Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1698907_0001.png
Talepunkt til Skatteudvalget 1. december
forud for ECOFIN 6. december 2016
1. december 2016
F5
På dagsordenen for ECOFIN 6. december er der flere sager af
relevans for Skatteudvalget. Det gælder en revision af skatteund-
gåelsesdirektivet, revisionen af hvidvaskdirektivet og en status for
et forstærket samarbejde om en finansiel transaktionsafgift. Des-
uden gælder det rådskonklusionerne om skattepakken og status-
orienteringen om told.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 1/12-16 om skattesager på ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 2 af 9
Revision af skatteundgåelsesdirektivet
Kommissionen fremsatte 25. oktober forslag til en revision af skat-
te-undgåelsesdirektivet. Det var dét direktiv, som ECOFIN vedtog
i sommer.
Direktivet fra i sommer indeholdt bl.a. værnsregler mod såkaldte
”hybride mismatches”. Det er regler, der skal forhindre situationer,
hvor en virksomhed fx kan få skattemæssigt fradrag for den sam-
me udgift i to lande, fordi landene har forskellige skattemæssige
vurderinger af en selskabsenhed eller en transaktion. Det kan og-
så være situationer, hvor der opnås fradrag i ét land, men uden en
modsvarende beskatning i andre lande, eller hvor et selskabs ind-
komst slet ikke beskattes i noget land.
Direktivet indførte dog kun sådanne værnsregler i forholdet mel-
lem EU-landene indbyrdes. Direktivet dækkede ikke situationer
mellem EU-lande og lande uden for EU. Det nye forslag dækker
sådanne situationer. Forslaget indeholder også værnsregler mod
flere – men mindre udbredte – former for hybride mismatches,
som ikke var med i det oprindelige direktiv. Disse værnsregler vil
gælde både ift. EU-lande og tredjelande.
Formandskabet sigter efter Rådsenighed om revisionsforslaget
inden for nærmeste fremtid, måske allerede på dette ECOFIN.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 1/12-16 om skattesager på ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 3 af 9
Regeringen støtter direktivet, men lægger samtidigt - ligesom flere
andre lande - vægt på, at forslaget tilnærmes mest muligt OECD-
anbefalingerne på området. Vi lægger særligt vægt på, at det ikke
skal være muligt at skabe selskabsenheder eller transaktioner,
der i realiteten ikke beskattes noget sted. Dette vil også bringe
direktivet tættere på de danske regler på området. Der er fortsat
er tale om et minimumsdirektiv, så vi kan beholde vores skrappere
regler på punkter, hvor direktivet ikke går langt nok.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 1/12-16 om skattesager på ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren, kopi til skatteministeren
1698907_0004.png
Side 4 af 9
Revision af hvidvaskdirektivet
Kommissionen fremsatte 5. juli 2016 forslag til en revision af 4.
hvidvaskdirektiv. Der ventes snart en aftale om forslaget i Rådet.
Forslaget indebærer yderligere stramninger i hvidvaskreglerne,
navnlig som led i den styrkede indsats mod terrorfinansiering. Det
sker bl.a. ved at nedsætte grænserne for undtagelse af forudbe-
talte betalingskort fra kundekendskabsprocedurer og ved at udvi-
de hvidvaskreglerne til virtuelle valutaer. Pga. anonymiteten har
forudbetalte betalingskort og virtuelle valutaer været brugt af kri-
minelle og terrorister.
Forslaget stiller også krav til alle EU-lande om at oprette et natio-
nalt centralt register eller lignende over bank- og betalingskonti.
Der er også krav om, at informationen i disse registre kan udveks-
les med andre EU-lande.
Forslaget indfører også offentliggørelse og informationsudveksling
om de nationale registre over ejerskab til selskaber mv., som skal
indføres i kraft af 4. hvidvaskdirektiv. Dette er et centralt tiltag i
EU’s samlede indsats mod skatteunddragelse og skattely i lyset af
især Panama-sagen. Endelig styrker forslaget de nationale finan-
sielle efterretningsmyndigheder, herunder deres mulighed for at
indhente oplysninger.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 1/12-16 om skattesager på ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 5 af 9
De udestående diskussioner om sagen handler primært om om-
fanget af offentlighed om ejerskabsoplysninger, herunder offent-
lighed om såkaldte trusts, som fx er udbredte i UK, og som kan
have familiemæssige formål.
Fra dansk side støtter vi generelt revisionen og støtter at ejer-
skabsoplysninger bliver offentlige tilgængelige. Dog er det meget
vigtigt, at vi rammer den rette balance, og at vi vedtager effektive
regler som giver merværdi, og ikke skaber unødvendige byrder for
virksomheder og borgere.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 1/12-16 om skattesager på ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 6 af 9
Afgift på finansielle transaktioner
Ti lande overvejer fortsat en afgift på finansielle transaktioner i et
forstærket samarbejde: Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal,
Østrig, Grækenland, Slovenien, Italien, Spanien og Slovakiet. Der
blev senest gjort status på sagen på ECOFIN 17. juni.
