Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1793560_0001.png
27. september 2017
J.nr. 2017 - 5142
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes revideret svar på spørgsmål nr. 531 af 18. august 2017 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1793560_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal
kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis
10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., op-
gjort på kommuner. I opgørelsen bedes den kommune, der har flest indbyggere, der op-
når en skattelettelse ved at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis
10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., pr.
1000 indbygger fremgå først.
Svar
I det svar, som jeg sendte til udvalget den 11. september 2017, var anvendt beregninger
baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Denne stikprøve er tilstrækkelig præ-
cis i langt de fleste tilfælde, når de provenumæssige og fordelingsmæssige konsekvenser af
en eventuel ændring på skatteområdet skal belyses.
Det har imidlertid vist sig, at stikprøven i visse tilfælde ikke er tilstrækkeligt præcis, når
detaljerede fordelingsmæssige konsekvenser, fx på kommuneniveau, skal belyses. Således
er en lille stikprøve følsom overfor, om enkeltpersoner med meget særlige indkomstfor-
hold kommer med
eller ikke kommer med
i stikprøven. Det kan få stor betydning for
bl.a. opgørelsen af den gennemsnitlige skatteændring i en kommune. For de fleste kom-
muner er der dog tale om relativt beskedne ændringer.
På den baggrund sender jeg hermed et revideret svar, hvor der ved beregningerne er an-
vendt en større stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen
1
. Jeg beklager, at mit tidligere svar
ikke var tilstrækkeligt præcist.
Beskæftigelsesfradraget udgør i 2017 8,75 pct. af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget fra-
trukket eventuelle indskud på pensionsordninger, dog højst 30.000 kr. Frem til 2022 for-
højes satsen gradvist til 10,65 pct. og det maksimale beskæftigelsesfradrag til 36.500 kr.
(2017-niveau). Beskæftigelsesfradraget er et ligningsmæssigt fradrag. I 2017 er den skatte-
mæssige fradragsværdi 26,9 pct. i en gennemsnitskommune ekskl. kirkeskat. Frem til 2019
reduceres den skattemæssige fradragsværdi til 24,9 pct. Det maksimale beskæftigelsesfra-
drag opnås ved en indkomst på knap 343.000 kr.
For hele landet skønnes en forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag på fx 10.000
kr. skønnes at medføre en skattenedsættelse for 250 personer pr. 1.000 indbyggere. Den
gennemsnitlige skattenedsættelse pr. indbygger skønnes til ca. 490 kr.
jf. tabel 1.
Tabel 1
viser endvidere de tilsvarende skøn ved forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag
med 20.000 kr., 30.000 kr., 40.000 kr., 50.000 kr., mens tabel 2 viser konsekvenserne ved
forhøjelser af det maksimale beskæftigelsesfradrag med 60.000 kr., 70.000 kr., 80.000 kr.,
90.000 kr. og 100.000 kr.
Det bemærkes, at antallet af personer, der opnår en skattenedsættelse, er uafhængigt af
forhøjelsens størrelse. Det skyldes, at alle med en arbejdsindkomst over ca. 343.000 kr.,
hvor det maksimale beskæftigelsesfradrag opnås ved gældende regler, vil få en skattened-
sættelse, uanset hvor meget det maksimale beskæftigelsesfradrag forhøjes med.
1
Endvidere er der korrigeret for udvandrede og døde i fordelingstabellerne. De indgår i provenuberegningerne.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1793560_0003.png
Beregningerne er foretaget i forhold til gældende regler. Regeringen har med JobReform
II bl.a. foreslået, at indbetaling til pension skal give ret til beskæftigelsesfradrag. Dette er
ikke indregnet i skønnene.
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag (2022-regler i 2017-niveau)
Antal med
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger (kr.)
skatte-
nedsættelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse
pr. 1.000
af loft med af loft med af loft med af loft med af loft med
indbyggere 10.000 kr. 20.000 kr. 30.000 kr. 40.000 kr. 50.000 kr.
