Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1699122_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. december 2016
Procesretskontoret
Emil Wetendorff Nørgaard
2016-0030-5003
2132569
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 83 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til, at indtægtsgrænserne for fri proces fastsættes til et niveau, så halvdelen af både enlige og par får mulighed for at opnå fri proces, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 83 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken dækningsgrad, i form af
den andel af befolkningen der kan få fri proces, herunder for
henholdsvis par og enlige, ministeren mener er rimelig, og
hvorvidt de nuværende indtægtsgrænser sikrer denne dæk-
ningsgrad?”
Svar:
1.
Som Retsplejerådet har anført i sin betænkning nr. 1436/2004 om re-
form af den civile retspleje III (adgang til domstolene), er det en vanskelig
afvejning at fastsætte rimelige og retfærdige regler om adgangen til fri
proces.
På den ene side er formålet med fri proces at opnå en højere grad af reel
lighed i de muligheder, som personer med forskellige økonomiske forhold
har for at føre retssag. På den anden side kan for vid en adgang til fri pro-
ces medføre, at der anlægges og behandles sager ved domstolene, som
ikke ville være blevet rejst, hvis ikke staten afholdt omkostningerne der-
ved. Sidstnævnte kan være til skade for både andre borgere og domstolene.
Ved udformningen af reglerne om fri proces indgår en række elementer,
som
tilsammen
regulerer adgangen til fri proces. Indtægtsgrænserne udgør
ét af disse elementer sammen med bl.a. de øvrige økonomiske betingelser,
herunder betingelsen om, at en ansøger ikke må have en retshjælpsforsik-
ring, de materielle betingelser, virkningen af fri proces og regler om tilba-
gebetaling af modtaget fri proces.
2.
Reglerne om fri proces findes i retsplejelovens kapitel 31 (§§ 325-336).
De økonomiske betingelser for fri proces og den nærmere regulering heraf
fremgår af retsplejelovens §§ 325 og 326, der suppleres af § 1 i bekendtgø-
relse nr. 1435 af 1. december 2015 om fri proces.
Adgangen til fri proces er i medfør af retsplejelovens § 325, stk. 1, først og
fremmest betinget af, at ansøgeren ikke har en retshjælpsforsikring eller
anden forsikring, der dækker omkostningerne ved sagen. Det betyder, at
personer, der har en retshjælpsforsikring, som udgangspunkt skal have
dækket omkostningerne ved sagen af deres forsikring.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til, at indtægtsgrænserne for fri proces fastsættes til et niveau, så halvdelen af både enlige og par får mulighed for at opnå fri proces, til justitsministeren
Retshjælpsdækning optræder som en sædvanlig del af indboforsikringer,
ligesom der sædvanligvis er retshjælpsdækning på husforsikringer, bilfor-
sikringer og bådforsikringer. Brancheorganisationen Forsikring og Pension
skønner, at ca. 93 pct. af befolkningen i 2014 var dækket af en indbofor-
sikring, hvilket var en stigning på ca. 3 procentpoint i forhold til 2010.
De fleste retshjælpsforsikringer har et dækningsmaksimum på ca. 175.000
kr. Hvis det allerede på tidspunktet for ansøgningen om fri proces er åben-
bart, at sagens omkostninger vil overskride retshjælpsforsikringens dæk-
ningsmaksimum, kan der meddeles fri proces efter reglerne i retsplejelo-
vens § 329, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i sagens karakter
eller sagens omstændigheder i øvrigt.
Hvis en ansøger har fået afslag på fri proces efter § 329 med henvisning
til, at det ikke er åbenbart, at sagens omkostninger vil overstige forsikrin-
gens maksimum, og omkostningerne på et senere tidspunkt under sagen
viser sig ikke at ville kunne holdes inden for forsikringens dækningsmak-
simum, kan ansøgeren anmode om at få sagen genoptaget med henblik på
en fornyet vurdering.
Står det derimod først efter hovedforhandlingen klart, at retshjælpsforsik-
ringens dækningsmaksimum er overskredet, kan der gives omkostnings-
godtgørelse efter retsplejelovens § 336 for den del af sagens omkostninger,
der overstiger forsikringens maksimum. Det kræver, at sagens karakter
eller omstændighederne i øvrigt kan begrunde, at omkostningerne ikke har
kunnet afholdes inden for forsikringens maksimum.
