Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1791504_0001.png
21. september 2017
J.nr. 2017 - 5453
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 539 af 24. august 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 539: Spm. om at redegøre for den skattelettelse de 500 rigeste personer vil få i antal kroner såfremt loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes, til skatteministeren
1791504_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den skattelettelse de 500 rigeste personer vil få i antal kro-
ner såfremt loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes.
Svar
Regeringen har med skatteudspillet ”sådan forlænger vi opsvinget –
Jobreformens fase
II” foreslået en række initiativer, der bl.a. skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde,
at det bliver lettere at forsørge sig selv og sine, samt at danskerne har større frihed til selv
at bestemme, hvad deres penge bruges på.
Samlet set skønnes initiativerne at sænke skatter og afgifter med ca. 23 mia. kr. målt i
umiddelbar virkning. Arbejdsudbuddet skønnes at blive øget med ca. 7.600 personer og
strukturelt BNP med godt 6�½ mia. kr. Antallet af personer med en lille økonomisk ge-
vinst ved at arbejde reduceres svarende til ca. 21.000 personer. Jobreformens fase II vil
dermed være med til at sikre vækst og beskæftigelse.
En afskaffelse af loftet over beskæftigelsesfradraget er ét af initiativerne, men skal natur-
ligvis ses i sammenhæng med de øvrige initiativer.
Beskæftigelsesfradraget udgør i 2017 8,75 pct. af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget fra-
trukket eventuelle indskud på pensionsordninger, dog højst 30.000 kr. Frem til 2022 for-
højes satsen gradvist til 10,65 pct. og det maksimale beskæftigelsesfradrag til 36.500 kr.
(2017-niveau). Beskæftigelsesfradraget er et ligningsmæssigt fradrag og gives i den skatte-
pligtige indkomst. I 2017 er den skattemæssige fradragsværdi 26,9 pct. i en gennemsnits-
kommune ekskl. kirkeskat. Frem til 2019 reduceres den skattemæssige fradragsværdi til
24,9 pct.
Det maksimale beskæftigelsesfradrag opnås ved en indkomst på knap 343.000 kr. Ved en
afskaffelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag vil beskæftigelsesfradraget vokse med
arbejdsindkomsten uanset indkomstens størrelse, hvorved indkomster over ca. 343.000
kr. vil få en skattelempelse svarende til en reduktion af marginalskattesatsen på ca. 2,7
pct.-point.
1
I en gennemsnitskommune reduceres den højeste marginalskat således fra
55,9 pct. til 53,2 pct. (ekskl. kirkeskat).
Med udgangspunkt i indkomstoplysninger fra 2014 skønnes de 500 danskere med de hø-
jeste indkomster
2
at betale i gennemsnit ca. 12 mio. kr. i personlige indkomstskatter inkl.
arbejdsmarkedsbidrag (2022-regler i 2017-niveau). Endvidere skønnes, at en isoleret af-
skaffelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag medfører en skattenedsættelse på i gen-
nemsnit ca. 183.000 kr. for denne gruppe
3
.
Beregnet som 0,1065*24,9 pct.= 2,65 pct. (ekskl. kirkeskat) ved 2022-regler.
2
Afgrænset ud fra bruttoindkomsten, defineret som personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af
positiv nettokapitalindkomst og positiv aktieindkomst.
3
Egne beregninger på lovmodellen.
1
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 539: Spm. om at redegøre for den skattelettelse de 500 rigeste personer vil få i antal kroner såfremt loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes, til skatteministeren
1791504_0003.png
Jeg synes, at det er værd at være opmærksom på, at personerne i denne gruppe i gennem-
snit betaler ca. 120 gange mere i skat end den gennemsnitlige skattepligtige person, og det
vil de fortsat gøre
også selv om loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes.
Da beregningerne er baseret på en stikprøve og vedrører en relativt begrænset person-
kreds, er de behæftet med stor usikkerhed. Dertil kommer, at der er stor årlig udskiftning
i gruppen af personer med de højeste indkomster.
Beregningerne er foretaget i forhold til gældende regler. I Jobreformens fase II indgår
bl.a. et forslag om, at indbetaling til pension skal give ret til beskæftigelsesfradrag. Dette
er ikke indregnet i skønnene.
Side 3 af 3