350
335
325
320
320
320
315
315
310
310
305
300
300
290
290
290
290
285
285
280
280
280
275
275
275
270
270
270
265
265
265
260
260
770
720
670
620
640
660
660
690
650
640
650
640
630
530
620
530
600
570
560
570
570
550
520
540
540
560
540
510
550
490
540
540
510
1.230
1.220
1.170
1.020
1.130
1.130
1.160
1.180
1.030
1.040
1.060
1.060
1.010
790
1.000
820
970
910
910
890
890
850
800
840
830
880
810
810
840
720
860
830
770
1.520
1.570
1.540
1.270
1.490
1.460
1.530
1.510
1.240
1.300
1.300
1.340
1.220
930
1.250
970
1.200
1.120
1.110
1.070
1.060
1.010
960
1.010
970
1.070
950
970
980
820
1.050
980
900
1.700
1.810
1.830
1.420
1.760
1.700
1.830
1.750
1.380
1.470
1.460
1.520
1.370
1.010
1.420
1.060
1.350
1.250
1.240
1.170
1.170
1.110
1.050
1.110
1.060
1.190
1.040
1.070
1.070
880
1.180
1.070
970
1.820
1.970
2.050
1.530
1.970
1.880
2.060
1.930
1.460
1.580
1.570
1.660
1.460
1.060
1.540
1.110
1.450
1.340
1.330
1.240
1.240
1.170
1.100
1.170
1.110
1.260
1.090
1.130
1.130
920
1.270
1.120
1.020
fortsættes
Side 3 af 8
2017-niveau
Egedal
Allerød
Gentofte
Frederiksberg
Rudersdal
Lyngby-Taarbæk
Hørsholm
Furesø
Lejre
Solrød
Hillerød
Dragør
Vallensbæk
Tårnby
Fredensborg
Glostrup
Roskilde
Greve
Gladsaxe
Skanderborg
Frederikssund
Gribskov
Herlev
Køge
Favrskov
Ballerup
Hvidovre
København
Ringsted
Billund
Helsingør
Sorø
Rebild
SAU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1793560_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag (2022-regler i 2017-niveau)
Antal med
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger (kr.)
skatte-
nedsættelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse
pr. 1.000
af loft med af loft med af loft med af loft med af loft med
indbyggere 10.000 kr. 20.000 kr. 30.000 kr. 40.000 kr. 50.000 kr.
260
255
255
255
255
250
250
250
250
250
245
245
245
245
245
240
240
240
240
240
235
235
235
235
235
230
230
230
230
230
225
225
225
520
500
490
490
510
510
500
490
460
470
470
490
480
470
450
480
470
470
480
470
470
460
440
450
460
440
460
440
450
430
410
420
420
790
740
750
740
760
780
760
750
710
700
700
750
730
690
680
710
720
690
730
720
710
700
650
660
690
650
700
650
670
630
620
630
620
940
860
900
870
890
920
890
890
840
820
810
890
870
810
780
830
860
800
850
850
830
820
760
750
810
750
810
760
770
730
720
720
720
1.020
920
980
940
960
1.000
970
980
920
890
870
980
950
870
830
890
950
850
900
940
900
890
810
810
870
800
870
830
830
780
780
780
780
1.070
960
1.030
990
1.000
1.060
1.010
1.040
970
930
910
1.030
1.010
900
860
920
1.000
880
940
990
950
930
850
840
910
840
910
870
870
810
820
810
810
fortsættes
2017-niveau
Rødovre
Hedensted
Høje-Taastrup
Stevns
Faxe
Silkeborg
Holbæk
Hele landet
Vejle
Odder
Viborg
Middelfart
Kolding
Næstved
Varde
Halsnæs
Aarhus
Lemvig
Kalundborg
Fredericia
Esbjerg
Aalborg
Herning
Ringkøbing-Skjern
Syddjurs
Holstebro
Albertslund
Horsens
Mariagerfjord
Ikast-Brande
Brøndby
Slagelse
Randers
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1793560_0005.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag (2022-regler i 2017-niveau)
Antal med
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger (kr.)
skatte-
nedsættelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse
pr. 1.000
af loft med af loft med af loft med af loft med af loft med
indbyggere 10.000 kr. 20.000 kr. 30.000 kr. 40.000 kr. 50.000 kr.
