Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1683093_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
3. november 2016
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 54 (Alm. del) af 13.
oktober 2016
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den 8. novem-
ber 2016, som er relevante for Skatteudvalget.
Svar
Der er to sager på ECOFIN-rådsmødet den 8. november 2016, som er direkte
relevante for Skatteudvalget. Sagen om en afgift på finansielle transaktioner er
taget af ECOFIN’s dagsorden. Derudover kan revisionen af 4. hvidvaskdirektiv,
der er blevet sat på dagsordenen med kort varsel, endvidere være af interesse for
Skatteudvalget.
Et fair, konkurrencedygtigt og stabilt selskabsskattesystem
Kommissionen vil præsentere fire nye direktivforslag om selskabsbeskatning. Det
drejer sig om:
To direktiver om dels en fælles selskabsskattebase og dels konsolidering af
selskabsskattebasen
Et forslag i opfølgning på skatteundgåelsesdirektivet
Et direktiv om voldgift i dobbeltbeskatningssager
Kommissionen foreslog allerede i 2011 en fælles konsolideret selskabsskattebase.
Pga. manglende fremdrift i forhandlingerne har Kommissionen nu valgt at erstatte
forslaget med to separate direktivforslag, som skal vedtages trinvist.
Det første forslag handler om den fælles selskabsskattebase. Dvs. at metoden til
opgørelse af den skattepligtige indkomst skal være den samme i alle lande for sto-
re koncerner (omsætning over 750 mio. euro årligt).
Det andet forslag indfører konsolidering af skattebasen. Dvs. at en koncern med
aktivitet i flere lande kun skal opgøre én samlet skattepligtig indkomst for hele
koncernen på tværs af alle landene. Denne indkomst skal fordeles på de relevante
lande efter en nøgle, og hvert land beskatter sin del af indkomsten med sin egen
selskabsskattesats.
Forhandlingerne ventes fortsat at være svære, trods den nye tilgang.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om ministeren vil redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den 8. november 2016, som er relevante for Skatteudvalget, til finansministeren
Side 2 af 4
Danmark har også selv nogle stærke interesser, herunder at undgå negative prove-
nuvirkninger, men vil vurdere forslaget nøjere.
Der er også fremsat et forslag i opfølgning på skatteundgåelsesdirektivet, som blev
vedtaget af ECOFIN 17. juni 2016. Direktivet indeholdt bl.a. værnsregler mod
såkaldte ”hybride mismatches”. Disse regler skal fx forhindre en situation, hvor
ingen lande opkræver skat, fordi landene har forskellige skattemæssige vurderinger
af en selskabsenhed eller en transaktion. Direktivet indførte dog kun denne regel
mellem EU-landene indbyrdes. Det nye forslag skal også dække situationer, der
involverer både EU-lande og tredjelande. ECOFIN efterspurgte et sådant forslag,
da man vedtog skatteundgåelsesdirektivet.
Fra dansk side støttes en sådan udvidelse af reglerne for at undgå dobbelt ikke-
beskatning.
Endelig har Kommissionen fremsat et direktivforslag om obligatorisk voldgift, når
lande er uenige i sager om dobbeltbeskatning. Forslaget indebærer, at sagen skal
afgøres af et voldgiftspanel, hvis to landes skattemyndigheder ikke kan enes om en
løsning. Det skal forhindre situationer, hvor uenigheder mellem landene kan føre
til uafklarede skattevilkår for virksomhederne. Desuden skal der være klarere pro-
cesser og tidsrammer for dobbeltbeskatningssager og mere transparens for skatte-
yderne.
Der er fra dansk side åbenhed over for en udvidet voldgiftsprocedure, hvis der
sikres tilstrækkelige retsgarantier for alle involverede parter, uafhængighed for
voldgiftsdommerne samt transparens mht. til afgørelserne.
Forslagene er nyligt fremsat, og skal nu undersøges og forhandles på teknisk og
politisk niveau, før de evt. kan vedtages. Forslagene vil blive vurderet nærmere
med henblik på at indgå konstruktivt i de tekniske drøftelser.
