Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1680474_0001.png
10. oktober 2016
J.nr. 16-1458020
Politik, Lovmodel og
Økonomi
MLN
Tale til besvarelse af samrådsspørgsmål E og F den 11.
oktober 2016 i Skatteudvalget
Spørgsmål E
Ministeren bedes redegøre for, hvorledes skatte-
lettelserne i regeringens udspil ”Et stærkere
Danmark – Jobreform” på henholdsvis ca. 365
kr. om måneden for en ufaglært butiksassistent
med mindsteløn og på ca. 32.300 kr. om året for
en direktørfamilie indfrier Venstres og statsmini-
ster Lars Løkke Rasmussens (V) ofte gentagede
løfte om, at det er borgere med de laveste ind-
komster, der skal have de største lettelser af ind-
komstskatten.
Spørgsmål F
Kan ministeren bekræfte, at så frem at lettelserne
i skatten i regeringens udspil ”Et stærkere Dan-
mark – Jobreform” bliver opgjort i effekt på rå-
dighedsbeløb, da vil direktøren få en større pro-
centvis lettelse end en ufaglært butiksassistent
med mindsteløn, jf. artiklen ”Løkkes plan giver
direktøren det største procenthop efter skat”
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 11/10-16 om skattelettelser i regeringens udspil Et stærkere Danmark - Jobreform, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål E og F og notat om gevinsten ved Jobreform II – målt i procent, til skatteministeren
1680474_0002.png
bragt i Jyllands-Posten den 3. september 2016, og
vil ministeren kommentere på, hvordan dette
harmonerer med, at statsminister Lars Løkke
Rasmussen (V) ved sin præsentation af regerin-
gens ”Helhedsplan – For et stærkere Danmark”
udtalte, at de lavestlønnede danskere vil få den
største skattelettelse målt i procent?
Svar
Tak for ordet.
Indledning
Jeg vil godt lige starte med kort at forklare, hvor-
for regeringen har fremlagt de initiativer, der ind-
går i anden fase af JobReformen.
Det har vi grundlæggende, fordi det ligger rege-
ringen endog rigtigt meget på sinde, at det bedre
skal kunne betale sig at arbejde og yde en ekstra
indsats.
Derfor skal vi sikre, at flere får mere ud af at be-
væge sig fra offentlig forsørgelse til selvforsørgel-
se ved at få et arbejde.
Og vi skal samtidig sørge for, at vi ikke beskatter
den sidst tjente krone i en sådan grad, at det
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 11/10-16 om skattelettelser i regeringens udspil Et stærkere Danmark - Jobreform, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål E og F og notat om gevinsten ved Jobreform II – målt i procent, til skatteministeren
1680474_0003.png
hæmmer folks lyst til at tage en ekstra tørn på
jobbet.
Det er altså grundlæggende de to udfordringer,
som regeringens forslag til JobReform II tager
hånd om.
Det er vel at mærke en reform, som både gør he-
le Danmark rigere, og som samtidig sikrer, at de
arbejdende danskere kan beholde en større del af
den løn, de selv tjener.
Det gælder blandt andet både for butiksassisten-
ten og direktørfamilien, som der spørges mere
konkret til i dette samråd.
Men JobReformen handler ikke kun om sam-
fundsøkonomi og incitamenter. Reformen hand-
ler mindst lige så meget om værdier og moral –
eller med andre ord om rimelighed.
Vi skylder at belønne dem, der dag ud og dag ind
tager på arbejde, for at knokle for den arbejds-
plads, de er en del af.
Det gælder ikke mindst dem med de laveste ar-
bejdsindkomster.
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 11/10-16 om skattelettelser i regeringens udspil Et stærkere Danmark - Jobreform, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål E og F og notat om gevinsten ved Jobreform II – målt i procent, til skatteministeren
1680474_0004.png
De skal kunne mærke, at flere af deres lønkroner
går ind på bankkontoen i stedet for i statskassen.
Det er netop det, vi sørger for med den skattere-
form, som JobReform II jo reelt er.
Lidt mere om udfordringerne
Jeg vil tillade mig at dvæle lidt mere ved udfor-
dringerne. For udfordringerne er store. De er til
at få øje på. Så dem skal vi have taget hånd om.
Først og fremmest er der omkring 800.000 dan-
skere i den arbejdsdygtige alder, som står uden
for arbejdsmarkedet.
Dvs. 800.000 danskere, der bliver forsørget af det
offentlige, og som ikke er en del af arbejdsfælles-
skabet.
Samtidig er der godt 100.000 danskere i 2016,
som får mindre end 2.000 kroner ekstra om må-
neden ved at tage et arbejde.
Det synes regeringen simpelthen er alt for man-
ge. Også selvom vi ved, at skattereformen fra
2012 i de kommende år vil bidrage til at reducere
antallet af danskere med begrænset tilskyndelse til
at komme i job.
