 5 pct.-point.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om at redegøre for konsekvenserne i kr. af at hæve satsen for beskæftigelsesfradraget med hhv. 1, 2, 3, 4 og 5 pct.-point, til skatteministeren
1803298_0003.png
En forhøjelse af satsen for beskæftigelsesfradraget skønnes at medføre et mindreprovenu
på 1,4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd ved en forhøjelse af satsen med 1 pct.-point og
et mindreprovenu på 6,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd ved en forhøjelse på 5 pct.-
point,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Provenu som følge af en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget (2022-regler i 2017-niveau)
Forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Mia. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd
Kilde: Egne beregninger.
1 pct.-point 2 pct.-point 3 pct.-point 4 pct.-point 5 pct.-point
2,0
1,5
1,4
4,0
3,0
2,8
6,0
4,5
4,1
7,9
6,0
5,5
9,9
7,5
6,9
Beregningerne er foretaget i forhold til gældende regler. Regeringen har med JobReform
II bl.a. foreslået, at indbetaling til pension skal give ret til beskæftigelsesfradrag. Dette er
ikke indregnet i skønnene.
Side 3 af 3