Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1787286_0001.png
11. september 2017
J.nr. 2017 - 5142
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 531 af 18. august 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787286_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal
kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis
10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., op-
gjort på kommuner. I opgørelsen bedes den kommune, der har flest indbyggere, der op-
når en skattelettelse ved at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis
10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., pr.
1000 indbygger fremgå først.
Svar
Beskæftigelsesfradraget udgør i 2017 8,75 pct. af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget fra-
trukket eventuelle indskud på pensionsordninger, dog højst 30.000 kr. Frem til 2022 for-
højes satsen gradvist til 10,65 pct. og det maksimale beskæftigelsesfradrag til 36.500 kr.
(2017-niveau). Beskæftigelsesfradraget er et ligningsmæssigt fradrag og gives i den skatte-
pligtige indkomst. I 2017 er den skattemæssige fradragsværdi 26,9 pct. i en gennemsnits-
kommune ekskl. kirkeskat. Frem til 2019 reduceres den skattemæssige fradragsværdi til
24,9 pct. Det maksimale beskæftigelsesfradrag opnås ved en indkomst på knap 343.000
kr.
En forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag på fx 10.000 kr. skønnes at medføre
en skattenedsættelse i Gentofte kommune for ca. 350 personer pr. 1.000 indbyggere. Den
gennemsnitlige nedsættelse pr. indbygger i Gentofte kommune skønnes til 720 kr. For
hele landet skønnes ca. 250 personer pr. 1.000 indbyggere at blive berørt af ændringen,
med en gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger på ca. 490 kr.
jf. tabel 1.
Tabel 1 viser endvidere de tilsvarende skøn ved forhøjelse af det maksimale beskæftigel-
sesfradrag med 20.000 kr., 30.000 kr., 40.000 kr., 50.000 kr., mens tabel 2 viser konse-
kvenserne ved forhøjelser af det maksimale beskæftigelsesfradrag med 60.000 kr., 70.000
kr., 80.000 kr., 90.000 kr. og 100.000 kr.
Det bemærkes, at antallet af personer, der opnår en skattenedsættelse, er uafhængigt af
forhøjelsens størrelse. Det skyldes, at alle med en arbejdsindkomst over ca. 343.000 kr.,
hvor det maksimale beskæftigelsesfradrag opnås ved gældende regler, vil få en skattened-
sættelse, uanset hvor meget det maksimale beskæftigelsesfradrag forhøjes med.
Beregningerne er foretaget i forhold til gældende regler. Regeringen har med JobReform
II bl.a. foreslået, at indbetaling til pension skal give ret til beskæftigelsesfradrag. Dette er
ikke indregnet i skønnene.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787286_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag (2022-regler i 2017-niveau)
Antal med
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger (kr.)
skatte-
nedsættelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse
pr. 1.000
af loft med af loft med af loft med af loft med af loft med
indbyggere 10.000 kr. 20.000 kr. 30.000 kr. 40.000 kr. 50.000 kr.