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 11/10-16 om skattelettelser i regeringens udspil Et stærkere Danmark - Jobreform, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål E og F og notat om gevinsten ved Jobreform II – målt i procent, til skatteministeren
1680474_0005.png
Regeringens ambitioner er ganske enkelt endnu
større. Og forslagene i JobReform II er helt cen-
trale i forhold til at indfri disse ambitioner.
Kort om de enkelte forslag i JobReform II
Lad mig derfor også lige kort redegøre for skatte-
initiativerne i JobReform II.
Helt konkret vil regeringen lette skatter og afgif-
ter for danskerne på fem områder
For det
første
vil vi indføre et ekstra jobfradrag på
op til 17.000 kroner målrettet danskere i arbejde
med lave indkomster. Det giver en skattelettelse
på ca. 4.350 kr. om året. Samtidig vil vi med en
PensionsBonus øge lønmodtagernes tilskyndelse
til at spare op til pension.
For det
andet
vil vi sætte topskattesatsen ned med
fem procent-point – for indkomster op til 1 mil-
lion kroner.
For det
tredje
udfaser vi PSO-afgiften. Det løser
et presserende problem og gør det samtidig billi-
gere at være dansker. Fuldt indfaset øger det rå-
dighedsbeløbet for en typisk husstand med 3.600
kroner om året.
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 11/10-16 om skattelettelser i regeringens udspil Et stærkere Danmark - Jobreform, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål E og F og notat om gevinsten ved Jobreform II – målt i procent, til skatteministeren
1680474_0006.png
For det
fjerde
vil vi give danskere, der har været
ledige i længere tid en kontant jobpræmie, når de
kommer i arbejde. En ledig, som bliver selvfor-
sørgende, vil kunne høste en skattefri gevinst på
op til 30.000 kroner årligt og 45.000 kroner i alt
(over 18 måneder).
For det
femte
og sidste vil vi med et socialt frikort
give eksempelvis hjemløse mulighed for at tjene
20.000 kr. skattefrit ved at tage et arbejde.
Når man samler det hele sammen, betyder det, at
vi med JobReform II lemper skatterne med knap
20 milliarder kroner i 2025 – målt ved den så-
kaldte umiddelbare virkning. Det kan man holde
op mod de samlede lempelser i Helhedsplanen
som udgør godt 30 milliarder kroner i 2025 –
igen målt ved den umiddelbare virkning.
Og skattelettelserne på arbejde er primært målret-
tet de laveste indkomster. Der gælder nemlig, at
for hver gang vi bruger 3 kroner på jobfradraget
målrettet de laveste indkomster og PensionsBo-
nusen, så bruger vi én krone i toppen.
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 11/10-16 om skattelettelser i regeringens udspil Et stærkere Danmark - Jobreform, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål E og F og notat om gevinsten ved Jobreform II – målt i procent, til skatteministeren
1680474_0007.png
Hvem får en gevinst med JobReformen
Omdrejningspunktet for de to foreliggende sam-
rådsspørgsmål er i bund og grund, hvem der får
de største gevinster ved JobReformen.
I spørgsmål E er der fokus på skattelettelserne
målt i kroner og øre, mens spørgsmål F fokuserer
på skattelettelserne i procent.
Nærmere om skattelettelserne i kroner og øre – ”E”
Lad mig først vende mig mod de absolutte skat-
telettelser – dvs. skattelettelserne i kroner og øre.
Det er nu engang sådan, at når man eksempelvis
sætter en indkomstskattesats ned, så giver det en
større skattelettelse målt i kroner og øre til dem,
der har de højeste indkomster, og som i øvrigt
betaler de største skatter.
Det ville fx også have gjort sig gældende, hvis vi
havde foreslået at sætte bundskattesatsen ned.
Det er ganske enkelt de barske matematiske spil-
leregler. Og dem har selv jeg som skatteminister
svært ved at bøje, hvor gerne jeg end ville.
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 11/10-16 om skattelettelser i regeringens udspil Et stærkere Danmark - Jobreform, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål E og F og notat om gevinsten ved Jobreform II – målt i procent, til skatteministeren
1680474_0008.png
Det har tidligere skatteministre i hvert fald også
måtte sande i forbindelse med striben af skattere-
former gennem de seneste årtier.
Skattereformen fra 2012 er det seneste eksempel
herpå. For hvad angår Skattereform 2012 gælder
der jo også, at de højeste indkomster får de stør-
ste skattelettelser målt i kroner. Og den skattere-
form står både Socialdemokraterne og Venstre jo
som bekendt bag.
Ja, den daværende finansminister Bjarne Corydon
(S) svingede sig i forbindelse med aftaleindgåel-
sen ligefrem op til at udtale, der blev ”skrevet hi-
storie ved et bredt samarbejde i Danmark for
første gang i mange år midt i en økonomisk krise
om en skattereform, som skaber job, vækst og
beskæftigelse.”
Det er i øvrigt også værd at bemærke, at vi i for-
bindelse med Skattereform 2012 blandt andet
blev enige om at øge topskattegrænsen. Og det
skete vel at mærke med SF’s daværende politiske
ordfører Jesper Petersens klare velsignelse.
