Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1727053_0001.png
Bemærkninger til beretning
om initiativer mod sort arbejde
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir og præsentationen fra drøftelsen den 26. januar 2017 med udvalget om beretning om sort arbejde, til skatteministeren
1727053_0002.png
Arbejdsgruppens forslag til initiativer mod sort arbejde
A: Styrk myndighedssamarbejdet
- Nedsættelse af tværministeriel arbejdsgruppe
- Øget data- og informationsudveksling
- Selvstændig skatteanklagemyndighed
C: Udnyt de digitale muligheder
C1: Krav om elektroniske lønsedler
- Drøftelse med arbejdsmarkedet parter herom
C2: Sænk grænse for kontantbetaling
- Sænk grænsen til beløb 1.000 euro
- Nationale krav til bankers registrering på beløb under
1.000 euro
B: Bedre mulighed for kontrol
B1: Dokumentation for ansættelse fra første arbejdsdag
- Dokumentation for ansættelse
- Mulige straffeforanstaltninger
C3: Kontantregistrering i kasseapparater
- Kontantregistrering i kasseapparater
- Forskellige beløbsgrænser
B2: Styrk kontrol af selvangivelser og
virksomhedsregnskaber
- Styrket kontrol
- Udarbejdelse af model
B3: Indfør krav om virksomhedsregnskaber
- Generelt krav om digital indsendelse af regnskaber
B4: Målret indsatsen
- Målret mod risikofyldte brancher
- Skærpe revisionspligt og kontrol i risikofyldte brancher
B5: Logbøger i udvalgte brancher
- Krav om logbøger i risikofyldte brancher
D: Evaluer initiativer
- Evalueringskriterier for indsatser
- Opfølgning og oversendelse af resultater til SAU
E: Højn opmærksomheden
- Gør det lettere at løfte bevisbyrden
- Gør det lettere at kontrollere og håndhæse reglerne
- Ændringer i regler følges af oplysningskampagne og
styrket kontrol
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir og præsentationen fra drøftelsen den 26. januar 2017 med udvalget om beretning om sort arbejde, til skatteministeren
1727053_0003.png
A. Styrk myndighedssamarbejdet
Nedsættelse af tværministeriel
arbejdsgruppe
Øget data- og
informationsudveksling
Selvstændig
skatteanklagemyndighed
• Tværgående samarbejde er
afgørende ift. bekæmpelse af
sort arbejde.
• Samarbejdet bør ske i
forlængelse af det eksisterende
myndighedssamarbejde.
• Resultater fra tværministeriel
arbejdsgruppe vedr. moms og
afgifter bør afventes.
Byrder for
erhvervslivet
Nej
Adm.
omkostninger
Ja
• Viden- og datadeling mellem
myndigheder er afgørende for en
effektiv indsats.
• Behov for nærmere afdækning af
eksisterende data samt relevans
af udveksling af data.
• Usikkerhed om effekten på sort
arbejde.
Byrder for
erhvervslivet
Nej
Adm.
omkostninger
Ja
Byrder for
erhvervslivet
Nej
Adm.
omkostninger
Ja
3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir og præsentationen fra drøftelsen den 26. januar 2017 med udvalget om beretning om sort arbejde, til skatteministeren
1727053_0004.png
B.1 Dokumentation for ansættelse fra første arbejdsdag
Dokumentation for ansættelse
fra første arbejdsdag
Mulige straffeforanstaltninger
ved undladelse
Vanskeligt at vurdere effekten
af forslag.
Behov for yderligere belysning
af konsekvenser.
Overimplementering.
Afhænger af hvorvidt forslaget
om dokumentation for
ansættelse fra første
arbejdsdag gennemføres.
Byrder for
erhvervslivet
Ja
Adm.
omkostninger
Nej
4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir og præsentationen fra drøftelsen den 26. januar 2017 med udvalget om beretning om sort arbejde, til skatteministeren
1727053_0005.png
B.2 Styrk kontrollen af selvangivelser og
virksomhedsregnskaber
Styrket kontrol
Omkostninger ved øget kontrol
dækkes af forventelige
skatteindbetalinger
• SKAT skal fortsat kontrollere på
baggrund af risiko og
væsentlighed.
