Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1798634_0001.png
5. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6091
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 646 af 19. september 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om at oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver enkelt af de 98 kommuner som følge af Skattereform 2012, til skatteministeren
1798634_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver
enkelt af de 98 kommuner som følge af Skattereform 2012. Skattelettelsen bedes opgjort
som 2025-regler i 2018-niveau.
Svar
2012-skattereformen, der blev indgået som en aftale mellem den daværende regering (So-
cialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) samt Venstre og Det
Konservative Folkeparti, indeholdt en række elementer bestående af lempelser og finan-
sieringsinitiativer på både skatteområdet og udgiftsområdet. Reformen indeholdt således
en nedsættelse af indkomstskatterne med ca. 14,2 mia. kr., en forhøjelse af de sociale pen-
sioner med ca. 1,1 mia. kr. samt finansiering fra skatteområdet på ca. 6,3 mia. kr. og fra
udgiftsområdet på 6,8 mia. kr. (alle tal i umiddelbar varig virkning i 2013-niveau). Netto
var der således tale om en lempelse på ca. 2,2 mia. kr.,
jf. tabel 2
samt
Aftale om skattere-
form
1
.
I det følgende foretages der en sammenligning i 2018-niveau mellem på den ene side en
situation, hvor 2012-skattereformen er fuldt indfaset, og på den anden side en situation,
hvor der ses bort fra ændringerne som følge af 2012-skattereformen. Det skal understre-
ges, at opgørelsen dermed adskiller sig fra de oprindeligt skønnede virkninger på det tids-
punkt, hvor ændringerne blev vedtaget. Det skyldes bl.a., at opgørelsen bygger på 2014-
data, hvor en del af de afledte adfærdsvirkninger som følge af 2012-skattereformen er
indtruffet og dermed har påvirket indkomstniveauet og fordelingen. Resultaterne skal ses
i lyset heraf.
Visse elementer lader sig ikke umiddelbart fordele og er ikke medtaget. Det drejer sig især
om besparelser på forsvar (2,7 mia. kr.) og EU-bidraget (1,0 mia. kr.), men også om visse
skatter, der hovedsageligt vedrører erhvervene eller udenlandske borgere. Endvidere er
omlægningen af beskatning af kapitalpensioner ligeledes ikke medtaget, da der hovedsage-
ligt er tale om en fremrykning. Der er således medregnet elementer, der tilsammen udgør
en netto lempelse på ca. 7,9 mia. kr. (2018-niveau) i umiddelbar virkning,
jf. tabel 2.
Omregnet til pr. indbygger over 17 år
2
svarer det til 1.720 kr.,
jf. tabel 1,
der ligeledes viser
den ønskede fordeling på kommuner.
1
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2012/06/endelig-aftale-om-skattereform
Det er lagt til grund, at de i spørgsmålet nævne ’over 18-årige’ også skal omfatte 18-årige.
2
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om at oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver enkelt af de 98 kommuner som følge af Skattereform 2012, til skatteministeren
1798634_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger over 17 år ved 2012-skattereformen
Gns.
skattened-
sættelse
(kr.)
2.990
2.910
2.760
2.670
2.580
2.470
2.450
2.430
2.370
2.340
2.330
2.300
2.290
2.280
2.260
2.130
2.120
2.110
2.110
2.100
2.100
2.090
2.060
2.050
2.020
2.010
2.000
1.970
1.930
1.930
1.890
1.860
1.830
Gns.
skattened-
sættelse
(kr.)
1.800
1.760
1.750
1.740
1.730
1.720
1.710
1.700
1.680
1.660
1.640
1.620
1.590
1.580
1.580
1.570
1.570
1.560
1.550
1.540
1.540
1.530
1.520
1.520
1.510
1.480
1.450
1.440
1.440
1.430
1.430
1.410
1.410
Gns.
skattened-
sættelse
(kr.)
