Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1709585_0001.png
10. januar 2017
J.nr. 16-1844169
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 135 af 13. december 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om at oversende en opgørelse af den gevinst, som opretholdelsen af fastfrysningen af beskatningsgrundlaget for grundskylden giver for en gennemsnitlig boligejer i landets forskellige kommuner, til skatteministeren
1709585_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en opgørelse af den gevinst, som opretholdelsen af fastfrys-
ningen af beskatningsgrundlaget for grundskylden giver for en gennemsnitlig boligejer i
landets forskellige kommuner. Tabellen bedes opstillet, så de kommuner, hvor boligejerne
gennemsnitligt opnår den største gevinst, fremgår først. Opgørelsen bedes opgjort for
hvert af årene 2016-2020.
Svar
Det er regeringens politik, at ingen må opleve at blive beskattet ud af sin bolig. Hvis man
har råd til at købe en bolig, så skal man have råd til at blive boende, hvis ens situation i
øvrigt ikke ændrer sig.
Indtil et nyt boligbeskatningssystem træder i kraft, vil regeringen opretholde fastfrysnin-
gen af ejendomsværdiskatten og fortsat fastfryse beskatningsgrundlaget for grundskylden
for boligejerne.
Fastfrysningen af beskatningsgrundlaget for grundskylden i 2016 og 2017 er en del af
aftalerne om finanslovene for hhv. 2016 og 2017.
For den gennemsnitlige ejerbolig på landsplan skønnes den samlede skattebesparelse i
2016-2020 til knap 5.800 kr. (2017-niveau). Det svarer til ca. 11 pct. af den samlede skøn-
nede grundskyldsbetaling i fravær af fastfrysning på ca. 50.700 kr. i perioden.
Det skønnes, at den største skattebesparelse opgjort i kroner findes i Rudersdal. For den
gennemsnitlige ejerbolig skønnes skattebesparelsen ved fastfrysningen at være ca. 21.800
kr., svarende til ca. 13 pct. af den samlede grundskyldsbetaling i årene 2016-2020 på om-
trent 167.000 kr. (2017-niveau),
jf. tabel 1.
I Tønder er skattebesparelsen for den gennemsnitlig ejerbolig på samlet set ca. 250 kr. i
perioden 2016-2020. Den relativt lille besparelse skal ses i lyset af, at efterslæbet i beskat-
ningsgrundlaget for grundskylden kun er af begrænset størrelse i Tønder – og at den gen-
nemsnitlige ejerbolig i Tønder således ikke i samme omfang som i andre kommuner vil
blive beskattet stadigt hårdere.
Det bemærkes, at den gennemsnitlige ejerbolig varierer betydeligt mellem kommunerne.
Fx er de fleste ejerboliger på Frederiksberg ejerlejligheder, hvilket trækker væsentligt ned i
den gennemsnitlige skattebesparelse.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om at oversende en opgørelse af den gevinst, som opretholdelsen af fastfrysningen af beskatningsgrundlaget for grundskylden giver for en gennemsnitlig boligejer i landets forskellige kommuner, til skatteministeren
1709585_0003.png
Tabel 1. Skattebesparelse på grundskylden for den gennemsnitlige ejerbolig 2017-niveau
Skat-
tebe-
spa-
relse
2016
Skat-
tebe-
spa-
relse
2017
Skat-
tebe-
spa-
relse
2018
Skat-
tebe-
spa-
relse
2019
Skat-
tebe-
spa-
relse
2020
Samlet
skattebe-
sparelse
(A)
Samlet
grund-
skyld
2016-20
(B)
Kommune
Andel
(A/B)
Pct.
