Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1795829_0001.png
2. oktober 2017
J.nr. 2017 - 5408
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 553 af 30. august 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om ministeren er enig i, at i det omfang at batteribiler i Danmark bidrager til en lavere CO2-udledning, skyldes det import af kernekraft til Danmark, til skatteministeren
1795829_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at i det omfang at batteribiler i Danmark bidrager til en lavere CO2-
udledning, skyldes det import af kernekraft, jf. konklusionerne i kronikken ”Batteribiler er
ikke løsningen på fremtidens miljøudfordringer”?
Svar
Jeg mener, at såfremt produktionen af elbiler sker inden for EU's CO2-kvotesystem, eller
produktionen på anden vis er CO2-reguleret, så vil elbiler være et godt og klimavenligt al-
ternativ til konventionelle biler. Desværre foregår en væsentlig del af produktionen af el-
biler uden for EU’s
CO2-kvotesystem, hvilket bl.a. også gælder for produktionen af
Tesla.
Elbiler har desuden den fordel, at de flytter miljøforureningen væk fra bymiljøer, hvor der
er mange mennesker, hen til elværker, hvor det er lettere at regulere forureningen. I det
omfang elbilerne ”kører på vindmølle-el”,
reduceres den samlede miljøforurening yderli-
gere.
I kronikken ”Batteribiler er ikke løsningen på fremtidens miljøudfordringer” i Maskinme-
steren, august 2017, henvises bl.a. til en svensk undersøgelse, der viser, at der ved produk-
tion af et batteri til elbiler udledes forholdsvis meget CO2. Af kronikken fremgår ligele-
des, at kul, naturgas og kernekraft udgør en væsentlig del af brændslerne til det el, der for-
bruges i Danmark. Kernekraft indgår i sammensætningen, da der er taget højde for im-
port af el fra vores nabolande.
Skatteministeriet har ikke kendskab til de samlede CO2-udledninger forbundet med pro-
duktion af de enkelte biler eller batterier. Det er imidlertid ikke den isolerede udledning af
CO2 ved bilproduktion eller elproduktion, der er afgørende for, om elbiler er en del af
løsningen på klima- og miljøudfordringerne. Det er heller ikke afgørende, i hvilken grad
kernekraft er blevet anvendt til elproduktion i vores nabolande.
Vi har i Danmark forpligtiget os til bindende klimapolitiske målsætninger, der er fastsat i
EU. Indsatsen for at reducere CO2 sker i henholdsvis
EU’s CO2-kvoteordning
og i de
ikke-kvoteomfattede sektorer. I det kvoteomfattede område
opnås EU’s reduktionsmål
per definition som følge af kvotesystemets natur. For de ikke-kvoteregulerede sektorer
kræver det nationale initiativer at nå målsætningerne. Danmark har fx meget høje samlede
afgifter relateret til CO2-udledninger fra benzin- og dieselbiler, hvilket bidrager til at redu-
cere CO2-udledningen fra det danske ikke-kvoteomfattede område.
Udskiftes en benzin- eller dieselbil med en elbil, bruges der mindre benzin og diesel i
Danmark. Det medfører et fald i de danske CO2-udledninger uden for det kvoteomfat-
tede område. Elbiler udleder ikke direkte CO2. CO2-udledningen fra elbiler er knyttet til
udledningen forbundet med produktionen af den el, der anvendes til opladning af batteri-
erne. Hvis der anvendes vedvarende energi, vil CO2-udledningen være nul. For elektrici-
tet, der er produceret i den kvoteomfattede sektor, vil de samlede CO2-udledninger på
EU-plan ikke påvirkes på sigt, idet antallet af CO2-kvoter ikke påvirkes af ændringer i det
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om ministeren er enig i, at i det omfang at batteribiler i Danmark bidrager til en lavere CO2-udledning, skyldes det import af kernekraft til Danmark, til skatteministeren
1795829_0003.png
danske elforbrug. Et skifte fra benzin- og dieselbiler til elbiler er dermed et skridt i retning
af at indfri danske forpligtigelser i den ikke-kvoteomfattede sektor. Hvordan elproduktio-
nen er sammensat af fossile brændsler, kernekraft eller vindmølle-el mv. er i den forbin-
delse ikke relevant.
Sker produktionen af biler inden for
EU’s
kvoteordning, har det ligeledes ikke betydning
for den samlede udledning af CO2, om produktionen af elbiler er forbundet med isole-
rede større CO2-udledninger end ved produktionen af benzin- eller dieselbiler. Den sam-
lede maksimale udledning af CO2 er bestemt af antallet af kvoter.
Produktion af benzin-, diesel og elbiler eller andre varer uden for EU bidrager negativt til
klimapåvirkningerne, i det omfang der anvendes fossile brændsler til produktionen.
Denne udledning bør ideelt set også omfattes af et kvotesystem eller anden regulering,
hvis der skal sikres en lavere global udledning af CO2.
Idet elbiler ikke udleder skadelige stoffer, når de kører, bidrager de desuden ikke til en lo-
kal luftforurening, hvilket særligt er til gavn for luftkvaliteten i bymiljøerne. Hertil kom-
mer, at elbiler støjer mindre, hvilket også særligt er en fordel i forhold til bymiljøerne.
Et skifte fra biler, der kører på benzin og diesel, til elbiler medfører således isoleret set et
bidrag til at opfylde danske klimapolitiske forpligtelser, hvortil kommer den nævnte re-
duktion i visse andre eksterne omkostninger ved elbilkørsel. Disse virkninger skal dog ses
i sammenhæng med såvel omkostningerne ved fremstilling og drift af elbiler samt elbilers
brugsværdi (fleksibilitet mv.) sammenholdt med konventionelle biler.
Side 3 af 3