Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1797757_0001.png
4. oktober 2017
J.nr. 2017 - 5603
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 610 af 6. september 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach Mortensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om, hvor mange millioner kroner der tilfalder topskatteydere, og hvor mange der tilfalder ikke-topskatteydere, til skatteministeren
1797757_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren for hvert af skatte- og afgiftsforslagene oplyse, hvor mange millioner kro-
ner der tilfalder topskatteydere, og hvor mange der tilfalder ikke-topskatteydere? Samtidig
ønskes det samlede antal topskatteydere og antallet af skatteydere, der ikke betaler topskat
oplyst?
Svar
Regeringen har med skatteudspillet ”Sådan
forlænger vi opsvinget
Jobreformens fase II”
fore-
slået en række initiativer, der bl.a. skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, at det
bliver lettere at forsørge sig selv og sine, samt at danskerne har større frihed til selv at be-
stemme, hvad deres penge bruges på.
I udspillet indgik et forslag om at nedsætte registreringsafgiften, så det bliver billigere at
købe en bil, og i forlængelse heraf har regeringen og Dansk Folkeparti den 21. september
2017 indgået en aftale om
Omlægning af bilafgifterne.
Initiativerne i skatteudspillet (ekskl. forslaget om at sænke registreringsafgiften) skønnes
samlet set at sænke skatterne med ca. 21 mia. kr. målt i umiddelbar virkning. Arbejdsud-
buddet skønnes at blive øget med ca. 6.800 personer og strukturelt BNP med knap 6 mia.
kr.
1
Antallet af personer med en lille økonomisk gevinst ved at arbejde reduceres med ca.
21.000. Jobreformens fase II vil dermed være med til at sikre vækst og beskæftigelse.
Jobreform fase II vil reducere skatten for i alt ca. 2�½ mio. skatteydere, heraf ca. 467.000
topskatteydere (svarende til det skønnede antal topskatteydere i 2025, når de allerede ved-
tagne forhøjelser af topskattegrænsen er fuldt indfaset).
Af det samlede
umiddelbare
mindreprovenu forbundet med Jobreform fase II på i alt ca. 21
mia. kr. kan ca. 8,7 mia. kr. henføres til topskatteydere, mens ca. 12,4 mia. kr. kan henfø-
res til ikke-topskatteydere,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at de viste provenuvirkninger alene
omfatter de umiddelbare provenuvirkninger, hvor der således ikke er taget højde for bl.a.
de afledte provenuvirkninger af ændret arbejdsudbud mv.
Fordelingen af provenuvirkningen skal bl.a. ses i lyset af, at bredt virkende skattetiltag
også påvirker topskatteydere, for så vidt angår den del af indkomsten, der ligger under
topskattegrænsen. Det bemærkes i øvrigt, at forhøjelsen og fjernelsen af loftet over be-
skæftigelsesfradraget (jf.
punkt 2 i tabel 1)
i realiteten består af tre dele, som skal ses i sam-
menhæng med andre elementer i reformen for at få et retvisende billede af de tilsigtede
virkninger,
jf. svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 557 af 30. august 2017
for en nærmere rede-
gørelse for disse sammenhænge. Det er således alene fjernelsen af den resterende del af
loftet over beskæftigelsesfradraget (jf.
punkt 2.3 i tabel 1),
der kan siges at være målrettet
høje indkomster.
1
Inkl. forslaget om at sænke registreringsafgiften skønnes udspillet samlet set at sænke skatter og afgifter med ca. 23 mia.
kr. målt i umiddelbar virkning samt at øge arbejdsudbuddet med ca. 7.600 personer og strukturelt BNP med godt 6�½ mia.
kr.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om, hvor mange millioner kroner der tilfalder topskatteydere, og hvor mange der tilfalder ikke-topskatteydere, til skatteministeren
1797757_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkninger af initiativer i Jobreform fase II i 2025 (ekskl. udspil vedr. registrerings-
afgift), fordelt på topskatteydere og ikke-topskatteydere
Umiddelbart mindreprovenu
Heraf
topskat-
teydere
Mia. kr.
1. Indførelse af nyt Jobfradrag
2. Loft over beskæftigelsesfradrag forhøjes og fjernes,
heraf:
2.1 Forhøjelse som følge af udvidelse af grundlag med
pensionsindbetalinger
2.2 Forhøjelse som følge af indkomstaftrapning af job-
fradrag
2.3 Fjernelse af resterende loft
3. Skattefradrag ved indbetaling til pension
4. Beskæftigelsesfradrag af pensionsindbetalinger
5. Udligningsskatten på indtægter fra pensionsopsparing
fjernes
6. Hurtigere indfasning af den aftalte forhøjelse af topskat-
tegrænsen
7. Socialt frikort
8. Skatten af fri telefon fjernes
Jobreformens fase II i alt (ekskl. udspil vedr. registre-
ringsafgift)
-5,8
-11,1
-1,9
-4,6
-4,7
-3,2
-0,4
0,0
0,0
0,0
-0,6
-21,1
-0,1
-7,0
-0,5
-2,1
-4,5
-1,3
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,4
-8,7
-5,7
-4,1
-1,4
-2,5
-0,2
-1,9
-0,4
0
0
0
-0,2
-12,4
Heraf ikke-
topskatte-
ydere
Mia. kr., 2018-niveau
i alt
Anm.: Opgørelsen omfatter ikke regeringens oprindelige udspil vedr. registreringsafgift.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 3 af 3