Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1731785_0001.png
24. f ebruar 2017
J.nr. 2017 - 392
Kontor:
Økonomi, Sty ring og HR
Samrådsspørgsmål Z og Æ
- Tale til besvarelse af spørgsmål Z og Æ den 2. marts 2017
Spørgsmål Z
Ministeren bedes redegøre for, hvordan mini-
steren vil imødekomme kritikken fra Statsrevi-
sorerne i beretning nr. 6/2016 om Skatteanke-
styrelsens sagsbehandlingstider og produktivi-
tet, jf. SAU alm. del – bilag 66, hvor det bl.a.
kritiseres, at Skatteministeriet med etableringen
af Skatteankestyrelsen ikke har indfriet formålet
om en mere effektiv og tidssvarende klagebe-
handling.
Spørgsmål Æ
Mener ministeren, at det er retssikkerhedsmæs-
sigt acceptabelt, når borgere og virksomheder
oplever en gennemsnitlig sagsbehandlingstid for
realitetsbehandlede klager på ca. 27 måneder?
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0002.png
[Indledning]
Mange tak for spørgsmålene som jeg har aftalt
med udvalget, at jeg besvarer samlet.
Retssikkerhed er et helt afgørende princip i et rets-
samfund og demokrati som det danske, og retssik-
kerhed har min allerhøjeste prioritet som skatte-
minister.
For mig handler retssikkerhed blandt andet om
tryghed og rimelighed. Er en virksomhed eller
borger tryg ved de afgørelser, der træffes, forstår
man på hvilket grundlag, afgørelserne er truffet,
og er en afgørelse truffet inden for en rimelig frist?
Side 2 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0003.png
Det er fundamentale spørgsmål, som enhver kla-
ger skal kunne besvare med et entydigt ”ja” – uan-
set afgørelsens udfald.
Lad mig derfor slå fast, at jeg ikke finder det rime-
ligt, at man som borger eller virksomhed skal
vente meget lang tid – og i nogle tilfælde flere år –
på at få afgjort sin klagesag.
Jeg tager derfor udfordringerne i Skatteankestyrel-
sen meget alvorligt, og det er meget vigtigt for mig,
at der bliver taget hånd om dem.
Side 3 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0004.png
[Spm. Æ]
Det leder mig naturligt frem til spørgsmål Æ, som
jeg vil besvare før spørgsmål Z. Spørgsmålet
handler om, hvorvidt de lange sagsbehandlingsti-
der i Skatteankestyrelsen er retssikkerhedsmæssigt
acceptable.
Til det kan jeg give det meget korte og klare svar:
Nej. Det er ikke acceptabelt, og de lange sagsbe-
handlingstider i Skatteankestyrelsen er derfor et
stort problem.
For at kunne gøre noget ved problemet, er det vig-
tigt først at kende årsagerne til problemet.
Side 4 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0005.png
En væsentlig del af årsagen til den lange sagsbe-
handlingstid er den stigende sagsbeholdning, som
er et resultat af et ekstraordinært stort antal af de
såkaldte FFF-sager, der er klager over SKATs vur-
deringer af grundværdier efter forbedringer.
Som følge af det ekstraordinært store antal af FFF-
sager har Skatteankestyrelsen på kort tid skullet
ansætte mange nye medarbejdere. Havde den da-
værende regering vidst det ved etableringen af
Skatteankestyrelsen, er jeg sikker på, at den ville
have forsøgt at tage højde for det ved dimensio-
neringen af styrelsen. Men det vidste den desværre
ikke, og forudsætningerne har derfor ændret sig.
Side 5 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0006.png
Derfor er styrelsen vokset til det dobbelte antal
medarbejdere siden etableringen i 2014. Konkret
havde ca. 40 pct. af styrelsens 340 medarbejdere
ved årsskiftet fra 2015 til 2016 mindre end et års
anciennitet.
Konsekvensen ved de mange nye medarbejdere i
Skatteankestyrelsen er, at mere erfarne medarbej-
dere har skulle lære mindre erfarne medarbejdere
op – i stedet for at løse egne sager. Da styrelsen
samtidig har haft fokus på at sikre en høj ensartet
kvalitet, har opgaven været større end forudset, og
Side 6 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0007.png
derfor har produktiviteten været lavere end for-
ventet.
Det er desværre gået ud over sagsbehandlingsti-
derne, da styrelsen som udgangspunkt laver de
ældste sager først. Derfor kommer sagerne ofte til
at ligge længe, inden medarbejderne starter på
dem.
Skatteankestyrelsen er bevidste om problemerne,
og har allerede igangsat en række initiativer for at
skabe effektive oplæringsprocesser og fastholde
medarbejderne. Blandt andet er Skatteankestyrel-
Side 7 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0008.png
sen ved at opbygge et akademi for nye medarbej-
dere, og der er også igangsat et kompetencevejstil-
tag, der tydeliggør medarbejdernes udviklingsveje
og udviklingsmuligheder i styrelsen. Det skal sikre
fastholdelse af de dygtige medarbejdere.
