Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1788979_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. september 2017
Strafferetskontoret
Christian Nikolaj Søberg
2017-0030-5824
2400193
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 833 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. august 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 833: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til om erstatningsniveauet for uberettiget anholdelse eller varetægtsfængsling, til justitsministeren
1788979_0002.png
Spørgsmål nr. 833 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for sin holdning til om erstatningsni-
veauet for uberettiget anholdelse eller varetægtsfængsling, jf.
retsplejelovens § 1018 a er rimeligt?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Efter retsplejelovens § 1018 a, stk. 1, har den, der har været
anholdt eller varetægtsfængslet som led i en straffesag, krav på
erstatning for den derved tilføjede skade, hvis påtale opgives,
eller der sker frifindelse. Erstatning ydes for økonomisk skade
samt for lidelse, tort, ulempe og forstyrrelse eller ødelæggelse
af stilling og forhold. Erstatning kan nedsættes eller nægtes,
hvis den sigtede selv har givet anledning til foranstaltningerne,
jf. § 1018 a, stk. 3.
Erstatning for økonomisk skade udbetales i henhold til frem-
lagt dokumentation for tabets størrelse, hvis tabet er en direkte
og påregnelig følge af frihedsberøvelsen.
Erstatning for ikke-økonomisk skade udbetales som altoverve-
jende hovedregel efter de administrativt fastsatte og årligt re-
gulerede takster i Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om erstat-
ning i henhold til retsplejelovens kapitel 93 a. Taksterne regu-
leres årligt efter princippet i erstatningsansvarslovens § 15,
dvs. med den årligt fastsatte tilpasningsprocent.
Taksterne for frihedsberøvelse, der finder sted i 2017, findes i
Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om erstatning i henhold til
retsplejelovens kapitel 93 a (2017), pkt. 1, der angiver følgen-
de:
”a.
Indenfor det første døgn:
0 indtil
5 timer:
5 indtil
10 ti-
mer:
10 ind-
2.600 kr.
3.900 kr.
5.100 kr.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 833: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til om erstatningsniveauet for uberettiget anholdelse eller varetægtsfængsling, til justitsministeren
1788979_0003.png
til
15
timer:
15 ti-
mer og
derover:
6.500 kr.
b.
Mere end et døgn:
6.500 kr.
for det første døgn og herudover
800
kr.
for hvert påbegyndt efterfølgende døgn.
c.
Anvendelse af isolation under varetægtsfængs-
lingen medfører, at erstatningsbeløbet forhøjes til
1.100 kr.
for hvert påbegyndt døgn i den periode,
hvor isolationen har været anvendt. Der ydes ikke
isolationstillæg for frihedsberøvelse omfattet af
pkt. 1.a.
d.
Kortvarige anholdelser (til og med 10 minutter):
900
kr.
e.
Taksten for frihedsberøvelser i grove sædelig-
hedssager
forhøjes
med
50
pct.
f.
Taksten for frihedsberøvelser i sager om drab,
drabsforsøg og brandstiftelse efter straffelovens §
180
forhøjes
med
100
pct.
g.
Ved opretholdt anholdelse, jf. retsplejelovens §
760, stk. 4, ydes erstatning for det første døgn ef-
ter pkt. 1.a. og for de efterfølgende døgn efter
isolationstaksten, jf. ovenfor under pkt. 1.c., hvis
det er oplyst, at den pågældende reelt har været
isoleret under anholdelsen. Det bør derfor i hver
enkelt sag klarlægges, om dette har været tilfæl-
det.”
Systemet med administrativt fastsatte takster blev etableret i
forlængelse af vedtagelsen af lov nr. 243 af 8. juni 1978, hvor
reglerne om erstatning i anledning af strafferetlig forfølgning i
det væsentligste fik sin nuværende udformning. I overens-
stemmelse med udvalgets anbefalinger i betænkning nr.
801/1977 blev lovforslaget udformet således, at der ikke i lo-
ven blev fastsat regler om takstmæssig erstatning for ikke-
økonomisk skade, og det blev i lovforslagets bemærkninger
anført, at der burde tilstræbes en vis fastlæggelse af udmå-
lingsniveauet herfor i bestemte typer af sager gennem admini-
strativ praksis og domspraksis.
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 833: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til om erstatningsniveauet for uberettiget anholdelse eller varetægtsfængsling, til justitsministeren
Efterfølgende blev der ved Rigsadvokatens meddelelse nr.
5/1982 fastsat retningslinjer for erstatning for ikke-økonomisk
skade efter retsplejelovens kapitel 93 a i anledning af friheds-
berøvelse, idet der blev fastsat vejledende takster for størrelsen
af erstatning for uberettiget frihedsberøvelse i det første og ef-
terfølgende døgn.
