Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1751884_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. maj 2017
Strafferetskontoret
Mark Ørberg
2017-0032/17-0003
2282347
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 338 (Alm. del), som Folketin-
gets Skatteudvalg har stillet til justitsministeren den 7. april 2017. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Nicolai Winther
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm. om at sikre, at der bliver fulgt op på henvendelser til SØIK om hvidvask eller anden økonomisk kriminalitet som beskrevet i Berlingske den 7. april 2017, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
Spørgsmål nr. 338 (Alm. del) fra Folketingets Skatteudvalg:
”Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at der bliver fulgt op på
henvendelser til SØIK om hvidvask eller anden økonomisk
kriminalitet som beskrevet i Berlingske den 7. april 2017, hvor
SØIK ikke går videre med sagen begrundet i forældelse, men
hvor den pågældende form for kriminalitet og/eller manglende
tilsyn meget vel stadig kan finde sted? Hvilken myndighed har
eller skal have ansvaret for en sådan opfølgning?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Interna-
tional Kriminalitet (SØIK), som har oplyst følgende:
”1. Den sag, der er omtalt i spørgsmålet, vedrører en
henvendelse, som SØIK modtog fra et britisk advokat-
firma den 16. september 2013. I henvendelsen politian-
meldte advokatfirmaet Nordea for i forbindelse med to
konkrete transaktioner på i alt ca. 6 mio. kr. foretaget i
2008 at have overtrådt hvidvasklovgivningen. Samtidig
anmodede advokatfirmaet om SØIK’s bistand til at be-
slaglægge og konfiskere midler på vegne af advokatfir-
maets klient.
I forbindelse med SØIK’s foreløbige undersøgelse af sa-
gen kunne det konstateres, at de pågældende konti var
lukket forholdsvis kort tid efter transaktionerne i 2008 og
således havde været inaktive igennem længere tid. På
den baggrund vurderedes sagen at være strafferetlig for-
ældet, idet den dagældende forældelsesfrist for overtræ-
delser af hvidvaskloven var 2 år. SØIK traf bl.a. på den
baggrund den 6. november 2013 afgørelse om, at der ik-
ke var grundlag for at iværksætte en egentlig efterforsk-
ning af sagen, jf. retsplejelovens § 749, stk. 1.
SØIK gjorde samtidig opmærksom på, at SØIK inden for
rammerne af reglerne om international retshjælp kunne
bistå andre landes kompetente myndigheder med f.eks.
beslaglæggelser.
SØIK vejledte herudover om muligheden for at påklage
afgørelsen til Rigsadvokaten, hvilket anmelderen ikke
gjorde.
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm. om at sikre, at der bliver fulgt op på henvendelser til SØIK om hvidvask eller anden økonomisk kriminalitet som beskrevet i Berlingske den 7. april 2017, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
2.
Det kan i øvrigt oplyses, at SØIK er meget opmærk-
som på, om oplysninger, som SØIK modtager gennem
anmeldelser, hvidvaskunderretninger eller på anden vis,
kan have betydning for andre myndigheder. SØIK vide-
regiver således af egen drift og inden for rammerne af
forvaltningsloven og persondataloven løbende oplysnin-
ger til andre myndigheder, herunder SKAT, hvis det vur-
deres, at oplysningerne f.eks. er nødvendige for udførel-
sen af den pågældende myndigheds virksomhed eller på-
krævet for en afgørelse, som myndigheden skal træffe.
SØIK fandt i den konkrete sag, som er omtalt i spørgs-
målet, ikke grundlag for at videregive oplysninger fra sa-
gen til andre myndigheder. Det bemærkes i den forbin-
delse, at henvendelsen fra det britiske advokatfirma også
var sendt til Finanstilsynet.
3.
SØIK har i de senere år sat yderligere fokus på samar-
bejdet med andre myndigheder, herunder tilsynsmyndig-
hederne på hvidvaskområdet. SØIK vil i den forbindelse
styrke den del af myndighedssamarbejdet, som vedrører
udveksling af oplysninger af mere operativ karakter, her-
under oplysninger fra konkrete sager som f.eks. den, der
er omtalt i spørgsmålet.””
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigsadvokatens udtalelse.
3