Sammenkobling af driftsudgifter
og kontrolprovenu er forbundet
med vanskeligheder.
Kan medføre
uhensigtsmæssige
incitamentsstrukturer.
Byrder for
erhvervslivet
Ja
Adm.
omkostninger
Ja
Byrder for
erhvervslivet
Nej
Adm.
omkostninger
Nej
5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir og præsentationen fra drøftelsen den 26. januar 2017 med udvalget om beretning om sort arbejde, til skatteministeren
1727053_0006.png
B.3 Indfør krav om virksomhedsregnskaber
Undersøgelse af muligheden
for at indføre generelt krav om
digital indsendelse af
regnskab til ERST
• Regnskaber bidrager til et øget
kontrolgrundlag for SKAT.
• Ikke i overensstemmelse med
SKATs prioritering af kontrol efter
risiko og væsentlighed.
Byrder for
erhvervslivet
Ja
Adm.
omkostninger
Ja
6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir og præsentationen fra drøftelsen den 26. januar 2017 med udvalget om beretning om sort arbejde, til skatteministeren
1727053_0007.png
B.4 Målret indsatsen mod de hårdest ramte brancher
Målrettet indsats mod
risikofyldte brancher
Undersøgelse af mulighed for
at skærpe revisionspligt samt
kontrol i risikofyldte brancher
• En målrettet indsats er en mere
effekt indsats mod sort arbejde.
• Forslaget er i overensstemmelse
med SKATs prioritering efter
risiko og væsentlighed.
Revisionsbistand mindsker fejl i
angivelser af skat samt
forbedrer SKATs
kontrolgrundlag.
Eksisterende lovgivning giver
gode muligheder for ramme
virksomheder, der begår
lovbrud.
Byrder for
erhvervslivet
Nej
Adm.
omkostninger
Nej
Byrder for
erhvervslivet
Ja
Adm.
omkostninger
Ja
7
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir og præsentationen fra drøftelsen den 26. januar 2017 med udvalget om beretning om sort arbejde, til skatteministeren
1727053_0008.png
B.5 Indfør krav om logbøger i udvalgte brancher
Undersøgelse af muligheden
for at indføre krav om logbøger
i udvalgte brancher
Erfaringer viser, at logbøger har
en effekt på sort arbejde.
Digitalisering af logbogen vil
effektivisere SKATs kontrol.
Byrder for
erhvervslivet
Ja
Adm.
omkostninger
Ja
8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir og præsentationen fra drøftelsen den 26. januar 2017 med udvalget om beretning om sort arbejde, til skatteministeren
1727053_0009.png
C.1 Indfør krav om elektroniske lønsedler
Drøftelse med
arbejdsmarkedets parter om
krav om elektroniske lønsedler
Vurderes umiddelbart at have
ingen eller meget lidt effekt på
sort arbejde.
Byrder for
erhvervslivet
Nej
Adm.
omkostninger
Nej
9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir og præsentationen fra drøftelsen den 26. januar 2017 med udvalget om beretning om sort arbejde, til skatteministeren
1727053_0010.png
C.2 Sænk grænsen for elektroniske betalinger
Sænke grænsen for
elektroniske betalinger til et
beløb svarende til 1.000 euro
Mulighed for nationale krav til
bankers registrering af beløb
under 1.000 euro
Transaktionsspor er væsentlige
for SKATs kontrolindsats’ effekt
på sort arbejde.
Vil kun føre til bedre
kontrolmuligheder, hvis
grænsen er i svarende til
grænsen for betalingsformilders
registrering af oplysninger.
Byrder for
erhvervslivet
Ja
Adm.
omkostninger
Nej
Flere registreringer vil
umiddelbart føre til et større
kontrolgrundlag. Det er dog
vanskeligt at vurdere, hvilken
effekt forslaget vil have.
Der pågår et arbejde i EM om
ved national lovgivning at
sænke grænsen for
kundekendskabsprocedurer.