3.
Hvis en person ikke har en retshjælpsforsikring eller anden forsikring,
der dækker omkostningerne ved sagen, kan der meddeles fri proces, hvis
ansøgeren opfylder betingelserne for fri proces.
Som anført fremgår indtægtsgrænserne for fri proces og den nærmere re-
gulering heraf af retsplejelovens §§ 325 og 326, der suppleres af § 1 i be-
kendtgørelse nr. 1435 af 1. december 2015 om fri proces.
Det fremgår af § 1, stk. 3, i bekendtgørelsen, at fri proces efter retsplejelo-
vens §§ 327 og 328 kan meddeles, hvis ansøgerens indtægtsgrundlag er
308.000 kr. eller mindre. Hvis ansøgeren lever i et samlivsforhold, kan fri
proces meddeles, hvis summen af parrets indtægtsgrundlag er 391.000 kr.
eller mindre. Det fremgår herudover af § 1, stk. 4, at beløbene i stk. 3 for-
højes med 53.000 kr. for hvert barn, herunder stedbørn og plejebørn, under
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til, at indtægtsgrænserne for fri proces fastsættes til et niveau, så halvdelen af både enlige og par får mulighed for at opnå fri proces, til justitsministeren
1699122_0004.png
18 år, som enten bor hos ansøgeren eller i overvejende grad forsørges af
denne.
De materielle betingelser for fri proces fremgår i øvrigt af retsplejelovens
§§ 327 og 328.
Der er herudover mulighed for at give fri proces, selv om de økonomiske
betingelser ikke er opfyldt. Der kan således efter retsplejelovens § 329
meddeles fri proces, hvis ansøgeren ikke opfylder de økonomiske betingel-
ser i § 325. Det er en betingelse herfor, at ansøgeren skønnes at have et
ganske særligt behov for bistand, eller at sagens omkostninger skønnes at
blive ekstraordinært store. I givet fald foretages en sædvanlig vurdering af
de øvrige betingelser for fri proces, herunder om ansøgeren har rimelig
grund til at føre proces, jf. § 328.
4.
Justitsministeriet har til brug besvarelsen indhentet oplysninger fra
Danmarks Statistik om antallet af enlige og par, der ikke overskrider ind-
tægtsgrænserne for fri proces.
Justitsministeriet har endvidere anmodet Danmarks Statistik om oplysnin-
ger om dækningsgraden for fri proces for enlige og par, samt for enlige og
par tilsammen. Ved dækningsgraden forstås den procentvise andel af den
pågældende befolkningsgruppe, der opfylder de økonomiske betingelser
for at kunne få fri proces.
Danmarks Statistik har i den forbindelse oplyst følgende til Justitsministe-
riet:
Fri proces for enlige
1
År
2
I/O
3
Ja
Nej
Dækningsgrad
(blandt enlige)
75,09 pct.
2009
8.857
1.241.449
411.753
1
Hjemmeboende unge mellem 18 og 25 år er opgjort som en særskilt familie, frem for
som en del af den familie, hvor de bor.
2
Danmarks Statistik har taget udgangspunkt i befolkningen pr. den 30. juni i året.
3
Enlige, hvor der ikke foreligger oplysninger om indkomstforhold. Danmarks Statistik
angiver, at det primært formodes at være personer eller familier, som er indvandret i peri-
oden mellem skatteårets slutning og den 30. juni.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til, at indtægtsgrænserne for fri proces fastsættes til et niveau, så halvdelen af både enlige og par får mulighed for at opnå fri proces, til justitsministeren
1699122_0005.png
2010
2011
2012
2013
2014
2015
8.932
9.931
9.952
11.096
13.157
17.025
1.300.715
1.132.903
1.367.353
1.391.457
1.419.943
1.438.889
376.245
374.823
361.987
366.515
370.118
377.049
77,56 pct.
75,12 pct.
79,07 pct.
79,15 pct.
79,32 pct.
79,24 pct.
Fri proces for par
4
År
5
I/O
6
Ja
Nej
Dækningsgrad
(blandt par)
24,93 pct.
27,30 pct.