En fælles EU-sortliste over skattely
ECOFIN besluttede den 25. maj at udarbejde en fælles EU-liste over ikke-
samarbejdsvillige skatte-jurisdiktioner uden for EU, en såkaldt ”sortliste” over
skattely. Det skal lægge pres på skattely og bruges som basis for at iværksætte EU-
koordinerede tiltag mod skattely.
Der findes ikke en global anerkendt definition af skattely. Rådet har bedt EU’s
adfærdskodeksgruppe om at udvælge kriterier for, hvilke lande der skal på listen.
Der ventes foreslået en konkret sortliste med lande inden udgangen af 2017.
Formandskabet har foreslået tre kriterier, som alle skal være opfyldt for at et land
ikke kommer på listen. Man mangler fortsat at opnå enighed om det præcise ind-
hold af kriterierne.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om ministeren vil redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den 8. november 2016, som er relevante for Skatteudvalget, til finansministeren
Side 3 af 4
Mht. kriteriet om
skattegennemsigtighed
skal man fx blive enige om, hvor ambitiøs
EU skal være. Nogle lande vil have, at tredjelande skal leve op til samme krav som
EU-landene selv, fx automatisk udveksling af oplysninger om finansielle konti.
Andre lande vil stille færre krav til tredjelande permanent eller i en overgangsperi-
ode. Danmark støtter en stram linje, hvor der gælder samme krav for tredjelande
som for EU-lande.
Det andet kriterium om
fair beskatning
handler om, at tredjelande ikke må have
skadelige regler, som diskriminerer for at tiltrække økonomisk aktivitet og dermed
er i strid med EU’s eget kodeks for selskabsbeskatning. Det udestår, om lande skal
sættes på listen, alene fordi de har meget lav eller ingen selskabsbeskatning.
Det tredje kriterium handler om tredjelandes
implementering af OECD’s minimums-
standarder
om fx land-for-land-rapportering.
Regeringen støtter arbejdet med sortlisten, som er endnu et vigtigt skridt i kampen
mod skatteundgåelse.
Revision af 4. hvidvaskdirektiv
Kommissionen fremsatte 5. juli 2016 forslag til en revision af 4. hvidvaskdirektiv.
Udvalget fik en redegørelse for forslaget forud for ECOFIN 12. juli. På det kom-
mende ECOFIN vil der være en orientering om status på forhandlingerne, der
foregår i regi af konkurrenceevnerådet.
Kommissionens revisionsforslag indebærer yderligere stramninger i hvidvaskreg-
lerne. Det er også et led i det optrappede arbejde mod terrorfinansiering. Formålet
er bl.a. at nedsætte grænserne for undtagelse af forudbetalte betalingskort fra kun-
dekendskabsprocedurerne og udvide hvidvaskreglerne til virtuelle valutaer. Pga.
anonymiteten har forudbetalte betalingskort og virtuelle valutaer været brugt af
kriminelle og terrorister.
Formålet er endvidere at stille krav til alle EU-lande om at oprette et nationalt
centralt register eller lignende over bank- og betalingskonti og krav om at infor-
mationen i disse registre kan udveksles med andre EU-lande.
Formålet er desuden at indføre offentliggørelse og informationsudveksling på
grundlag af de nationale registre over ejerskab til selskaber mv. (som blev indført i
kraft af 4. hvidvaskdirektiv). Det er også et centralt tiltag i EU’s samlede indsats
mod skatteunddragelse og skattely, der er styrket efter Panama-sagen.
Formålet er endeligt at styrke de nationale finansielle efterretningsmyndigheder.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om ministeren vil redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den 8. november 2016, som er relevante for Skatteudvalget, til finansministeren
Side 4 af 4
Fra dansk side støttes generelt revisionen af hvidvaskdirektivet, men lægger også
vægt på at den rette balance rammes og der vedtages effektive regler, der ikke
skaber unødvendige byrder for virksomhederne. Regeringen tager statusoriente-
ringen til efterretning.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister