Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1781707_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. august 2017
EMRK Task Force
Afshin Berahmand
2017-0030-5763
2393403
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 786 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. juli 2017. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om Danmark har interveneret i sager ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 786 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen i Politiken 23/7-17:
”Menneskerettighedsdommer: Danmark kan påvirke vores
domme” og oplyse, hvilke overvejelser artiklen giver ministe-
ren anledning til, herunder om ministeren vil følge opfordrin-
gen fra dommer ved menneskerettighedsdomstolen, Jon Fridrik
Kjølbro, til at Danmark intervenerer i sager, som er vigtige for
danske retsforbehold?”
Svar:
I den omtalte artikel giver den danske dommer ved Menneskerettigheds-
domstolen, Jon Fridrik Kjølbro, udtryk for, at lande som Danmark i øget
omfang bør søge at påvirke Menneskerettighedsdomstolens praksis ved at
intervenere i andre landes menneskeretssager, når udfaldet kan have betyd-
ning for nationale retsforhold. Jon Fridrik Kjølbro begrunder bl.a. dette
med, at det ofte er meget værdifuldt for Menneskerettighedsdomstolen, når
den skal afgøre en sag, at andre lande giver udtryk for deres syn på sagen,
herunder påpeger, hvorfor de mener, et bestemt resultat vil have uheldige
konsekvenser.
Jeg synes, at det er positivt, at Danmarks dommer ved Menneskerettig-
hedsdomstolen bidrager til den vigtige debat om EMRK-systemets rolle og
fremtid.
Grundlæggende er det min holdning, at vi fra dansk side bør søge at sikre
mest mulig indflydelse på Menneskerettighedsdomstolens praksis. Én må-
de at gøre dette på kan være ved at intervenere i sager mod andre lande,
som vurderes at kunne have væsentlig betydning for dansk lovgivning
(gennem såkaldte ”tredjepartsindlæg”). Jeg er enig i, at det er en frem-
gangsmåde, som fremadrettet kan overvejes anvendt yderligere.
Når adgangen til at intervenere i andre landes sager i dag kun anvendes i
meget begrænset omfang i EMRK-systemet, jf. den samtidige besvarelse
af spørgsmål nr. 785 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, er der for-
mentlig flere forklaringer på dette. En forklaring kan være, at der ikke har
været tradition for dette blandt Europarådets medlemsstater. En anden for-
klaring kan være, at Menneskerettighedsdomstolen behandler et meget
stort antal sager, og at der – i modsætning til ved behandling af præjudici-
elle sager ved EU-domstolen forelagt af andre landes domstole – i EMRK-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om Danmark har interveneret i sager ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, til justitsministeren
systemet ikke findes en effektiv mekanisme, som gør medlemsstaterne op-
mærksomme på sager, der kan have særlig betydning for deres lovgivning.
Det gør det vanskeligere at identificere relevante sager.
Man kunne forestille sig flere måder, hvorpå medlemsstaternes adgang til
at tredjepartsintervenere ved Menneskerettighedsdomstolen kunne styrkes.
Spørgsmålet herom vil blive taget op i forbindelse med Danmarks kom-
mende formandskab for Europarådet, hvor reform af EMRK-systemet er
sat på dagsordenen.
3