Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1699143_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. december 2016
Procesretskontoret
Emil Wetendorff Nørgaard
2016-0030-5005
2132589
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 85 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til følgende anbefalinger fra Justitias analyse Fri proces – har danskerne reelt adgang til domstolene fra 28/5-15, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 85 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for sin holdning til følgende anbefa-
linger fra Justitias analyse ”Fri proces – har danskerne reelt
adgang til domstolene” fra 28. maj 2015: - En ansøgning til
Civilstyrelsen om fri proces skal som udgangspunkt medføre,
at en verserende retssag udsættes, indtil ansøgningen er fær-
digbehandlet? - Specifik angivelse i retsplejelovens § 328, stk.
2, af at sagens betydning for domstolenes kontrol med stats-
magten også skal indgå i vurderingen af, om ansøgeren har ri-
melig grund til at føre proces? - Fastsættelse i retsplejelovens §
336, at betingelserne for omkostningsgodtgørelse skal vurderes
ud fra forholdene på tidspunktet for sagens anlæg?”
Svar:
1.
I analysen ”Fri proces – har danskerne reelt adgang til domstolene”,
anfører Justitia, at man finder, at Civilstyrelsens sagsbehandlingstider for
ansøgninger om fri proces i sig selv kan være årsag til, at nogle sager bli-
ver opgivet eller forligt. Justitia anfører desuden, at dette navnlig er tilfæl-
det i sager, hvor den sagsøgte part har ansøgt om fri proces, og hvor retten
beslutter ikke at udsætte sagens behandling på Civilstyrelsens afgørelse.
Endelig anfører Justitia, at den manglende afklaring af sagsøgtes mulighed
for at få fri proces i sådanne tilfælde kan medføre, at sagsøgte ikke tør løbe
risikoen for, at sagen fortsætter med stigende sagsomkostninger til følge.
På den baggrund anbefaler Justitia, at det fastsættes ved lov, at en ansøg-
ning om fri proces til Civilstyrelsen som udgangspunkt skal medføre, at en
verserende sag udsættes, indtil ansøgningen om fri proces er færdigbe-
handlet.
2.
Retsplejelovens § 345 fastslår, at retten kan udsætte behandlingen af en
sag, når dette findes påkrævet, herunder for at afvente en administrativ
eller retlig afgørelse, der vil kunne få indflydelse på sagens udfald.
Bestemmelsens ordlyd blev ændret ved lov nr. 414 af 10. juni 1997.
Hvor det efter den daværende bestemmelse var en betingelse for udsættel-
se af sagen, at retten fandt udsættelsen hensigtsmæssig, blev det med æn-
dringen fastslået, at en udsættelse er betinget af, at retten finder den på-
krævet, jf. ovenfor.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 414 af 10. juni 1997, at ændringen
af § 345 var begrundet i praksis fra Den Europæiske Menneskerettigheds-
domstol vedrørende artikel 6 i Den Europæiske Menneskerettighedskon-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til følgende anbefalinger fra Justitias analyse Fri proces – har danskerne reelt adgang til domstolene fra 28/5-15, til justitsministeren
vention om retten til en retfærdig og offentlig rettergang inden for en rime-
lig frist, jf. lovforslag nr. L 178 af 27. februar 1997.
I lovforslaget gennemgås således relevante dele af Menneskerettigheds-
domstolens retspraksis angående sagsbehandlingstider, og det anføres på
den baggrund bl.a., at retten har en selvstændig pligt til af egen drift at
påse, at enhver sag fremmes med den fornødne hurtighed.
Det fremgår endvidere, at formålet med ændringen af § 345 var at under-
strege rettens pligt til at sørge for, at sagsbehandlingstiden ikke bliver for
langvarig, hvilket bl.a. skete ved at stramme betingelserne for, hvornår
sager kan udsættes.
3.
En ordning, hvor sager som udgangspunkt udsættes, hvis der er indleve-
ret en ansøgning om fri proces til Civilstyrelsen, er efter min opfattelse
ikke hensigtsmæssig. En sådan automatisk udsættelse af sager kan medføre
utilsigtede konsekvenser, herunder at der i vidt omfang vil blive ansøgt om
fri proces i tilfælde, hvor det er klart, at ansøgeren ikke opfylder betingel-
serne herfor, med det formål at forhale behandlingen af sagen.
Jeg mener, at hensynet til, at sager ved domstolene fremmes med den for-
nødne hurtighed, medfører, at retten bør have mulighed for at påse, at sa-
ger kun udsættes, hvis det er nødvendigt af hensyn til sagens afgørelse. Jeg
finder på den baggrund ikke, at der er anledning til at ændre retsplejelo-
vens nuværende ordning. Spørgsmål om, hvorvidt en sag skal udsættes,
bør således også fremover afgøres af retten efter en konkret vurdering.
4.