27,30 pct.
28,31 pct.
28,18 pct.
28,28 pct.
28,30 pct.
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
767
709
790
841
891
1.121
1.408
331.323
363.231
363.862
377.417
376.286
378.602
380.932
997.501
967.155
968.832
955.981
959.159
960.153
965.142
Fri proces for enlige og par
7
År
8
Antal
enlige og
Antal
enlige
Antal
par med
Samlet dæk-
ningsgrad for
4
5
Se note 1 ovenfor.
Se note 2 ovenfor.
6
Par, hvor der ikke foreligger oplysninger om indkomstforhold. Danmarks Statistik angi-
ver, at det primært formodes at være personer eller familier, som er indvandret i perioden
mellem skatteårets slutning og den 30. juni.
7
Se note 1 ovenfor.
8
Se note 2 ovenfor.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til, at indtægtsgrænserne for fri proces fastsættes til et niveau, så halvdelen af både enlige og par får mulighed for at opnå fri proces, til justitsministeren
1699122_0006.png
par i alt
med
dækning
dækning
enlige og par
2009
2.800.834 1.241.449
2010
2.818.671 1.300.715
2011
2.836.867 1.132.903
2012
2.858.673 1.367.353
2013
2.880.442 1.391.457
2014
2.908.427 1.419.943
2015
2.936.441 1.438.889
331.323
363.231
363.862
377.417
376.286
378.602
380.932
49,86 pct.
52,45 pct.
52,73 pct.
53,98 pct.
54,05 pct.
54,33 pct.
54,36 pct.
4.
Det er vigtigt, at alle borgere har adgang til domstolene, uanset deres
økonomiske forhold. Som omtalt ovenfor under pkt. 1 er formålet med fri
proces således at opnå en højere grad af reel lighed i de muligheder, som
personer med forskellige økonomiske forhold har for at føre retssag.
Som også nævnt er det dog en vanskelig afvejning at fastsætte rimelige og
retfærdige regler om fri proces. Indtægtsgrænserne for fri proces er ét
blandt flere elementer, der
tilsammen
regulerer adgangen til fri proces.
Jeg mener i den forbindelse, at det er værd at hæfte sig ved, at fri proces
udgør et supplement til retshjælpsforsikringen. Borgeren skal således i
første omgang have dækket sine omkostninger ved sagen af forsikringen.
Jeg hæfter mig i den forbindelse særligt ved, at brancheorganisationen
Forsikring og Pension skønner, at ca. 93 pct. af befolkningen i 2014 var
dækket af en indboforsikring. En meget stor andel af befolkningen er såle-
des dækket af en indboforsikring, der sædvanligvis indeholder retshjælps-
dækning. Hertil kommer, at borgeren har mulighed for at få dækket de
sagsomkostninger, der ikke kan holdes inden for retshjælpsforsikringens
dækningsmaksimum, både før, under og efter sagen.
Hvis borgeren ikke har en retshjælpsforsikring, kan der meddeles fri pro-
ces, hvis betingelserne herfor er opfyldt, herunder de økonomiske betin-
gelser. Med udgangspunkt i de tal, som Danmarks Statistik har bidraget
med til besvarelsen, er det min opfattelse, at de nuværende indtægtsgræn-
ser sikrer en bred dækning for fri proces. Det fremgår således af opgørel-
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til, at indtægtsgrænserne for fri proces fastsættes til et niveau, så halvdelen af både enlige og par får mulighed for at opnå fri proces, til justitsministeren
sen ovenfor, at samlet set over halvdelen af alle enlige og par i Danmark
ikke overskrider indtægtsgrænserne for fri proces.
Dertil kommer, at der faktisk er mulighed for at meddele fri proces, selv
om ansøgeren overskrider indtægtsgrænserne. Det kræver, at ansøgeren
skønnes at have et ganske særligt behov for bistand, eller at sagens om-
kostninger skønnes at blive ekstraordinært store.
Det er på den baggrund min opfattelse, at den nuværende ordning for fri
proces som helhed er fleksibel og sikrer en fornuftig dækningsgrad. Jeg
finder derfor ikke, at der på nuværende tidspunkt er anledning til at foreslå
ændringer af de gældende regler i retsplejeloven om fri proces.
7