13
--------------------------------- Kroner --------------------------------
Rudersdal
Lyngby-
Taarbæk
Hvidovre
Gentofte
Hørsholm
Herlev
Ballerup
Rødovre
Helsingør
Gladsaxe
Albertslund
Tårnby
Furesø
Allerød
Glostrup
Fredensborg
København
Egedal
Brøndby
Vallensbæk
Frederiksberg
Dragør
Aarhus
Frederiks-
sund
Hillerød
Ishøj
Silkeborg
Skanderborg
Høje-
Taastrup
610
1.000
1.070
1.760
2.450
6.890
58.390
710
740
580
600
510
1.100
1.170
960
1.030
930
1.410
1.350
1.300
1.430
1.350
2.230
2.170
2.110
2.030
1.950
3.130
2.990
2.920
2.670
2.560
8.580
8.410
7.860
7.760
7.290
85.070
70.240
67.790
58.740
52.240
1.460
1.300
1.280
1.260
1.160
1.240
1.200
1.180
1.080
1.190
1.060
1.020
1.010
860
770
750
750
870
680
640
430
650
2.460
2.390
2.370
2.130
2.130
2.000
1.970
1.970
1.890
1.870
1.810
1.630
1.570
1.520
1.250
1.330
1.290
1.300
1.130
1.140
680
1.110
3.480
3.630
3.590
2.970
3.240
2.700
2.600
2.650
2.690
2.370
2.480
1.950
1.840
2.070
1.590
1.830
1.700
1.420
1.460
1.730
960
1.510
4.990
4.970
4.950
4.730
4.430
4.240
3.850
3.760
3.830
3.600
3.610
3.180
2.990
3.010
2.670
2.660
2.630
2.370
2.410
2.360
2.530
2.280
6.520
6.330
6.340
6.510
5.630
5.800
5.120
4.950
4.980
4.850
4.750
4.430
4.160
3.950
3.800
3.500
3.570
3.330
3.370
3.000
4.110
3.050
18.920
18.610
18.530
17.600
16.590
15.970
14.750
14.510
14.470
13.880
13.710
12.200
11.580
11.410
10.080
10.060
9.940
9.300
9.050
8.880
8.710
8.600
129.690
114.650
117.150
151.020
101.820
130.290
106.420
114.460
96.660
105.190
96.340
104.390
97.940
79.290
96.120
70.750
79.480
80.290
79.870
54.330
130.550
65.250
1.530
2.680
3.930
5.860
7.830
21.830
166.820
15
16
16
12
16
12
14
13
15
13
14
12
12
14
10
14
13
12
11
16
7
13
10
12
12
13
14
12
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om at oversende en opgørelse af den gevinst, som opretholdelsen af fastfrysningen af beskatningsgrundlaget for grundskylden giver for en gennemsnitlig boligejer i landets forskellige kommuner, til skatteministeren
1709585_0004.png
Odder
Halsnæs
Køge
Greve
Favrskov
Solrød
Odense
Roskilde
Syddjurs
Sorø
Svendborg
Horsens
Gribskov
Kalundborg
Esbjerg
Kerteminde
Holbæk
Randers
Aalborg
Vejle
Lejre
Næstved
Herning
Læsø
Slagelse
Holstebro
Ikast-Brande
Viborg
Kolding
Frederiks-
havn
Fanø
Vordingborg
Stevns
Ringsted
Guldborg-
sund
Odsherred
Rebild
Samsø
Faxe
Fredericia
530
630
460
490
440
360
420
340
410
460
400
370
270
470
340
360
370
340
320
270
160
340
250
240
280
260
260
280
200
890
1.000
780
710
790
480
760
480
720
810
720
680
420
830
590
610
600
600
530
440
250
550
460
440
460
440
470
430
320
1.210
1.220
1.030
880
1.180
600
1.120
570
1.020
1.170
1.090
1.010
520
1.210
870
810
790
870
690
610
330
740
680
670
600
600
700
570
420
1.780
1.540
1.660
1.670
1.540
1.690
1.570
1.600
1.400
1.250
1.310
1.310
1.440
1.040
1.240
1.200
1.140
1.140
1.170
1.080
1.120
890
920
900
800
790
770
760
830
2.420
2.020
2.300
2.460
1.970
2.780
2.030
2.650
1.840
1.570
1.660
1.660
2.360
1.270
1.630
1.650
1.540
1.480
1.660
1.580
1.910
1.200
1.190
1.150
1.130
1.040
940
1.030
1.290
6.820
6.400
6.240
6.200
5.930
5.900
5.900
5.640
5.390
5.260
5.180
5.040