For allerede før SRSF-regeringens udspil til en
skattereform blev præsenteret den 29. maj 2012,
havde Jesper Petersen den 15. maj til Ritzau ud-
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 11/10-16 om skattelettelser i regeringens udspil Et stærkere Danmark - Jobreform, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål E og F og notat om gevinsten ved Jobreform II – målt i procent, til skatteministeren
1680474_0009.png
talt sig positivt om topskattelettelser, idet såkaldt
”almindelige lønmodtagere” skulle ”have mere
ud af at arbejde, når de kigger på bankbogen, og
skatten er trukket.”
Jeg kan i øvrigt ikke dy mig for at bemærke, at
spørgeren i spørgsmål E henviser til en
månedlig
skattelettelse for en
enlig
ufaglært butiksassistent,
hvilket så sammenlignes med en
årlig
skattelettel-
se for en direktørfamilie med to indkomster.
Ydermere afspejler de 365 kr. for den ufaglærte
HK’er kun virkningen af beskæftigelsesfradraget,
mens de ca. 32.300 kr. for direktørfamilien om-
fatter de samlede virkninger af initiativerne i
JobReformen.
Det forekommer mig at være noget tendentiøst
og misvisende, hvis jeg skal sige det mildt. Det
tror jeg faktisk også, at spørgeren selv er klar
over.
Det er således afgørende at man ser JobRefor-
men eller for den sags skyld Helhedsplan i deres
fulde perspektiv og ikke bare tager enkelte ele-
menter ud.
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 11/10-16 om skattelettelser i regeringens udspil Et stærkere Danmark - Jobreform, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål E og F og notat om gevinsten ved Jobreform II – målt i procent, til skatteministeren
1680474_0010.png
Når det er sagt, så handler det i spørgsmålet om-
talte løfte fra Venstre og statsministeren, om ”at
det er borgere med de laveste indkomster, der
skal have de største lettelser af indkomstskatten”
– naturligvis ikke om skattelettelserne målt i kro-
ner og øre. Det siger næsten sig selv.
Nærmere om skattelettelserne i procent – ”F”
Lad mig derfor vende mig mod skattelettelserne
målt i procent.
For mens de absolutte skattelettelser i bund og
grund kun kan opgøres i kroner og øre, så kan de
relative skattelettelser – dvs. skattelettelserne i
procent – opgøres på mere end én måde.
Traditionelt set opgør vi de relative skattelettelser
enten i forhold til skattebetalingen eller i forhold
til det såkaldte rådighedsbeløb.
Her er det sådan, at den ufaglærte butiksassistent
får en gevinst på omkring 7 procent målt i for-
hold til skattebetalingen, mens dem med de høje-
ste indkomster får en gevinst på 5 procent.
Det er blandt andet i det lys, statsministerens ud-
talelse i forbindelse med præsentationen af Hel-
hedsplanen skal ses. Nemlig at JobReformen vil
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 11/10-16 om skattelettelser i regeringens udspil Et stærkere Danmark - Jobreform, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål E og F og notat om gevinsten ved Jobreform II – målt i procent, til skatteministeren
1680474_0011.png
give de lavestlønnede danskere den største skat-
telettelse målt i procent. Det er den opgørelse,
der er brugt i pjecen om JobReformen – både i
tabel 2.2 på side 8 og de fire bokse på side 13.
Mens skattelettelsen i procent af skattebetalingen
siger noget om, hvor meget danskerne får redu-
ceret deres skattebetaling, så siger skattelettelsen i
procent af rådighedsbeløbet noget om, hvor me-
get man får forøget det beløb, som man har til
rådighed efter skat og faste udgifter.
Her er det således, at den lavtlønnede HK’er op-
når en gevinst ved JobReformen på ca. 5�½ pro-
cent målt i forhold til rådighedsbeløbet, mens di-
rektørfamilien vil få en fremgang på ca. 4�½ pro-
cent.
Med afsæt i disse to familietyper er det altså fort-
sat sådan, at den lavtlønnede butiksassistent får
en større skattelettelse i procent end den højere
lønnede direktørfamilie.
Det gælder altså hvad enten skattelettelsen sættes
i forhold til skattebetalingen eller rådighedsbelø-
bet efter faste udgifter.
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 11/10-16 om skattelettelser i regeringens udspil Et stærkere Danmark - Jobreform, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål E og F og notat om gevinsten ved Jobreform II – målt i procent, til skatteministeren
1680474_0012.png
Afslutning
Afslutningsvis vil jeg godt lige have lov til at op-
summere.
Vi står med nogle store udfordringer. Der er for
mange danskere i den arbejdsdygtige alder, som
bliver forsørget af det offentlige. Og der er for
mange, som har en begrænset økonomisk gevinst
ved at komme i job.
Det tager vi hånd om med regeringens forslag til
JobReformen. Og det gør vi vel at mærke på en
måde, så skattelettelserne i vidt omfang kommer
de laveste indkomster til gode.
Side 12 af 12