Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1734726_0001.png
20. marts 2017
J.nr. 2017 - 905
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 230 af 20. februar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om, hvad provenuet ville være ved at genindføre reklameafgiftsloven, til skatteministeren
1734726_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet ville være ved at genindføre reklameafgiftsloven.
Ministeren bedes oplyse dette i både umiddelbart provenu, efter tilbageløb men før ad-
færd, og efter tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.
Svar
Skøn for provenuvirkningen ved at genindføre reklameafgiftsloven fremgår af
tabel 1.
Tabel 1. Provenu ved at genindføre reklameafgiftsloven
Mio. kr. (2017-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
2017
210
200
170
Varig virkning
160
140
120
Anmærkning: Prov enuberegningen tager udgangspunkt i skøn f or udskriv ningsgrundlaget f or reklameaf gif ten, der blev ud-
arbejdet i f orbindelse med ophæv elsen af reklameaf gif tsloven i 2015. Skønnene er f orbundet med bety delige usikkerhed.
Det sky ldes blandt andet, at reklameaf gif tsloven aldrig har v æret sat i kraf t.
Det bemærkes, at den varige provenuvirkning er lavere end provenuet i 2017. Det skyl-
des, at udviklingen i mængden af trykte reklamer ventes at være lavere end BNP-væksten.
Regeringen arbejder for en ansvarlig økonomisk politik, der understøtter økonomisk
vækst og velfærd. Reklameafgiften ville pålægge erhvervslivet en række administrative byr-
der, være skadelig for den økonomiske vækst, og være i strid med skattestoppet. Regerin-
gen har derfor ingen planer om at indføre reklameafgiften.
Side 2 af 2