Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1795841_0001.png
2. oktober 2017
J.nr. 2017 - 5887
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 614 af 6. september 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om, hvor stor en forøgelse af CO2-udslippet fra bilparken der regnes med i dels 2020, dels 2030, til skatteministeren
1795841_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en forøgelse af CO2-udslippet fra bilparken der regnes
med i dels 2020, dels 2030 som følge af a) nedsættelsen af registreringsafgiften aftalt ved
finanslovsaftalen for 2016, b) nedsættelsen af registreringsafgiften aftalt ved finanslovsaf-
talen for 2017, c) den af regeringen foreslåede nedsættelse af registreringsafgiften i rege-
ringens skatteudspil af august 2017 d) samt disse tre i alt?
Svar
Med Finansloven for 2016 blev registreringsafgiftens højeste sats nedsat fra 180 pct. til
150 pct. Nedsættelsen forventedes at bidrage til et øget salg af personbiler, som ville bi-
drage til en øget CO2-udledningen fra vejtransporten.
Det blev med betydelig usikkerhed skønnet, at CO2-udledningen fra vejtransporten ville
blive øget med i størrelsesordenen 0,002 mio. t CO2 årligt, som følge af nye personbiler.
Efterhånden som ændringen slår igennem på bilparken, skønnedes CO2-effekten at ud-
gøre i størrelsesordenen 0,030 mio. t årligt,
jf. lovforslag L 69, folketingsåret 2015-16, samt ta-
bel 1.
Med Finansloven for 2017 blev grænsen for, hvornår registreringsafgiftens højeste sats
skal betales, det såkaldte skalaknæk, forhøjet med 22.000 kr. fra 84.600 kr. til 106.600 kr.
(2017-niveau). Forhøjelsen af skalaknækket forventedes at bidrage til et øget salg af per-
sonbiler, som ville bidrage til en øget CO2-udledning fra vejtransporten.
Det blev med betydelig usikkerhed skønnet, at CO2-udledningen fra vejtransporten ville
blive øget med i størrelsesordenen 0,0016 mio. t CO2 årligt, som følge af nye personbiler.
Efterhånden som ændringen slår igennem på personbilparken, skønnedes CO2-effekten
at udgøre i størrelsesordenen 0,025 mio. t årligt
1
,
jf. lovforslag L 93, folketingsåret 2016-17,
samt tabel 1.
Siden spørgeren har stillet spørgsmålet, er regeringen og Dansk Folkeparti med aftalen
om
Omlægning af bilafgifterne
af 21. september 2017 blevet enige om en omlægning af bilaf-
gifterne, der nedsætter registreringsafgiften og tilskynder til mere trafiksikre biler.
CO2-udledningen fra vejtransporten skønnes med betydelig usikkerhed at blive forøget
med i størrelsesordenen 0,001 mio. t CO2 årligt, som følge af nye personbiler. Efterhån-
den som ændringen slår gennem på hele bilparken, skønnes CO2-effekten at udgøre i
størrelsesordenen 0,013 mio. t årligt. I lyset af, at den samlede skønnede CO2-udledning
fra vejtransport i 2015 udgjorde ca. 11,4 mio. t CO2, skønnes forslaget ikke at have næv-
neværdige effekter på CO2-udledningen.
1
De opgjorte CO2-effekter er korrigeret en smule i forhold til, hvad der er opgivet i
lovforslag nr. L 93 folketingsåret 2016-17,
som udmønter FL17- aftalen. Skønnet for CO2-effekt af L93 (2016-17) er nu reduceret med 500 t CO2 årligt svarende til
3.500 t CO2, når ændringen er slået fuldt igennem på personbilparken. Korrektionen skyldes en mindre fejl i beregnin-
gerne. Tilretningen skønnes ikke at påvirke skønnet for FL17-aftalens provenumæssige konsekvenser.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om, hvor stor en forøgelse af CO2-udslippet fra bilparken der regnes med i dels 2020, dels 2030, til skatteministeren
1795841_0003.png
Hertil kommer, at omlægningen for varebiler tilskynder til øget energieffektivisering, og
må derigennem forventes at bidrage til en reduktion af CO2-udledningen.
De samlede CO2-effekter af de tre nedsættelser af registreringsafgiften fremgår af
tabel 1.
Tabel 1. Skønnende CO2-effekter ved med nedsættelser af registreringsafgiften ved hhv. FL16,
FL17 og aftale om
Omlægning af bilafgifterne af 21. september 2017
CO2-udledning
mio. ton
2020
2030
FL16
0,010
0,030
FL17
0,006
0,023
Aftale af 21. sep-
tember 2017
0,002
0,011
Total
0,018
0,064
Anm: CO2-effekterne er opgjort på baggrund af beregningerne i forbindelse med de lovforslag, der udmønter hhv. FL16,
FL17 og aftalen om ”Omlægning
af bilafgifterne”.
De skønnede CO2-effekter
vedrørende FL16 og FL17 er dermed ikke
korrigeret i forhold til evt. ændringer i fx sammensætningen og antallet af nyregistrerede biler siden da.
Kilde: Egne beregninger.
Side 3 af 3