Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1793265_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
27. september 2017
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 569 (Alm. del) af 31.
august 2017 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse stigningen i rådighedsbeløbet i henholdsvis pct. og i antal
kroner såfremt hele regeringens skattereform ”Sådan forlænger vi opsvinget
- job-
reform fase II” offentliggjort på Finansministeriets hjemmesiden den
29. august
2017 gennemføres for en enlig pensionist, en HK’er, en LO’er samt en direktør
med en lønindkomst på 10 mio. kr. om året.
Svar
Da en direktør med en lønindkomst på 10 mio. kr. ikke er en foruddefineret fami-
lietype, er det nødvendigt at foretage en lang række beregningstekniske antagelser
for at beregne dette typeeksempels rådighedsbeløb. Disse beregningstekniske an-
tagelser vedrørende fx familie- og boligforhold samt pensionsindbetalinger. I ne-
denstående er det beregningsteknisk antaget, at den enlige direktør med en årsind-
komst på 10 mio. kr. alene afviger fra den
enlige direktør i lejlighed
i udspillet
Sådan
forlænger vi opsvinget
med hensyn til sin lønindkomst, samt de deraf afledte pensions-
indbetalinger.
Den
enlige direktør med en årsindkomst på 10 mio. kr.
har derfor årlige pensionsindbe-
talinger på 1,7 mio. kr., svarende til en bidragssats på 17,1 pct. af sin bruttoløn
samt årlige boligudgifter for 75.600 kr. Det bemærkes, at der findes meget få per-
soner med en så høj erhvervsindkomst. Opgjort på baggrund af Danmarks Stati-
stiks personregistre var der således kun omkring 20 personer med en erhvervsind-
komst i intervallet omkring på 10. mio. kr. og knap 300 personer med en er-
hvervsindkomst på over 10 mio. kr.
1
Beregningerne af rådighedsbeløbene
for den efterspurgte HK’er
på mindsteløn og
LO’er bygger på samme beregningstekniske forudsætninger som i udspillet
Sådan
forlænger vi opsvinget.
I beregningerne er det derfor forudsat, at HK’eren
på midste-
løn
og LO’eren har boligudgifter for henholdsvis
75.600 kr. og 53.700 kr.
Antallet af personer med en erhvervsindkomst på 10 mio. kr. er opgjort blandt personer med et AM-bidragsgrundlag på
10 mio. kr.
±
100.000 kr. (2018-lønniveau) på baggrund af Danmarks Statistiks indkomstregister for 2015.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 569: Spm. om ministeren kan oplyse stigningen i rådighedsbeløbet i henholdsvis pct. og i antal kroner, til finansministeren
Side 2 af 4
Beregningerne af rådighedsbeløbet for en enlig pensionist bygger på familietype-
modellens standardfamilietype
enlig pensionist i lejebolig,
der har boligudgifter for
50.700 kr.
Regeringen vil med udspillet til Jobreformens fase II hjælpe flere danskere fra
offentlig forsørgelse til selvforsørgelse. Derfor ønsker regeringen, at sænke skatten
på arbejde for almindelige danskere.
Da initiativerne i udspillet er målrettet personer i beskæftigelse, påvirkes nuværen-
de pensionisters rådighedsbeløb kun i det omfang, de har en arbejdsindkomst. Da
familietypen
enlig pensionist i lejebolig
ikke har en arbejdsindkomst, påvirkes familie-
typens rådighedsbeløb ikke af udspillet,
jf. tabel 1.
Med indførelsen af et skattefradrag for pensionsindbetalinger i intervallet 16.000
kr. til 87.000 kr. ønsker regeringen, at det i højere grad skal kunne betale sig for
beskæftigede personer at spare op til egen alderdom.
Den
enlige LO’er
i lejebolig
indbetaler 33.300 kr. til pension efter omlægning til al-
dersopsparing, og kan derfor ikke udnytte fradraget for pensionsindbetalinger
fuldt ud. Derfor medfører initiativet, at typeeksemplets rådighedsbeløb øges med
700 kr. Den
enlige direktør med en årsindkomst på 10 mio.
kr. udnytter derimod fradra-
get for pensionsindbetalinger fuldt ud, og typeeksemplet får derfor øget sit rådig-
hedsbeløb svarende til den maksimale skatteværdi af fradraget på ca. 2.700 kr.
Da det beregningsteknisk er antaget, at
den enlige HK’er
i lejebolig
efter omlægning til
aldersopsparing har lavere pensionsindbetalinger end 16.000 kr., påvirker forslaget
ikke rådighedsbeløbet
for HK’eren.
Denne får til gengæld øget sit rådighedsbeløb
med knap 500 kr., som følge af at grundlaget for beskæftigelsesfradraget udvides
til at omfatte fradragsberettigede pensionsindbetalinger. Udvidelsen af grundlaget
medfører således, at også små indkomster får et øget fradrag for deres pensions-
indbetalinger, og øger derved tilskyndelsen til pensionsopsparing for lavtlønnede.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 569: Spm. om ministeren kan oplyse stigningen i rådighedsbeløbet i henholdsvis pct. og i antal kroner, til finansministeren
1793265_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 1
Ændring i rådighedsbeløb efter boligudgifter for enlig pensionist, enlig HK’er, enlig LO’er og enlig direktør
med årsindkomst på 10 mio. kr. ved fuld indfasning i 2023 af udspillet til Jobreformens fase II
Enlig direktør m.