Byrder for
erhvervslivet
Ja
Adm.
omkostninger
Nej
10
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir og præsentationen fra drøftelsen den 26. januar 2017 med udvalget om beretning om sort arbejde, til skatteministeren
1727053_0011.png
C.3 Indfør kontantregistrering i kasseapparater
Undersøgelse af muligheden
for at indføre
kontantregistrering i
kasseapparater
Undersøgelse af om
erhvervsdrivende med kontant
registrering kan overstige
lavere beløbsgrænse
Vanskeligt at vurdere effekt.
Mere væsentligt at kigge på
digitale betalingsmuligheder.
• Vurderes ikke umiddelbart at
have en væsentlig effekt.
• Beløbsgrænsen gør sig typisk
gældende for transaktioner, der
ikke sker via et kasseapparat.
Byrder for
erhvervslivet
Ja
Adm.
omkostninger
Nej
Byrder for
erhvervslivet
Nej
Adm.
omkostninger
Nej
11
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir og præsentationen fra drøftelsen den 26. januar 2017 med udvalget om beretning om sort arbejde, til skatteministeren
1727053_0012.png
D. Evaluer, om initiativer giver de tilsigtede virkninger og
effekter
Evalueringskriterier for
indsatser mod sort arbejde
Opfølgning og oversendelse af
resultater til SAU
Hvis SKAT kender effekterne af
indsatsen mod sort arbejde,
kan indsatsen planlægges, så
den giver størst effekt.
SKAT arbejder systematisk
med at udvikle kontrollen, så
den bliver effektbaseret op sigt.
Effektmålinger er vanskelige.
Byrder for
erhvervslivet
Nej
SKAT vil fortsat være åben
omkring resultaterne af
indsatsen mod sort arbejde.
Adm.
omkostninger
Ja
Byrder for
erhvervslivet
Nej
Adm.
omkostninger
Nej
12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir og præsentationen fra drøftelsen den 26. januar 2017 med udvalget om beretning om sort arbejde, til skatteministeren
1727053_0013.png
E. Højn opmærksomheden om, at det er ulovligt at købe sort
arbejde
Undersøgelse af hvordan
bevisbyrden lettere løftes
Undersøgelse af hvordan
SKAT lettere kontrollerer og
håndhæver reglerne
• SKAT har ingen kontrolbeføjelser
over for privatpersoner ift. at
kontrollere sort arbejde.
Vurderes primært at have en
præventiv effekt på sort
arbejde.
Kræver objektive kriterier.
• Der findes ingen lovgivning, der
selvstændigt kriminaliserer køb
af sort arbejde.
• En kriminalisering vil kræve, at
SKAT får yderligere beføjelser.
Eventuelle ændringer i
reglerne efterfølges af
kampagne og styrket kontrol
• Oplysningskampagner vurderes
generelt at have en positiv effekt.
13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir og præsentationen fra drøftelsen den 26. januar 2017 med udvalget om beretning om sort arbejde, til skatteministeren
1727053_0014.png
SKATs indsats mod sort arbejde i 2017
SKATs tilgang
SKATs kontrol er afbalanceret i forhold til hensynet
til retssikkerhed og mulighederne for at kunne
drive virksomhed.
SKATs indsats målrettes løntunge brancher med
høj grad af kontantbetaling
SKATs indsats har afsæt i vurdering og afvejning
af væsentlighed og risiko og fokus på at skabe
synlighed og oplevet opdagelsesrisiko
Konkrete kontrolprojekter
Den generelle præventive indsats
Social Dumping
Fælles Myndighedsindsats
Anmeldelser og kontroloplysninger
Større offentlige anlægsarbejder i Danmark
Kommunikationsprojekt i udvalgte brancher
Organiseret svig
Hvidvask – Særlige oplysninger fra politiet
Personer med lav/ingen indkomst
Organiseret kædesvig (fiktiv fakturering)
SKAT indsamler systematisk viden om hvor
udfordringerne er størst for at målrette kontrollen
og på sigt skabe vidensgrundlag for at arbejde
effektbaseret på området.
SKAT samarbejder med flere andre offentlige
myndigheder på området
SKAT arbejder på at begrænse efterspørgslen på
sort arbejde
Øvrige områder
− Analyse af deleøkonomi
− Kontrol af boligjobordningen
14