350
345
325
325
320
320
320
315
310
305
305
300
300
300
300
290
290
290
285
285
285
285
280
275
275
275
270
270
270
270
265
260
260
720
760
720
700
660
620
700
640
640
620
540
640
640
580
630
570
580
600
550
570
540
620
530
520
530
550
560
510
540
570
470
520
520
1.270
1.240
1.230
1.180
1.050
1.010
1.240
1.120
1.060
970
840
1.110
1.050
940
1.000
890
930
930
870
850
840
990
820
810
800
850
890
760
830
910
660
790
800
1.670
1.550
1.570
1.510
1.320
1.250
1.660
1.490
1.330
1.140
1.000
1.450
1.310
1.170
1.220
1.070
1.150
1.140
1.050
990
1.000
1.210
970
970
930
1.020
1.070
880
990
1.130
730
940
960
1.980
1.740
1.830
1.750
1.500
1.400
2.010
1.760
1.520
1.250
1.090
1.700
1.460
1.330
1.360
1.190
1.300
1.260
1.140
1.070
1.100
1.350
1.050
1.070
1.010
1.140
1.180
930
1.080
1.260
770
1.020
1.060
2.220
1.880
2.000
1.890
1.600
1.510
2.300
1.980
1.650
1.320
1.160
1.890
1.560
1.430
1.440
1.270
1.390
1.340
1.180
1.110
1.160
1.450
1.100
1.120
1.050
1.220
1.240
970
1.130
1.350
800
1.060
1.120
fortsættes
2017-niveau
Gentofte
Egedal
Furesø
Allerød
Solrød
Frederiksberg
Hørsholm
Rudersdal
Fredensborg
Gribskov
Tårnby
Lyngby-Taarbæk
Hillerød
Greve
Lejre
Skanderborg
Gladsaxe
Ballerup
Herlev
Favrskov
Høje-Taastrup
Vallensbæk
Glostrup
København
Stevns
Helsingør
Frederikssund
Varde
Hvidovre
Roskilde
Billund
Holbæk
Silkeborg
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787286_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag (2022-regler i 2017-niveau)
Antal med
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger (kr.)
skatte-
nedsættelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse
pr. 1.000
af loft med af loft med af loft med af loft med af loft med
indbyggere 10.000 kr. 20.000 kr. 30.000 kr. 40.000 kr. 50.000 kr.
260
255
255
255
250
250
250
250
250
250
250
250
245
245
245
245
245
240
240
240
240
240
240
240
240
235
235
235
235
230
230
225
225
500
490
530
510
510
540
490
490
470
460
500
470
460
480
480
510
490
470
470
490
480
480
460
470
440
460
440
510
460
410
410
420
440
750
760
800
750
790
830
750
740
670
680
770
700
690
730
730
780
750
710
710
780
720
740
720
660
640
690
640
870
650
610
610
630
640
880
900
930
850
900
1.000
900
860
760
800
920
820
800
870
810
940
890
820
840
950
850
860
860
750
730
810
740
1.120
730
710
710
740
720
940
980
990
900
960
1.090
990
920
800
880
1.010
900
860
950
840
1.030
980
890
920
1.060
940
930
940
790
790
880
790
1.300
770
760
760
790
760
970
1.030
1.020
940
1.000
1.140
1.050
950
830
920
1.060
950
890
1.000
860
1.080
1.030
930
960
1.110
1.000
960
1.000
820
830
920
810
1.430
790
800
780
830
780
fortsættes
2017-niveau
Faxe
Køge
Lemvig
Hedensted
Albertslund
Ringsted
Hele landet
Middelfart
Ringkøbing-Skjern
Vejle
Rebild
Viborg
Horsens
Esbjerg
Kalundborg
Sorø
Rødovre
Næstved
Kolding
Fredericia
Odder
Syddjurs
Aarhus
Brønderslev
Herning
Aalborg
Holstebro
Dragør
Halsnæs
Ikast-Brande
Brøndby
Aabenraa
Faaborg-Midtfyn
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787286_0005.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag (2022-regler i 2017-niveau)
Antal med
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger (kr.)
skatte-
nedsættelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse
pr. 1.000
af loft med af loft med af loft med af loft med af loft med
indbyggere 10.000 kr. 20.000 kr. 30.000 kr. 40.000 kr. 50.000 kr.
225
220
220
220
220
220
220
215
215
215
215
210
210
210
210
205
205
205
205
200
200
200
195
195
190
190
185
180
175
175
170
170
160
410
420
420
430
420
410
410
440
440
400
390
430
380
420
400
390
420
430
390
370
380
350
360
380
430
410
330
340
370
320
340
340
300
570
620
600
640
640
600
590
670
670
600
560
640
560
640
600
580
580
610
570
500
560
510
530
550
650
610
500
500
600
430
480
490
430
640
720
680
740
760
700
670
790
780
690
630
730
640
770
690
680
650
670
660
550
640
590
610
630
760
720
560
590
730
460
540
550
490
670
780
730
790
840
750
720
870
850
750
670
780
690
840
730
720
690
690
700
580
680
640
650
680
790
770
580
640
840
470
590
580
520
690
810
760
830
880
790
750
930
890
780
690
810
700
880
760
760
710
690
720
600
700
670
680
710
800
810
590
650
920
470
620
600
540
2017-niveau
Vesthimmerlands
Mariagerfjord
Randers
Haderslev
Odense
Jammerbugt
Frederikshavn
Sønderborg
Nyborg
Vordingborg
Skive
Assens
Struer
Kerteminde
Hjørring
Nordfyns
Odsherred
Fanø
Slagelse
Thisted
Vejen
Tønder
Norddjurs
Guldborgsund
Samsø
Svendborg
Morsø
Ishøj
Læsø
Langeland
Ærø
Lolland
Bornholm
Kilde: Lov modelberegninger på data f ra 2014 f remskrev et til 2017 med f orudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, au-
gust 2017.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787286_0006.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag (2022-regler i 2017-niveau)
Antal med
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger (kr.)
skatte-
nedsættelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse
pr. 1.000
af loft med af loft med af loft med af loft med af loft med
indbyggere 60.000 kr. 70.000 kr. 80.000 kr. 90.000 kr. 100.000 kr.
350
345
325
325
320
320
320
315
310
305
305
300
300
300
300
290
290
290
285
285
285
285
280
275
275
275
270
270
270
270
265
260
260
2.420
1.970
2.130
2.000
1.650
1.600
2.520
2.160
1.760
1.380
1.210
2.030
1.630
1.480
1.490
1.320
1.460
1.380
1.210
1.150
1.210
1.520
1.130
1.160
1.080
1.280
1.280
990
1.160
1.420
820
1.090
1.170
2.580
2.040
2.240
2.070
1.690
1.660
2.720
2.300
1.850
1.420
1.240
2.150
1.690
1.520
1.520
1.350
1.510
1.410
1.230
1.170
1.250
1.570
1.150
1.190
1.090
1.320
1.310
990
1.180
1.460
820
1.120
1.200
2.720
2.080
2.320
2.130
1.710
1.720
2.870
2.420
1.910
1.450
1.270
2.250
1.730
1.560
1.550
1.380
1.540
1.440
1.240
1.180
1.270
1.610
1.160
1.210
1.100
1.350
1.340
1.000
1.190
1.490
820
1.140
1.230
2.840
2.110
2.380
2.180
1.730
1.760
3.010
2.510
1.970
1.470
1.290
2.320
1.770
1.580
1.570
1.390
1.560
1.450
1.260
1.190
1.280
1.640
1.160
1.230
1.100
1.380
1.350
1.010
1.190
1.520
820
1.150
1.240
2.950
2.130
2.430
2.220
1.740
1.790
3.130
2.590
2.020
1.490
1.300
2.390
1.790
1.600
1.590
1.410
1.580
1.460
1.270
1.190
1.290
1.660
1.170
1.240
1.110
1.400
1.370
1.010
1.190
1.540
820
1.160
1.250
fortsættes
2017-niveau
Gentofte
Egedal
Furesø
Allerød
Solrød
Frederiksberg
Hørsholm
Rudersdal
Fredensborg
Gribskov
Tårnby
Lyngby-Taarbæk
Hillerød
Greve
Lejre
Skanderborg
Gladsaxe
Ballerup
Herlev
Favrskov
Høje-Taastrup
Vallensbæk
Glostrup
København
Stevns
Helsingør
Frederikssund
Varde
Hvidovre
Roskilde
Billund
Holbæk
Silkeborg
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787286_0007.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag (2022-regler i 2017-niveau)
Antal med
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger (kr.)
skatte-
nedsættelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse
pr. 1.000
af loft med af loft med af loft med af loft med af loft med
indbyggere 60.000 kr. 70.000 kr. 80.000 kr. 90.000 kr. 100.000 kr.
260
255
255
255
250
250
250
250
250
250
250
250
245
245
245
245
245
240
240
240
240
240
240
240
240
235
235
235
235
230
230
225
225
990
1.070
1.050
960
1.010
1.170
1.090
970
860
960
1.100
980
910
1.030
870
1.110
1.060
970
990
1.150
1.040
990
1.030
840
860
950
840
1.540
800
830
800
850
800
1.000
1.100
1.080
980
1.020
1.200
1.120
980
880
980
1.130
1.000
930
1.060
870
1.130
1.080
990
1.010
1.180
1.060
1.010
1.060
850
880
980
850
1.620
810
860
800
870
810
1.000
1.120
1.100
1.000
1.030
1.220
1.140
990
890
1.000
1.160
1.010
940
1.080
870
1.140
1.080
1.010
1.020
1.200
1.070
1.020
1.080
870
890
990
860
1.680
820
880
800
890
820
1.000
1.130
1.120
1.020
1.030
1.230
1.150
1.000
900
1.010
1.180
1.020
940
1.090
880
1.150
1.090
1.020
1.030
1.220
1.090
1.030
1.100
880
900
1.000
870
1.730
820
900
810
910
820
1.010
1.150
1.140
1.030
1.030
1.240
1.170
1.010
920
1.020
1.190
1.030
950
1.100
880
1.160
1.090
1.030
1.040
1.230
1.090
1.040
1.110
880
910
1.010
870
1.760
830
910
810
920
820
fortsættes
2017-niveau
Faxe
Køge
Lemvig
Hedensted
Albertslund
Ringsted
Hele landet
Middelfart
Ringkøbing-Skjern
Vejle
Rebild
Viborg
Horsens
Esbjerg
Kalundborg
Sorø
Rødovre
Næstved
Kolding
Fredericia
Odder
Syddjurs
Aarhus
Brønderslev
Herning
Aalborg
Holstebro
Dragør
Halsnæs
Ikast-Brande
Brøndby
Aabenraa
Faaborg-Midtfyn
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve loftet over beskæftigelsesfradraget med henholdsvis 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 og 100.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787286_0008.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag (2022-regler i 2017-niveau)
Antal med
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger (kr.)
skatte-
nedsættelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse
pr. 1.000
af loft med af loft med af loft med af loft med af loft med
indbyggere 60.000 kr. 70.000 kr. 80.000 kr. 90.000 kr. 100.000 kr.
225
220
220
220
220
220
220
215
215
215
215
210
210
210
210
205
205
205
205
200
200
200
195
195
190
190
185
180
175
175
170
170
160
700
820
780
850
920
810
770
970
920
790
700
830
710
920
780
790
720
690
740
610
710
680
690
730
800
840
600
660
970
470
650
610
560
710
830
790
860
940
830
780
1.000
930
800
710
840
730
940
790
800
730
690
750
610
710
690
710
750
800
850
610
660
1.020
470
680
610
570
720
840
800
870
950
840
790
1.020
950
810
720
850
730
950
810
800
740
690
750
620
710
690
720
760
800
870
610
660
1.070
470
700
620
570
730
840
810
880
970
850
800
1.040
960
820
720
850
740
960
820
800
750
690
760
620
710
690
730
770
800
880
620
660
1.120
470
710
620
580
740
840
810
890
980
850
810
1.050
970
830
730
860
750
960
820
800
750
690
760
620
710
690
740
770
800
890
620
660
1.170
470
730
630
580
2018-niveau
Vesthimmerlands
Mariagerfjord
Randers
Haderslev
Odense
Jammerbugt
Frederikshavn
Sønderborg
Nyborg
Vordingborg
Skive
Assens
Struer
Kerteminde
Hjørring
Nordfyns
Odsherred
Fanø
Slagelse
Thisted
Vejen
Tønder
Norddjurs
Guldborgsund
Samsø
Svendborg
Morsø
Ishøj
Læsø
Langeland
Ærø
Lolland
Bornholm
Kilde: Lov modelberegninger på data f ra 2014 f remskrev et til 2017 med f orudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, au-
gust 2017.
Side 8 af 8