Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1737161_0001.png
27. marts 2017
J.nr. 2017 - 1257
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 265 af 3. marts 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Lea Wermelin (S).
Karsten Lauritzen
/ Anne Marie Maltha-Smith
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om at oplyse, hvilke kriterier Skatteministeriet lagde til grund, da man i foråret 2016 ansøgte om en forlængelse af merbevillingen til Skatteankestyrelsen for perioden 2018 – 1. kvartal 2019 med henblik på at kunne nedbringe sagspuklen af FFF-sager, til skatteministeren
1737161_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af samråd om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, jf. SAU alm. del
– samrådsspørgsmål Z og Æ, bedes ministeren oplyse, hvilke kriterier Skatteministeriet
lagde til grund, da man i foråret 2016 ansøgte om en forlængelse af merbevillingen til
Skatteankestyrelsen for perioden 2018 – 1. kvartal 2019 med henblik på at kunne ned-
bringe sagspuklen af FFF-sager, herunder hvordan en produktivitetsstigning på 300 pct.
blev anset for realistisk. I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for, hvilke tiltag
ministeren vil tage for at nedbringe sagspuklen, når det nu viser sig, at det ikke er reali-
stisk på baggrund af merbevillingen, hvilket ministeren bekræftede ved samrådet.
Svar
På finansloven for 2015 tildelte den tidligere SR-regering Skatteankestyrelsen en midlerti-
dig merbevilling på 69 mio. kr. i 2015, 90,2 mio. kr. i 2016 og 90,2 mio. kr. i 2017, sva-
rende til ca. 130 medarbejdere fuld indfaset.
I foråret 2016 kunne det konstateres, at Skatteankestyrelsen fortsat havde en stor klage-
sagsbeholdning på ca. 30.000 sager, ligesom det var forventningen, at der som led i en
kommende aftale om et nyt ejendomsvurderingssystem skulle ansættes langt flere medar-
bejdere i Skatteankestyrelsen, end der er i dag. Skatteministeriet vurderede derfor, at det
ville være meget uhensigtsmæssigt, ud fra et produktivitetshensyn og i forhold til sikring
af viden og kompetencer, ikke at videreføre den midlertidige merbevilling i 2018 og frem
til tidspunktet, hvor der udsendes nye vurderinger.
Størrelsesordenen på merbevillingen til Skatteankestyrelsen i 2018 og 2019 på finansloven
for 2017 tager udelukkende udgangspunkt i den midlertidige bevilling, dvs. en viderefø-
relse af denne bevilling. Dette indebærer, at de ca. 130 medarbejdere vil kunne fastholdes
dels til fremadrettet klagesagsbehandling på vurderingsområdet, dels til afvikling af Skat-
teankestyrelsens sagspukkel. Der er ikke lagt en bestemt produktivitetsforudsætning til
grund for merbevillingen.
Jeg har nu igangsat en analyse af Skatteankestyrelsen, der skal undersøge udviklingspoten-
tialet i at skabe større produktivitet i Skatteankestyrelsen med henblik på at reducere sags-
beholdningen og sagsbehandlingstiderne. Nogle af de værktøjer kan fx være øget speciali-
sering, digitalisering, procesoptimering, differentierede sagsbehandlingsprocesser og regel-
forenkling. Herudover skal analysen undersøge, hvilken styring og opfølgning der er på-
krævet for at realisere udviklingspotentialet og understøtte departementets tilsynsrolle.
Side 2 af 2