5.020
4.820
4.660
4.620
4.440
4.430
4.370
3.980
3.760
3.730
3.490
3.410
3.270
3.140
3.140
3.070
3.050
60.470
60.330
53.910
66.140
41.740
92.800
39.510
86.320
43.000
40.970
38.200
33.730
81.200
40.190
35.550
44.610
43.050
33.260
41.170
46.270
70.030
40.600
27.390
21.750
38.640
28.020
23.710
32.180
41.760
11
11
12
9
14
6
15
7
13
13
14
15
6
12
13
10
10
13
11
9
5
9
13
16
8
11
13
10
7
200
150
340
160
160
350
240
570
290
250
510
320
810
390
360
810
840
500
800
790
1.140
1.380
640
1.210
1.250
3.010
2.940
2.870
2.860
2.820
32.660
45.340
36.580
41.730
41.910
9
6
8
7
7
320
360
210
220
220
150
570
610
350
370
350
230
850
880
470
520
460
310
490
430
720
710
640
710
580
530
990
930
920
1.150
2.810
2.810
2.750
2.740
2.580
2.560
24.770
35.900
25.500
22.040
37.250
41.500
11
8
11
12
7
6
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om at oversende en opgørelse af den gevinst, som opretholdelsen af fastfrysningen af beskatningsgrundlaget for grundskylden giver for en gennemsnitlig boligejer i landets forskellige kommuner, til skatteministeren
1709585_0005.png
Varde
Nyborg
Faaborg-
Midtfyn
Nordfyns
Bornholm
Billund
Ringkøbing-
Skjern
Hjørring
Lolland
Mariagerfjord
Assens
Middelfart
Ærø
Hedensted
Sønderborg
Brønderslev
Struer
Thisted
Norddjurs
Jammerbugt
Haderslev
Langeland
Vejen
Vesthimmer-
lands
Lemvig
Morsø
Skive
Aabenraa
Tønder
Hele landet
220
240
360
380
490
500
610
550
800
790
2.480
2.460
31.200
34.750
8
7
220
250
260
140
380
390
430
240
530
500
640
290
530
510
400
470
700
710
520
670
2.360
2.350
2.260
1.800
25.350
30.310
24.310
20.340
9
8
9
9
190
100
240
120
150
60
220
110
90
80
180
100
40
30
40
140
40
310
150
440
180
240
90
380
160
130
110
280
140
60
40
60
230
70
420
190
650
230
330
110
570
190
180
130
370
170
80
60
70
310
80
380
470
120
420
330
420
90
340
350
360
160
310
320
310
260
70
220
490
750
140
640
460
720
120
530
570
630
220
470
560
560
460
100
360
1.790
1.660
1.600
1.590
1.500
1.410
1.380
1.330
1.310
1.300
1.210
1.190
1.050
990
900
830
780
25.940
29.950
16.690
25.160
23.060
28.350
17.700
20.530
30.240
26.040
21.890
17.070
23.010
22.260
23.760
15.950
16.640
7
6
10
6
7
5
8
6
4
5
6
7
5
4
4
5
5
40
60
40
40
20
20
440
60
90
50
60
30
30
750
80
130
60
70
50
50
1.040
210
170
200
150
150
60
1.500
340
250
340
260
270
90
2.040
730
700
690
590
530
250
5.780
15.040
16.400
14.820
16.180
17.420
13.220
50.740
5
4
5
4
3
2
11
Anm.: Fritidshuse indgår ikke i beregningen. Beregningerne er foretaget på baggrund af foreløbige 2015-vurderinger fra
Skatteministeriets Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger (ICE), hvor fastfrysningen sammenlignes med en
fortsættelse af gældende regler. De nye vurderinger er grundlag for grundskyldsbeskatning fra 2019, jf. aftale om nyt
ejendomsvurderingssystem november 2016. Der er ikke taget højde for adfærd i form af kapitaliseringseffekter. Tabellen er
sorteret efter den samlede skattebesparelse i kommunen. Beregningerne er opgjort for den gennemsnitlige ejerbolig. Der er
således ikke taget højde for, hvor mange personer, der har ejerandele i ejendommen.
Kilde: Egne beregninger.
Side 5 af 5