Ved Rigsadvokatens meddelelse nr. 1/1987 blev det på bag-
grund af en højesteretsdom (U 1987.338 H) fastlagt, at der
fremover skulle ske en årlig regulering af taksterne under hen-
syn til lønudviklingen i samfundet og med udgangspunkt i
principperne i erstatningsansvarslovens § 15. Herefter er de år-
lige meddelelser om erstatning i anledning af strafferetlig for-
følgning løbende blevet reguleret og udbygget bl.a. med fast-
sættelse af takster for erstatning for andre straffeprocessuelle
indgreb end frihedsberøvelse.
Det takstmæssige beløb er udgangspunktet for behandlingen af
et erstatningskrav, men hindrer ikke, at der kan tages hensyn til
de konkrete omstændigheder, der er knyttet til det enkelte er-
statningskrav, og at der i lyset heraf efter omstændighederne
kan ydes et større beløb i erstatning, hvis der foreligger ganske
særlige forhold.
I lyset af, at frihedsberøvelser i visse sagstyper generelt må an-
ses for særligt belastende på grund af sigtelsens alvorlige ka-
rakter, blev der ved Rigsadvokatens meddelelse nr. 1/1996 for
visse sagstyper indført en fast procentvis forhøjelse af den
takstmæssige erstatning. Som det også fremgår ovenfor forhø-
jes de administrativt fastsatte takster således fast med 100 pro-
cent i sager om drab, drabsforsøg og brandstiftelse efter straf-
felovens § 180. Er der tale om sager vedrørende grov sædelig-
hedskriminalitet, forhøjes den takstmæssige erstatning fast
med 50 procent.
Foruden de faste forhøjelser af den takstmæssige erstatning
kan der i praksis undtagelsesvis, og hvis der foreligger ganske
særlige omstændigheder, være grundlag for yderligere at for-
høje erstatningsbeløbet. Det er efter de administrativt fastsatte
regler alene Rigsadvokaten, der har kompetence til at træffe
afgørelse om at fravige standardtaksterne, herunder om yderli-
gere at forhøje erstatningen i de nævnte alvorlige sagstyper.
I administrativ praksis er forhøjelse af standardtaksterne sket
både i form af en yderligere procentvis forhøjelse af taksterne
og ved tildeling af et ekstra skønsmæssigt fastsat sum-beløb
afhængig af sagens konkrete omstændigheder. Der har navnlig
været tale om sager, hvor der forelå ganske særlige om-
stændigheder med hensyn til grundlaget for og omstændighe-
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 833: Spm. om ministeren kan redegøre for sin holdning til om erstatningsniveauet for uberettiget anholdelse eller varetægtsfængsling, til justitsministeren
derne i forbindelse med en frihedsberøvelse, sagens og sigtel-
sens karakter og/eller mediernes dækning af sagen.
I sager med spørgsmål om en eventuel forhøjet erstatning ind-
går det desuden i Rigsadvokatens vurdering, hvilket erstat-
ningsniveau der generelt er fastlagt i dansk ret med hensyn til
godtgørelse for tort. Den almindelige bestemmelse om tort-
godtgørelse findes i erstatningsansvarslovens § 26.
Højesteret har i flere tilfælde haft lejlighed til at tage stilling til
mere generelle spørgsmål om erstatning i anledning af straffe-
retlig forfølgning, herunder de administrativt fastsatte takster.
I U 1997.776 H, der vedrørte krav om erstatning i anledning af
en drabssag, udtalte Højesteret bl.a. følgende:
”Medmindre ganske særlige
forhold kan begrunde en fravigel-
se, skal den samlede godtgørelse efter retsplejelovens § 1018 a,
stk. 1, for posterne »lidelse, tort, ulempe og forstyrrelse eller
ødelæggelse af stilling og forhold« ydes i overensstemmelse
med de administrativt fastsatte, årligt regulerede takster, som
efter Højesterets opfattelse er passende.”
I U 2010.540 H gentog Højesteret med henvisning til dommen
fra 1997, at de administrativ fastsatte, årligt regulerede takster
finder anvendelse ved fastsættelse af erstatningsbeløbet, med-
mindre der foreligger ganske særlige forhold. Det erstatnings-
krav, som Højesteret tog stilling til ved dommen fra 2010, ud-
sprang af en sag om grov sædelighedskriminalitet. Dommen
gav i øvrigt anledning til, at den faste procentvise forhøjelse af
taksten i sådanne sager blev hævet fra 25 procent til 50 pro-
cent.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigsadvokatens udtalelse.
5