De ti lande blev for ét år siden (december 2015) enige om en er-
klæring med nogle overordnede principper for afgiften. Erklærin-
gen lagde op til at pålægge afgiften på aktier og derivater (dvs.
såkaldt afledte finansielle instrumenter). Landene sigtede efter
enighed om en konkret model inden udgangen af juni i år. Det lyk-
kedes ikke. Der er fortsat væsentlige udeståender, og det er
uklart, hvorvidt der kan opnås enighed, og om hvad.
Forslaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet blandt de
deltagende lande. De lande, der ikke deltager (heriblandt Dan-
mark), deltager i drøftelser af forslaget i Rådet, men har ingen
stemmeret i sagen.
Regeringen finder fortsat, at en sådan afgift er en dårlig idé. Vi
deltager derfor ikke i det forstærkede samarbejde. En afgift vil i
sidste ende blive båret af fx pensionsopsparere, hvis opsparing
placeres i værdipapirer. En afgift vil også gøre de finansielle mar-
keder mindre effektive, hvilket også vil koste virksomheder og
husholdninger penge i form af højere renter o.l.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 1/12-16 om skattesager på ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 7 af 9
En afgift på finansielle transaktioner kan påvirke Danmark, selvom
vi ikke deltager, fx hvis afgiften pålægges danske virksomheder,
når de handler med værdipapirer udstedt i deltagende lande. Dog
vil påvirkningen være mindre, end hvis vi selv deltog i afgiften, idet
afgiften i så fald også ville omfatte ”rent” danske transaktioner
(dvs. handler med danske papirer mellem danske virksomheder).
Vi lægger fortsat vægt på, at afgiftens indretning skal tage hensyn
til ikke-deltagende lande.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 1/12-16 om skattesager på ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 8 af 9
Etablering af et fair, konkurrencedygtigt
selskabsskattesystem i EU
og
stabilt
ECOFIN ventes uden drøftelse at vedtage rådskonklusioner om
Kommissionens selskabsskattepakke, som blev præsenteret på
ECOFIN 8. november. Rådskonklusionerne tilkendegiver en over-
ordnet ramme for det videre arbejde med Kommissionens forslag
til etableringen af et fair, konkurrencedygtigt og stabilt selskabs-
skattesystem i EU.
Pakkens fire direktivforslag om selskabsbeskatning drejer sig om:
To direktiver om dels en
fælles
selskabsskattebase og dels
konsolidering
af selskabsskattebasen
Et forslag til tilføjelse til skatteundgåelsesdirektivet fsva. hybri-
de mismatch
Et direktiv om voldgift i dobbeltbeskatningssager
Af de fire sager ventes ECOFIN konkret at drøfte forslaget om en
tilføjelse til skatteundgåelsesdirektivet (nemlig sagen om hybride
mismatches, som jeg lige var inde på som et særskilt punkt). De
øvrige tre direktivforslag ventes ikke drøftet på dette ECOFIN. Jeg
vil henvise til den skriftlige redegørelse til udvalget før sidste
ECOFIN (svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 54).
Konklusionerne anvender et neutralt sprogbrug. De er et kom-
promis mellem lande, der har forskellige holdninger til især forsla-
gene om selskabsskattebasen.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 1/12-16 om skattesager på ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 9 af 9
Arbejdet på toldområdet i Rådet de seneste 6 måneder
Det slovakiske formandskab vil gerne præsentere ECOFIN for de
resultater, som formandskabet har opnået på toldområdet. Der er
tale om en række mindre tiltag, og ikke nogle grundlæggende
ændringer af toldsystemet. Formålet med præsentationen er at
oplyse om toldmyndighedernes rolle og arbejde indenfor EU.
Præsentationen ventes blandt andet at fremhæve oprettelsen af
en permanent højniveauarbejdsgruppe på toldområdet under det
slovakiske formandskab. Ligeledes forventes formandskabet at
nævne et igangværende arbejde med flere forslag til rådskonklu-
sioner om told, som dog endnu ikke er vedtaget. De drejer sig
blandt andet om risikostyring på toldområdet og om finansiering af
arbejdet med toldopkrævning.
Det slovakiske formandskab ventes desuden – som led i det øge-
de fokus på toldmyndighedernes rolle inden for EU-arbejdet – at
nævne nogle af de andre ”politikområder”, hvor toldmyndigheder-
ne spiller en rolle – herunder bekæmpelse af terror og terrorfinan-
siering o. lign.
Der forventes at være tale om en ren orienteringssag. Fra dansk
side vil vi tage formandskabets præsentation til efterretning.