1.400
1.390
1.380
1.380
1.370
1.370
1.360
1.350
1.330
1.300
1.290
1.290
1.290
1.290
1.290
1.290
1.260
1.250
1.230
1.220
1.190
1.170
1.160
1.140
1.100
1.100
1.050
1.010
960
920
880
760
710
Kommune
Allerød
Egedal
Furesø
Lyngby-Taarbæk
Frederiksberg
Solrød
Hillerød
Vallensbæk
Lejre
Dragør
Gladsaxe
Roskilde
Rudersdal
Gentofte
Fredensborg
Hørsholm
Skanderborg
Greve
Glostrup
Ballerup
København
Herlev
Frederikssund
Hvidovre
Tårnby
Favrskov
Rødovre
Køge
Gribskov
Rebild
Helsingør
Ringsted
Sorø
Kommune
Hedensted
Høje-Taastrup
Silkeborg
Holbæk
Faxe
Hele landet
Middelfart
Kolding
Billund
Albertslund
Stevns
Aalborg
Næstved
Aarhus
Vejle
Viborg
Varde
Fredericia
Odder
Holstebro
Vejen
Lemvig
Esbjerg
Halsnæs
Herning
Kalundborg
Mariagerfjord
Ringkøbing-Skjern
Ikast-Brande
Horsens
Slagelse
Randers
Brøndby
Kommune
Brønderslev
Sønderborg
Odense
Assens
Kerteminde
Haderslev
Syddjurs
Jammerbugt
Vesthimmerlands
Hjørring
Norddjurs
Struer
Faaborg-Midtfyn
Frederikshavn
Nordfyns
Aabenraa
Skive
Ishøj
Svendborg
Thisted
Vordingborg
Fanø
Tønder
Nyborg
Guldborgsund
Morsø
Odsherred
Ærø
Læsø
Bornholm
Samsø
Langeland
Lolland
Anm.: Fuldt indfasede virkninger i 2018-niveau, jf. dog bilag.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Tabel 2. Umiddelbare provenuvirkninger ved 2012-skattereformen
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om at oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver enkelt af de 98 kommuner som følge af Skattereform 2012, til skatteministeren
1798634_0004.png
Umiddelbar
varig virkn.
(2013-
niveau)
1
Lempelser - skat
Forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsør-
gere
Forhøjelse af topskattegrænsen
Ophævelse af iværksætterskatten
Lempelige afskrivningsregler for driftsmidler
Lempelser
udgifter
Højere supplerende pensionsydelse
Frivillige overgang fra gl. til ny ordning for før-
tidspension
Forhøjelse af pensionstillæg for førtidspensio-
nister
Finansiering
skat
Regulering af visse afgifter 2013-2020
Nedsættelse af loft over rejsefradrag
Beskatning af arbejdsudleje (social dumping)
Beskatning af fuldt skattepligtiges udenland-
ske lønindkomst
Ophævelse af fradrag for grundforbedring
Øget beskatning af fri bil
Forhøjelse af udligningsafgiften for dieselbiler
samt afgiftsfritagelse for elbiler
Strammere regler for kontrol
Øget beskatning af finansielle institutioner
Omlægning af kapitalpensionsbeskatningen
Finansiering - udgifter
Afdæmpet regulering af overførselsindkomster
Indkomstaftrapning af børne- og ungeydelse
Besparelser, forsvar
Besparelser EU-bidrag
Samlet virkning (lempelse)
14.240
8.680
390
4.620
460
90
1.130
660
90
380
6.290
2.570
110
100
410
500
220
Medtaget i
fordeling
(2018-
niveau)
2
16.420
10.420*
430*
5.570*
0
0
1.210
730
90
390
5.870
3.070
120
0
0
570
250
Fordelingsnøgle
Udbetalt supplerende
pensionsydelse
Ligeligt fordelt på før-
tidspensionister
Udbetalt pensionstil-
læg
Disponibel indkomst
Rejsefradrag i 2014
Ejendomsværdiskat
Værdi af fri bil
Ekskl. erhvervenes
betaling af afgift. Li-
geligt fordelt på
ejerskab af dieselbi-
ler.
Bundskat
640
540
1.090
650
0
6.870
2.890
280
2.700
1.000
2.210
1.320
0
0
3.860
3.610*
3
250*
0
0
7.900
Anm.: De med * mærkede elementer er genberegnet på 2014-data fremskrevet til 2018-niveau med 2025-regler. For de
øvrige elementer er provenuvirkningen, som den fremgår af lovforslagene, fremskrevet fra 2013-niveau til 2018-niveau med
udviklingen i nominel BNP og derefter fordelt på de skattepligtige, jf. fordelingsnøglen.
1: Den umiddelbare varige virkning kan afvige fra den umiddelbare virkning ved fuld indfasning, hvis der ikke er tale om en
konstant provenuvirkning, fx som følge af indfasning eller udfasning. Skønnene er fra Aftale om en skattereform, 25. juni
2012.
2: I fordelingsberegningerne er medregnet den umiddelbare virkning ved fuld indfasning med undtagelse af den frivillige
overgang fra gl. til ny ordning for førtidspension, hvor der er medregnet den umiddelbare varige virkning.
3: Inkl. afledt virkning på boligstøtte, men ekskl. skattefrie satsregulerede ydelser samt satsregulerede ydelser udbetalt til
privat eller offentlig arbejdsplads.
Side 4 af 4