225
220
220
220
220
220
215
215
215
215
215
215
215
215
210
210
210
210
210
210
205
205
200
200
195
190
185
175
170
170
165
160
155
420
420
440
430
400
410
410
420
430
410
410
410
410
420
410
400
410
400
430
400
380
400
390
400
360
340
380
320
330
360
320
320
300
620
620
630
640
580
600
620
610
630
600
610
610
590
630
600
580
620
570
640
580
570
590
560
580
520
480
590
450
460
530
470
470
410
710
710
730
740
670
690
740
710
740
680
700
710
670
750
690
650
730
650
750
670
670
690
640
660
580
550
710
510
520
640
530
540
460
760
770
780
800
710
740
800
760
790
720
760
760
700
810
740
690
800
690
810
720
720
740
680
710
620
580
780
540
550
700
560
580
480
790
800
810
840
730
760
850
790
830
750
790
790
720
850
770
720
840
710
850
750
760
770
710
740
640
600
820
560
570
740
570
600
480
2017-niveau
Jammerbugt
Vejen
Brønderslev
Haderslev
Norddjurs
Struer
Odense
Frederikshavn
Assens
Faaborg-Midtfyn
Aabenraa
Vordingborg
Vesthimmerlands
Kerteminde
Hjørring
Skive
Sønderborg
Thisted
Svendborg
Nordfyns
Ishøj
Nyborg
Guldborgsund
Odsherred
Tønder
Morsø
Fanø
Bornholm
Lolland
Læsø
Samsø
Ærø
Langeland
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 fremskrevet til 2017 med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1793560_0006.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag (2022-regler i 2017-niveau)
Antal med
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger (kr.)
skatte-
nedsættelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse
pr. 1.000
af loft med af loft med af loft med af loft med af loft med
indbyggere 60.000 kr. 70.000 kr. 80.000 kr. 90.000 kr. 100.000 kr.
350
335
325
320
320
320
315
315
310
310
305
300
300
290
290
290
290
285
285
280
280
280
275
275
275
270
270
270
265
265
265
260
260
1.900
2.090
2.220
1.610
2.140
2.010
2.250
2.070
1.520
1.660
1.640
1.750
1.530
1.090
1.630
1.140
1.510
1.400
1.390
1.290
1.280
1.220
1.130
1.220
1.150
1.310
1.120
1.170
1.160
940
1.330
1.150
1.050
1.950
2.170
2.370
1.670
2.270
2.110
2.400
2.160
1.570
1.710
1.690
1.830
1.580
1.110
1.690
1.160
1.560
1.440
1.430
1.320
1.310
1.250
1.150
1.250
1.170
1.340
1.150
1.200
1.190
960
1.380
1.170
1.070
1.980
2.230
2.480
1.710
2.380
2.190
2.520
2.240
1.600
1.760
1.730
1.890
1.620
1.120
1.750
1.170
1.600
1.460
1.450
1.350
1.330
1.270
1.170
1.270
1.190
1.370
1.160
1.220
1.200
970
1.420
1.180
1.080
2.010
2.280
2.580
1.740
2.470
2.250
2.630
2.290
1.630
1.790
1.770
1.940
1.640
1.130
1.790
1.180
1.630
1.490
1.470
1.360
1.340
1.290
1.180
1.290
1.200
1.380
1.170
1.240
1.220
980
1.440
1.190
1.090
2.030
2.320
2.670
1.770
2.540
2.300
2.720
2.340
1.650
1.820
1.790
1.990
1.660
1.140
1.830
1.190
1.660
1.500
1.490
1.380
1.360
1.300
1.180
1.300
1.210
1.400
1.180
1.250
1.230
990
1.470
1.200
1.100
fortsættes
2017-niveau
Egedal
Allerød
Gentofte
Frederiksberg
Rudersdal
Lyngby-Taarbæk
Hørsholm
Furesø
Lejre
Solrød
Hillerød
Dragør
Vallensbæk
Tårnby
Fredensborg
Glostrup
Roskilde
Greve
Gladsaxe
Skanderborg
Frederikssund
Gribskov
Herlev
Køge
Favrskov
Ballerup
Hvidovre
København
Ringsted
Billund
Helsingør
Sorø
Rebild
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1793560_0007.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag (2022-regler i 2017-niveau)
Antal med
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger (kr.)
skatte-
nedsættelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse
pr. 1.000
af loft med af loft med af loft med af loft med af loft med
indbyggere 60.000 kr. 70.000 kr. 80.000 kr. 90.000 kr. 100.000 kr.
