Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1774835_0001.png
30. juni 2017
J.nr. 2017-3702
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 445 af 12. juni 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Kasper Schiøth
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om at redegøre for SKAT’s hidtidige anvendelse af private aktører i inddrivelsesarbejdet, til skatteministeren
1774835_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes
redegøre for SKAT’s
hidtidige anvendelse af private aktører i inddrivel-
sesarbejdet.
Svar
SKAT har i det hidtidige inddrivelsesarbejde benyttet sig af bistand fra private aktører på
følgende tre områder:
1. SKAT har i en årrække haft kontrakt med et privat kreditoplysningsbureau om indbe-
retning af virksomheders gæld til det offentlige. Varsel om og gennemførelse af ind-
beretningerne har været anvendt som et inddrivelsesværktøj på virksomhedsområdet,
idet private leverandører i vidt omfang indhenter oplysninger fra private kreditoplys-
ningsbureauer om kunders gældsforhold i forbindelse med leverancer, betalingsbetin-
gelser og evt. kreditgivning. Ved at indberette virksomheders gæld til det offentlige til
et privat kreditoplysningsbureau, vil andre virksomheder, som abonnerer på oplysnin-
ger fra bureauet, kunne få oplyst, om den pågældende virksomhed har udestående
gæld til det offentlige. Dermed har virksomheder med gæld til det offentlige et større
incitament til at afvikle deres gæld.
Kontrakten med kreditoplysningsbureauet blev opsagt forud for idriftsættelsen af
EFI/DMI, fordi der i EFI/DMI ikke var udviklet funktionalitet, som kunne under-
støtte indberetningerne til og kommunikationen med private kreditoplysningsbu-
reauer. Den fornødne funktionalitet hertil vil blive udviklet i det nye inddrivelsessy-
stem.
2. SKAT har efter udbud haft kontrakt i en fireårig periode med et privat inkassobureau
om inddrivelse af gæld til det offentlige hos skyldnere bosat i udlandet. Opgaven var
begrænset til at omfatte fordringstyper og lande, med hvilke der ikke foreligger gensi-
dige inddrivelsesaftaler eller konventioner mv. Der er ikke gennemført et fornyet ud-
bud på opgaven efter udløbet af rammeaftalens maksimale aftaleperiode den 30. no-
vember 2013.
3. SKAT har løbende anvendt advokatbistand til at begære tvangsauktion over fast ejen-
dom i forbindelse med inddrivelse af fortrinsberettigede krav (kommunale ejendoms-
skatter mv.). Inddrivelsen af de omhandlede fortrinsberettigede krav er pr. 2. februar
2017 overgået til kommunerne.
Det er min opfattelse, at det giver god mening at anvende private aktører til løsning af
inddrivelsesopgaver for det offentlige, hvor det kan bidrage til en effektivisering og opti-
mering af den samlede inddrivelse. Derfor er jeg også meget tilfreds med, at spørgsmålet
om inddragelse af private aktører i varetagelsen af den fremtidige inddrivelse af gæld til
det offentlige indgår som et element i
den politiske ”Aftale om styrkelse
af den offentlige
gældsinddrivelse”, som blev indgået af alle Folketingets partier den 8. juni 2017.
Aftale-
partierne er således enige om, at drøfte muligheden for et samarbejde om udførelse af
inddrivelsesopgaven på udvalgte områder med private aktører, fx i forhold til skyldnere
bosat i udlandet.
Side 2 af 2