Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1770932_0001.png
21. juni 2017
J.nr. 2017 - 3551
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 405 af 24. maj 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om at redegøre for, om og hvordan man politisk vil kunne beslutte niveauet for registreringsafgift, til skatteministeren
1770932_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af samrådet om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registrerings-
afgift, jf. SAU alm. del
samrådsspørgsmål AG, AH, AI og AJ, bedes ministeren redegø-
re for, om og hvordan man politisk vil kunne beslutte niveauet for registreringsafgift -
f.eks. inddelt efter biltyper - således at den betalte registreringsafgift er fastlagt og ens for
samme biltyper uafhængigt af den forhandlede pris på den enkelte bil.
Svar
Som det fremgår af min besvarelse af
SAU alm. del spørgsmål 357,
skal registreringsafgiften
omlægges til et andet afgiftsgrundlag end en værdiafgift, hvis man politisk vil sikre, at ens
nye biler betaler samme registreringsafgift. Det kan eksempelvis være en teknisk baseret
registreringsafgift, der bygger på bilens tekniske egenskaber, som fx CO2-udledning, vægt
og hestekræfter eller lignende.
Omlægning til en teknisk registreringsafgift er dog en meget omfattende øvelse, som ikke
nødvendigvis giver forbrugerne billigere familiebiler.
Hertil kommer, at den nuværende værdiafgift er en progressiv afgift, hvor de højeste
indkomster også betaler den højeste afgift, da de højeste indkomstgrupper køber de dyre-
ste biler. Da der er en klar sammenhæng imellem bilens værdi og luksus, er en værdiafgift
den eneste måde at beskatte luksus.
Personligt mener jeg dog principielt, at det er brugen af biler, der bør beskattes - ikke
købet
og jeg arbejder for, at vi på langt sigt kan indføre roadpricing.
Side 2 af 2