Men det er samtidig også vigtigt for mig at under-
strege, at et af de væsentligste formål bag etable-
ringen af Skatteankestyrelsen i 2014 var at styrke
kvaliteten og sikre en ensartet sagsbehandling,
hvilket i en årrække havde været under kritik.
Netop kvalitet er afgørende for den enkelte borger
og virksomheds retssikkerhed: Man skal have en
Side 8 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0009.png
rigtig afgørelse, når man klager, og man skal være
tryg ved, at alle behandles ens.
Vi kan se, at andelen af sager, der går fra klagesy-
stemet til domstolene er faldet efter etableringen
af den nye struktur og Skatteankestyrelsen. Det ta-
ger jeg som en indikation på, at borgerne oplever
en høj kvalitet.
Det er også det, jeg hører fra de professionelle
brugere, advokater og revisorer: At kvaliteten er
høj. Og jeg bemærker også, at Statsrevisorerne
netop heller ikke kritiserer dette aspekt, hvilket jeg
er tilfreds med.
Side 9 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0010.png
Men nu intensiverer vi indsatsen, hvilket leder mig
til at besvare spørgsmål Z.
[Spm. Z]
Spørgsmål Z handler om, hvad jeg vil gøre for at
imødekomme kritikken fra Statsrevisorerne.
Der er ingen tvivl om, at arbejdet med at få ned-
bragt sagsbehandlingstiderne kommer til at tage
tid, og jeg tager problemerne meget alvorligt. Der-
for er der også igangsat et stort analyse- og udvik-
lingsarbejde i Skatteankestyrelsen.
Side 10 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0011.png
Arbejdet vil især have fokus på at forbedre Skatte-
ankestyrelsens værktøjskasse, så styrelsen har de
rette redskaber til at kunne mindske sagsbehold-
ningen og sagsbehandlingstiderne.
Der skal blandt andet ses på, om der kan ske en
øget specialisering i opgaveløsningen, om data-
drevne værktøjer kan anvendes bedre til at sikre
høj produktivitet, og om vi skal forenkle lov-
grundlaget. Lovgivningen kan jeg ikke ændre
alene, og derfor vil jeg gerne have jeres hjælp til at
se på den.
Side 11 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0012.png
Det er vigtigt for mig, at vi går fordomsfrit til
værks og ser på alle metoder, der kan hjælpe til
med at øge produktiviteten.
Det betyder for eksempel, at vi også bør se på, om
visse opgaver i Skatteankestyrelsen vil kunne vare-
tages af andre medarbejdergrupper. En mulighed
kunne være, at HK’ere kompetenceudvikles, så de
løser flere opgaver end i dag. Dermed vil juristerne
kunne bruge mere tid på at afgøre flere sager. Men
jeg vil som sagt også gerne se på, om de lovgiv-
ningsmæssige rammer er de rigtige.
Side 12 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0013.png
Desuden vil der blive set på den interne styring i
Skatteankestyrelsen såvel som det tilsyn, der sker
fra Skatteministeriets side, så vi sikrer et stærkt fo-
kus på at mindske sagsbehandlingstiderne og øge
produktiviteten.
Frem til sommer vil der derfor med ekstern bi-
stand blive gennemført en forretningsanalyse af
Skatteankestyrelsen, der skal komme med klare
anbefalinger til, hvilke initiativer der kan igangsæt-
tes for at øge produktiviteten.
Side 13 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0014.png
Denne analyse er imidlertid kun første skridt i et
større og længerevarende udviklingsarbejde for
Skatteankestyrelsen.
Derfor vil der i de kommende år også skulle ses
på, hvordan Skatteankestyrelsens opgaveløsning
mere grundlæggende kan tilrettelægges med endnu
større fokus på datadrevne og analytiske værktøjer
og en forbedret it-understøttelse.
[Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege, at
selvom der er lang vej endnu for Skatteankestyrel-
sen, er jeg trods alt glad for, at der er tegn på, at
det går den rigtige vej, og at der er sket et løft af
Side 14 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0015.png
kvaliteten i sagsbehandlingen og afgørelserne.
Derimod er der ingen tvivl om, at sagsbehand-
lingstiderne og produktiviteten skal forbedres.
Derfor er det også vigtigt for mig, at I løbende bli-
ver holdt orienteret om Skatteankestyrelsens ar-
bejde med at reducere sagsbehandlingstiderne.
Jeg vil derfor gerne fremadrettet sørge for, at I
hvert kvartal, frem for halvårligt, får en rapport,
hvor udviklingen i sagsbehandlingstiderne frem-
går. Og jeg vil også gerne løbende inddrage jer i
opfølgningen på analyse- og udviklingsarbejdet.
Side 15 af 16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. marts 2017 om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, til skatteministeren
1731785_0016.png
Tak for ordet.
Side 16 af 16