Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1802192_0001.png
11. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6361
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 631 af 18. september 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om at oversende en tabel svarende til tabel 2 i svaret på spm. 475, men hvor opdelingen er baseret på indkomst før skat frem for disponibel indkomst, til skatteministeren
1802192_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 475 bedes ministeren oversende en
tabel svarende til tabel 2 i svaret, men hvor opdelingen er baseret på indkomst før skat
frem for disponibel indkomst. Derudover bedes den gennemsnitlige disponible indkomst
for hver gruppe belyses. Ændringen i absolut og relativ indkomst bedes stadig været base-
ret på disponibel indkomst.
Svar
I svaret på SAU alm. del
spørgsmål 475 blev konsekvenserne af en forhøjelse af bund-
skattesatsen med henholdsvis 0,5 pct.-point, 1 pct.-point og 2 pct.-point belyst. I svaret
var der en tabel med ændringen i den disponible indkomst fordelt på indkomstintervaller,
hvor de skattepligtige personers placering i indkomstintervallerne var baseret på deres di-
sponible indkomst.
Tabel 1 nedenfor viser den tilsvarende tabel, men hvor de skattepligtige personer er pla-
ceret ud fra deres bruttoindkomst i stedet for deres disponible indkomst. Bruttoindkom-
sten er beregnet som personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag med tillæg
af skattefrie overførselsindkomster samt med tillæg eller fradrag af nettokapitalindkom-
sten. Der er således tale om indkomsten før skat inkl. skattefrie overførsler, hvor sidst-
nævnte hovedsageligt udgøres af boligstøtte samt børne- og ungeydelse.
Det skønnes, at en forhøjelse af bundskattesatsen med 0,5 pct.-point vil medføre en gen-
nemsnitlig reduktion af den disponible indkomst med 1.270 kr.,
jf. tabel 1,
der endvidere
viser den ønskede fordeling på indkomstintervaller.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om at oversende en tabel svarende til tabel 2 i svaret på spm. 475, men hvor opdelingen er baseret på indkomst før skat frem for disponibel indkomst, til skatteministeren
1802192_0003.png
Tabel 1. Ændring i disponibel indkomst ved en forhøjelse af bundskattesatsen
Gns.
disponibel
indkomst
(kr.)
3.200
14.700
24.300
34.700
44.300
52.500
59.500
66.700
73.300
80.300
86.700
93.200
99.600
106.100
113.400
120.500
127.500
133.400
140.000
146.700
154.100
161.800
168.800
174.900
180.400
186.000
191.800
197.600
Forhøjelse
med 0,5
pct.-point
Kr.
-3
0
-10
-10
-10
-30
-70
-120
-160
-200
-250
-290
-350
-390
-430
-460
-500
-550
-590
-630
-660
-690
-720
-760
-810
-860
-910
-960
Pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,3
-0,3
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,6
-0,5
Forhøjelse
med 1
pct.-point
Kr.
-6
0
-10
-20
-10
-60
-150
-240
-310
-390
-490
-580
-690
-780
-850
-920
-1.000
-1.090
-1.180
-1.250
-1.320
-1.370
-1.440
-1.520
-1.620
-1.720
-1.810
-1.910
-2.010
-2.100
-3.720
-2.540
Pct.
-0,3
0,0
0,0
-0,1
0,0
-0,1
-0,2
-0,4
-0,4
-0,5
-0,6
-0,6
-0,7
-0,7
-0,7
-0,8
-0,8
-0,8
-0,8
-0,9
-0,9
-0,8
-0,9
-0,9
-0,9
-0,9
-0,9
-1,0
-1,0
-1,0
-1,1
-1,1
Forhøjelse
med 2
pct.-point
Kr.
-10
0
-20
-50
-30
-120
-290
-470
-630
-780
-990
-1.150
-1.390
-1.560
-1.700
-1.840
-1.990
-2.190
-2.360
-2.510
-2.650
-2.750
-2.880
-3.040
-3.240
-3.450
-3.630
-3.820
-4.010
-4.200
-7.430
-5.090
Pct.
-0,4
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,5
-0,7
-0,9
-1,0
-1,1
-1,2
-1,4
-1,5
-1,5
-1,5
-1,6
-1,6
-1,7
-1,7
-1,7
-1,7
-1,7
-1,7
-1,8
-1,9
-1,9
-1,9
-2,0
-2,0
-2,3
-2,1
Bruttoindkomst
1
(kr.)
0-10.000 kr.
10.001 - 20.000
20.001 - 30.000
30.001 - 40.000
40.001 - 50.000
50.001 - 60.000
60.000 - 70.000
70.001 - 80.000
80.001 - 90.000
90.001 - 100.000
100.001 - 110.000
110.001 - 120.000
120.001 - 130.000
130.001 - 140.000
140.001 - 150.000
150.001 - 160.000
160.001 - 170.000
170.001 - 180.000
180.001 - 190.000
190.001 - 200.000
200.001 - 210.000
210.001 - 220.000
220.001 - 230.000
230.001 - 240.000.
240.001 - 250.000
250.001 - 260.000
260.001 - 270.000
270.001 - 280.000
280.001 - 290.000
290.001 - 300.000
Over 300.000
Alle
Antal
15.000
6.000
7.000
9.600
11.600
13.300
18.500
38.200
35.700
28.100
29.300
31.100
40.800
61.300
77.400
93.700
105.100
103.000
101.000
108.600
118.200
135.000
141.900
129.200
120.000
98.700
95.500
93.900
92.300
97.400
2.229.600
4.285.700
203.100 -1.000
209.100 -1.050
324.100 -1.860
240.100 -1.270
Anm.: Forudsat parallel forhøjelse af det skrå skatteloft for personlig indkomst. Bruttoindkomsten hhv. den disponible ind-
komst er fordelt ligeligt på familiens voksne medlemmer. I fordelingen indgår børn, herunder hjemmeboende børn over 18
år, ikke. Der er set bort fra ca. 14.700 personer med negativ bruttoindkomst.
1: Bruttoindkomsten udgøres af personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af skattefrie overfør-
selsindkomster samt nettokapitalindkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2017 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 3 af 3