260
255
255
255
255
250
250
250
250
250
245
245
245
245
245
240
240
240
240
240
235
235
235
235
235
230
230
230
230
230
225
225
225
1.100
990
1.070
1.020
1.030
1.100
1.040
1.080
1.000
950
940
1.070
1.040
930
880
940
1.040
900
960
1.020
990
960
870
860
930
860
930
890
890
830
840
830
830
1.120
1.010
1.090
1.030
1.040
1.130
1.070
1.110
1.030
970
960
1.100
1.070
950
900
960
1.070
910
980
1.050
1.010
980
890
880
950
880
940
910
900
850
860
850
850
1.130
1.020
1.110
1.050
1.060
1.150
1.080
1.130
1.050
990
970
1.120
1.090
960
910
970
1.090
920
990
1.060
1.030
1.000
900
890
970
890
950
930
910
860
870
860
860
1.140
1.030
1.130
1.060
1.060
1.160
1.090
1.150
1.060
1.000
980
1.130
1.110
970
920
980
1.100
930
1.000
1.080
1.040
1.010
910
900
980
900
960
940
920
870
870
870
870
1.150
1.040
1.140
1.070
1.070
1.170
1.100
1.160
1.070
1.010
990
1.150
1.120
980
920
980
1.120
940
1.000
1.090
1.050
1.020
920
910
990
910
970
950
930
870
880
870
880
fortsættes
2017-niveau
Rødovre
Hedensted
Høje-Taastrup
Stevns
Faxe
Silkeborg
Holbæk
Hele landet
Vejle
Odder
Viborg
Middelfart
Kolding
Næstved
Varde
Halsnæs
Aarhus
Lemvig
Kalundborg
Fredericia
Esbjerg
Aalborg
Herning
Ringkøbing-Skjern
Syddjurs
Holstebro
Albertslund
Horsens
Mariagerfjord
Ikast-Brande
Brøndby
Slagelse
Randers
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1793560_0008.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag (2022-regler i 2017-niveau)
Antal med
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger (kr.)
skatte-
nedsættelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse
pr. 1.000
af loft med af loft med af loft med af loft med af loft med
indbyggere 60.000 kr. 70.000 kr. 80.000 kr. 90.000 kr. 100.000 kr.
225
220
220
220
220
220
215
215
215
215
215
215
215
215
210
210
210
210
210
210
205
205
200
200
195
190
185
175
170
170
165
160
155
800
820
830
860
750
780
880
820
850
770
810
810
730
880
790
730
870
730
880
770
780
790
720
760
650
610
850
570
580
770
580
620
490
820
830
840
880
760
790
900
830
860
780
830
820
740
900
800
740
890
740
900
790
790
800
740
770
660
620
870
570
590
800
590
630
490
830
840
850
890
770
800
910
840
870
780
840
830
750
920
810
750
900
750
910
800
800
810
740
780
670
630
890
580
600
830
590
640
500
840
850
860
900
780
810
930
850
880
790
850
840
760
930
820
760
910
750
930
800
810
820
750
790
670
640
890
580
600
860
600
650
500
840
850
860
910
780
810
930
860
890
800
860
840
760
940
830
770
920
760
940
810
810
830
760
790
680
640
900
590
610
880
600
650
500
2018-niveau
Jammerbugt
Vejen
Brønderslev
Haderslev
Norddjurs
Struer
Odense
Frederikshavn
Assens
Faaborg-Midtfyn
Aabenraa
Vordingborg
Vesthimmerlands
Kerteminde
Hjørring
Skive
Sønderborg
Thisted
Svendborg
Nordfyns
Ishøj
Nyborg
Guldborgsund
Odsherred
Tønder
Morsø
Fanø
Bornholm
Lolland
Læsø
Samsø
Ærø
Langeland
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 fremskrevet til 2017 med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 8 af 8