Enlig LO'er i årsindkomst på 10
lejebolig
mio. kr.
Enlig pensionist i
lejebolig
Skattebetalinger ved gælden-
de regler
1. Fradrag for pensionsindbe-
talinger
2. Grundlag for beskæftigel-
sesfradraget udvides
3. Nyt jobfradrag
4. Loftet over beskæftigelses-
fradraget fjernes
Ændring i rådighedsbeløb
Ændring i pct. af rådighedsbe-
løb efter bolig
Ændring i pct. af indkomstskat-
tebetalinger
Enlig HK'er i
lejebolig
------------------------------------------- Kr., 2018-niveau ------------------------------------------
47.400
0
0
0
0
0
67.100
0
500
4.500
0
5.000
126.500
700
0
4.200
1.500
6.400
5.562.400
2.700
0
0
311.900
314.600
------------------------------------------------------- Pct.------------------------------------------------
0,0
0,0
7,1
7,4
3,7
5,0
7,2
5,7
Anm.: Da familietyperne i beskæftigelse antages at have over 15 år til folkepensionsalderen, opnår de dermed ikke
det højeste fradrag for pensionsindbetalinger. Nedsættelser af registreringsafgiften og ophævelsen af reglerne
for beskatning af fri telefon indgår ikke. Det bemærkes, at den foreslåede fremrykning af de allerede
vedtagende forhøjelser af topskattegrænsen alene påvirker topskattegrundlaget i årene før 2023. Derfor
påvirkes familietypernes rådighedsbeløb ikke i 2023 af fremrykningen.
Kilde: Egne beregninger på basis af Familietypemodellen.
Idet såvel
den enlige LO’er
som den
enlige direktør med en årsindkomst på 10 mio. kr.
har
en indkomst svarende til, at de efter gældende regler får det maksimale beskæfti-
gelsesfradrag, påvirkes disses rådighedsbeløb ikke af, at grundlaget for beskæfti-
gelsesfradraget udvides til også at omfatte pensionsindbetalinger.
For at sikre en mærkbar økonomisk fordel for dem som møder op på arbejde, vil
regeringen endvidere indføre et nyt jobfradrag med en værdi på op til 4.500 kr.
Dette skal sikre, at det kan betale at arbejde. For at målrette jobfradraget til lavt-
lønnede, foreslås det, at jobfradraget aftrappes med 10 pct. af den del af indkom-
sten, der overstiger 394.400 kr.
Da den
enlige HK’ers
indkomst er under 394.400 kr., øges dennes rådighedsbeløb
med den maksimale værdi af jobfradraget på 4.500 kr. Den
enlige LO’er
får der-
imod øget sit 4.200 kr. som følge af aftrapningen af jobfradraget, mens den
enlige
direktør med en årsindkomst på 10 mio. kr.
får aftrappet sit jobfradrag fuldt ud.
For at øge væksten og beskæftigelsen ønsker regeringen at sænke marginalskatten
på arbejde. Derfor foreslår regeringen at fjerne loftet over beskæftigelsesfradraget.
En del af fjernelsen af loftet over beskæftigelsesfradraget skal ses i sammenhæng
med udvidelsen af grundlaget for beskæftigelsesfradraget og aftrapningen af job-
fradraget, da disse initiativer isoleret set øger marginalskatten for visse indkomst-
grupper.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 569: Spm. om ministeren kan oplyse stigningen i rådighedsbeløbet i henholdsvis pct. og i antal kroner, til finansministeren
Side 4 af 4
Fjernelsen af loftet over beskæftigelsesfradraget i 2023 påvirker ikke
den enlige
HK’ers
rådighedsbeløb, da denne ikke udnytter beskæftigelsesfradraget fuldt ud.
Derimod øges
den enlige LO’ers
rådighedsbeløb som følge heraf med 1.500 kr.,
mens
den enlige direktør med årsindkomst på 10 mio. kr.
får øget sit rådighedsbeløb
med 311.900 kr.
Sammenlagt medfører udspillet til Jobreformens fase II, at den
enlig HK’er
får øget
sit rådighedsbeløb med 5.000 kr. som følge af lavere skattebetalinger, mens den
enlige direktør med årsindkomst på 10 mio. kr.
i kroner og ører får den største frem-
gang i rådighedsbeløbet med 314.600 kr. af de pågældende familietyper.
Relativt til deres rådighedsbeløb efter boligudgifter er stigningen i de to familiety-
pers rådighedsbeløb dog stort set ens. Den
enlige HK’er
får således øget sit rådig-
hedsbeløb efter boligudgifter med 7,1 pct., mens den
enlige direktør med årsindkomst
på 10 mio. kr.
får øget sit rådighedsbeløb efter boligudgifter med 7,2 pct.
Det bemærkes, at den procentvise stigning i rådighedsbeløbet efter boligudgifter
for den
enlige direktør med årsindkomst på 10 mio. kr.
i mindre omfang påvirkes af de
beregningstekniske forudsætninger vedrørende boligudgifter, da typeeksemplet
har et meget højt rådighedsbeløb som følge af den høje årsindkomst.
Sættes de lavere skattebetalinger som følge udspillet til Jobreformens fase II i for-
hold til familietypernes samlede skattebetalinger, får den
enlige HK’er
reduceret sine
skattebetalinger med 7,4 pct., hvilket er højere end den
enlige direktør med årsind-
komst på 10 mio. kr.,
der får reduceret sine skattebetalinger med 5,7 pct.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister