Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1915558_0001.png
22. juni 2018
J.nr. 2018 - 2900
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 471 af 26. juni 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 471: Spm. om, hvor stort et provenu den danske stat årligt går glip af grundet brugen af både privat personers og virksomheders brug af skattely, til skatteministeren
1915558_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere, hvor stort et provenu den danske stat årligt går glip af grundet
brugen af både privat personers og virksomheders brug af skattely. Det estimerede min-
dre provenu bedes opgjort separat for henholdsvis private personer og virksomheder.
Svar
Indledningsvis skal jeg beklage den meget lange sagsbehandlingstid på dette spørgsmål,
der bl.a. skyldes, at jeg har afventet skattelovrådes behandling af indsatsen mod skattely,
og herunder deres overvejelser vedr. omfanget af skatteunddragelse.
Spørgsmålet om omfanget af skatteunddragelse via skattely er behandlet i Skattelovrådets
rapport ”Styrket indsats mod skattely”
fra 22 marts. 2018, hvor der tages udgangspunkt i
artiklen
”Tax Evasion and Inequality”
af Niels Johannesen m.fl. fra 2017.
Heri estimeres bl.a. på baggrund af HSBC-lækket, at ca. 0,9 pct. af de danske husholdnin-
gers samlede formue er placeret i skattely. Det svarer til ca. 60 mia. kr. Det tilsvarende tal
for Sverige og Norge er henholdsvis 2,0 pct. og 2,3 pct. af de samlede formuer, mens det
globale gennemsnit vurderes at være helt oppe ca. 8 pct. Resultaterne tyder således på, at
danske skatteyderes skjulte formueplaceringer i skattely er langt mindre end det globale
gennemsnit og en del mindre end for Norge og Sverige.
Under antagelse af et gennemsnitligt afkast på ca. 4,5 pct. årligt og en gennemsnitlig
dansk beskatning på ca. 42 pct. kan det anslås, at den danske stat årligt mister skatteind-
tægter på ca. 1 mia. kr. vedrørende afkastet af formuer placeret i skattely. I skønnet er det
lagt til grund, at 10 pct. af afkastet allerede opgives til de danske skattemyndigheder. Det
bemærkes, at der er tale om et skøn forbundet med meget stor usikkerhed.
Det er ikke muligt at opdele provenuet på henholdsvis personer og virksomheder, bl.a.
fordi private formuer i skattely ofte ejes via en virksomhed.
Det er et bærende princip i vores samfund, at borgere og virksomheder betaler den skat,
vores folkestyre har fastlagt. Skatteunddragelse betyder, at almindelige lovlydige borgere
og virksomheder skal betale mere end de bør for at opretholde vores fælles velfærd - det
er hverken ret eller rimeligt. Det er også derfor, at jeg både som skatteminister og privat-
person er glad for den
Aftale om styrket indsats mod international skatteunddragelse,
som alle
Folketingets partier indgik i maj 2017. Den har banet vejen for en mere robust lovgivning
bl.a. ift. kommanditselskaber og tilfører flere ressourcer til SKATs kontrolindsats.
Side 2 af 2