Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1795843_0001.png
2. oktober 2017
J.nr. 2017 - 5942
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 616 af 6. september 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om, hvilke trængselseffekter man har regnet med i forbindelses med beregningerne af konsekvenserne for lempelsen af registreringsafgiften, til skatteministeren
1795843_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke trængselseffekter man har regnet med i forbindelses
med beregningerne af konsekvenserne for lempelsen af registreringsafgiften, som er fore-
slået i ”Sådan forlænger vi opsvinget”.
Svar
Regeringen og Dansk Folkeparti er med aftalen om
Omlægning af bilafgifterne af 21. september
2017
blevet enige om en større omlægning af bilafgifterne. Aftalen indebærer bl.a., at den
lave registreringsafgiftssats sænkes til 85 pct., ligesom grænsen for, hvornår man betale
den høje sats, hæves. Det betyder, at 90 pct. af nye biler alene skal betale den lave regi-
streringsafgiftssats. En lavere registreringsafgift understøtter de danske familiers mulighed
for at købe en familievenlig og trafiksikker bil.
Forslaget vedr. registreringsafgiften, som fremgår af
Sådan forlænger vi opsvinget,
er således
ikke længere aktuelt. Da besvarelsen af spørgsmålet kræver omfattende beregninger, be-
des spørger venligst stille spørgsmålet igen, såfremt spørgsmålet fortsat ønskes besvaret.
Side 2 af 2