Justitia har i analysen herudover anført, at domstolene har den væsentli-
ge funktion, at de ved behandlingen af retssager udøver kontrol med stats-
magten for at beskytte borgere mod overgreb, jf. grundlovens § 63. Det er
ligeledes anført i analysen, at denne kontrolfunktion er helt afgørende i en
retsstat, der hviler på princippet om magtens tredeling, og at en effektiv
domstolskontrol med statsmagten kun er mulig, hvis borgerne reelt har
adgang til at få prøvet myndighedernes afgørelser ved domstolene. Justitia
anbefaler på den baggrund i analysen, at det i retsplejelovens § 328, stk. 2,
specifikt angives, at sagens betydning for domstolenes kontrol med stats-
magten også skal indgå i vurdering af, om ansøgeren har rimelig grund til
proces.
5.
Reglerne om fri proces fremgår af retsplejelovens kapitel 31 (§§ 323-
336). For en gennemgang af de økonomiske betingelser for fri proces hen-
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til følgende anbefalinger fra Justitias analyse Fri proces – har danskerne reelt adgang til domstolene fra 28/5-15, til justitsministeren
vises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 83 (Alm. del) fra Folke-
tingets Retsudvalg.
De materielle betingelser for fri proces fremgår af retsplejelovens §§ 327
og 328.
Retsplejelovens § 327 opregner en række specifikke typer af sager, hvor
der i 1. instans kan meddeles fri proces, medmindre det er åbenbart, at an-
søgeren ikke vil få medhold i sagen, jf. § 327, stk. 4.
Uden for de tilfælde, der er nævnt i § 327, kan der efter retsplejelovens §
328, stk. 1, meddeles fri proces, hvis ansøgeren skønnes at have rimelig
grund til at føre proces.
Retsplejelovens § 328, stk. 2, opregner en række forhold, der skal indgå i
vurderingen af, om ansøgeren har rimelig grund til at føre proces. Det dre-
jer sig om sagens betydning for ansøgeren, udsigten til, at ansøgeren vil få
medhold i sagen, sagsgenstandens størrelse, størrelsen af de forventede
omkostninger og muligheden for at få sagen behandlet ved Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, et administrativt nævn eller et privat tvistløsnings-
organ, der er godkendt af erhvervs- og vækstministeren. Opregningen er
ikke udtømmende, og andre hensyn end de nævnte kan således indgå i
vurderingen.
6.
Formålet med fri proces er at opnå en højere grad af reel lighed i de mu-
ligheder, som personer med forskellige økonomiske forhold har for at føre
retssag.
Det fremgår i den forbindelse af forarbejderne til retsplejelovens § 328, at
vurderingen af, om ansøgeren har rimelig grund til at føre proces, princi-
pielt tager udgangspunkt i, om en person, der har økonomisk mulighed for
selv at afholde udgifterne til en retssag, ville føre retssag under de forelig-
gende omstændigheder, jf. lovforslag nr. L 132 af 30. marts 2005.
Det er min vurdering, at retsplejelovens nuværende ordning sikrer formålet
med fri proces, idet den vurdering, der foretages efter § 328, stk. 2, inddra-
ger en række kriterier, herunder navnlig om der er udsigt til, at ansøgeren
vil få medhold i sagen. Som Retsplejerådet anførte i sin betænkning nr.
1436/2004 om reform af den civile retspleje III (Adgang til domstolene),
vil personer med en højere indkomst således i almindelighed kun vælge at
bruge penge på en retssag, hvis de har en god chance for at vinde sagen.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til følgende anbefalinger fra Justitias analyse Fri proces – har danskerne reelt adgang til domstolene fra 28/5-15, til justitsministeren
Jeg mener på den baggrund ikke, at det er nødvendigt, at det specifikt an-
gives i retsplejelovens § 328, stk. 2, at sagens betydning for domstolenes
kontrol med statsmagten også skal indgå i vurdering af, om ansøgeren har
rimelig grund til proces. Der kan således efter den nuværende ordning
meddeles fri proces til en sag om prøvelse af myndighedsudøvelse, hvis
ansøgeren har rimelig grund til at føre proces. Heri indgår det bl.a. i vurde-
ringen, om ansøgeren har udsigt til at få medhold i sagen, samt om den
konkrete sag om myndighedsudøvelse har en særlig betydning for ansøge-
ren, jf. både § 328, stk. 2 og 3.
Dertil kommer, at der efter retsplejelovens § 329 endvidere kan meddeles
fri proces, når særlige grunde taler for det. Dette gælder navnlig i sager,
som er af principiel karakter eller af almindelig offentlig interesse, eller
som har væsentlig betydning for ansøgerens sociale eller erhvervsmæssige
situation. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at der navnlig
sigtes mod sager, hvori der er rejst hidtil uafklarede lovfortolknings-
spørgsmål, sager om mere betydende indgreb over for enkeltpersoner eller
grupper – herunder spørgsmål om beskyttelse af politiske og andre mindre-
tal – samt sager, hvis afgørelse vil kunne tjene som præjudikat ved senere
tilfælde.
