Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1838733_0001.png
20. december 2017
J.nr. 2017 - 6522
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 619 af 12. september 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/Niels Kleis Frederiksen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm. om det afledte provenutab og den samfundsøkonomiske omkostning at blive ved at hæve iblandingskravet i diesel og benzin til 10 pct. i 2020, til skatteministeren
1838733_0002.png
Spørgsmål
Med Energiaftalen i 2012 blev det besluttet, at der gennemføres en ændring af biobrænd-
stofloven med henblik på at sikre iblanding af 10 pct. biobrændstoffer i 2020. I dag har
Danmark et iblandingskrav på 5,75 pct. for diesel og benzin. Hvad forventes det afledte
provenutab og den samfundsøkonomiske omkostning at blive ved at hæve iblandingskra-
vet i diesel og benzin til 10 pct. i 2020?
Svar
En forøgelse af iblandingskravet til 10 pct. i 2020 skønnes at medføre et årligt mindre-
provenu på ca. 0,5 mia. kr. og samfundsøkonomiske omkostninger på ca. 0,9 mia. kr.
Af VE-direktivet fremgår, at 10 pct. af energiforbruget til transport på vej og bane i 2020
skal udgøres af vedvarende energi (VE)
i samtlige af EU’s medlemslande.
Ved energiafta-
len fra 2012 blev det lagt til grund, at den billigste og mest effektive måde at opfylde VE-
direktivet på var at øge iblandingskravet for biobrændstoffer til 10 pct. VE-direktivet er
efterfølgende ændret, og der er ikke behov for at forhøje iblandingsprocenten til 10 pct.
for at opfylde kravet i VE-direktivet. En forhøjelse til maksimalt ca. 8 pct. vil være til-
strækkelig. Det skyldes primært reviderede principper for beregningen af bidraget fra VE-
el til biler og tog.
Endvidere bemærkes det, at
EU’s VE-krav
til transport i det kommende VE-direktiv må
forventes at føre til et iblandingskrav, der er væsentligt lavere end 10 pct. i perioden 2021-
2030. Denne vurdering er baseret på Kommissionens forslag til revideret VE-direktiv og
Rådets seneste kompromisforslag.
Side 2 af 2