7.
Justitia har i analysen endelig anført, at der kan ansøges om omkost-
ningsgodtgørelse efter retsplejelovens § 336, når en retssag er afsluttet. En
sådan ansøgning vurderes på baggrund af forholdene på ansøgningstids-
punktet. Justitia anfører, at forholdene for ansøger dog kan have ændret sig
markant siden sagens anlæg, og at det kan betyde, at en borger får afslag
på efterfølgende omkostningsgodtgørelse, selv om borgeren opfyldte be-
tingelserne for fri proces, da retssagen blev anlagt. Justitia anbefaler på
den baggrund i sin analyse, at det fastsættes i retsplejelovens § 336, at be-
tingelserne for omkostningsgodtgørelse skal vurderes ud fra forholdene på
tidspunktet for sagens anlæg.
8.
Adgangen til fri proces er i medfør af retsplejelovens § 325, stk. 1, først
og fremmest betinget af, at ansøgeren ikke har en retshjælpsforsikring eller
anden forsikring, der dækker omkostningerne ved sagen. Det betyder, at
personer, der har en retshjælpsforsikring, som udgangspunkt skal have
dækket omkostningerne ved sagen igennem deres forsikring.
De fleste retshjælpsforsikringer har et dækningsmaksimum på ca. 175.000
kr. Hvis det allerede på tidspunktet for ansøgningen om fri proces er åben-
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til følgende anbefalinger fra Justitias analyse Fri proces – har danskerne reelt adgang til domstolene fra 28/5-15, til justitsministeren
bart, at sagens omkostninger vil overskride retshjælpsforsikringens dæk-
ningsmaksimum, kan der meddeles fri proces efter reglerne i retsplejelo-
vens § 329, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i sagens karakter
eller sagens omstændigheder i øvrigt.
Står det først efter hovedforhandlingen klart, at retshjælpsforsikringens
dækningsmaksimum er overskredet, kan der gives omkostningsgodtgørelse
efter retsplejelovens § 336 for den del af sagens omkostninger, der oversti-
ger forsikringens maksimum. Det kræver, at sagens karakter eller omstæn-
dighederne i øvrigt kan begrunde, at omkostningerne ikke har kunnet af-
holdes inden for forsikringens maksimum.
9.
I sin redegørelse fra juni 2012 om retshjælp ved advokat mv. anførte
Retsplejerådet, at Advokatrådet, Danske Advokater og Forsikring & Pen-
sion havde angivet, at samspillet mellem dækning via retshjælpsforsikrin-
gen og adgang til efterfølgende dækning via retsplejelovens § 336 ikke
fungerer optimalt i de tilfælde, hvor ansøgers økonomi har ændret sig fra
det tidspunkt, hvor ansøgeren opnåede forsikringsdækning, til tidspunktet
for ansøgning i Civilstyrelsen. Det kan f.eks. være tilfældet, hvor ansøger
har børn, der er fyldt 18 år, eller ansøger har fået et (andet) arbejde, siden
tidspunktet for forsikringsselskabets afgørelse om dækning.
Retsplejerådet anførte på den baggrund bl.a., at der bør være mulighed for
at lægge partens indtægtsgrundlag på det tidspunkt, hvor forsikringssel-
skabet traf afgørelse, til grund ved vurderingen af, om de økonomiske be-
tingelser i retsplejelovens § 325 er opfyldt, således at senere ændringer i
indtægtsgrundlaget ikke i sig selv kan begrunde afslag på dækning efter
retsplejelovens § 336. På den baggrund foreslog Retsplejerådet en ændring
af den nugældende § 336 i retsplejeloven.
10.
Justitsministeriet har siden Retsplejerådet offentliggjorde sin redegø-
relse haft drøftelser med relevante aktører på området, herunder Danske
Advokater og Advokatsamfundet, om anbefalingerne i redegørelsen. I
sommeren 2016 blev der nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af Dan-
ske Advokater og Advokatsamfundet, som skal følge op på en række af
Retsplejerådets anbefalinger. Arbejdsgruppen har tilkendegivet, at man
forventer at kunne præsentere resultatet af sine drøftelser i begyndelsen af
2017.
Det er hensigten at følge samlet op på anbefalingerne i Retsplejerådets
redegørelse, når der foreligger et resultat af drøftelserne i arbejdsgruppen.
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til følgende anbefalinger fra Justitias analyse Fri proces – har danskerne reelt adgang til domstolene fra 28/5-15, til justitsministeren
Spørgsmålet om en evt. ændring af retsplejelovens § 336 vil indgå i disse
overvejelser.
7