Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1781422_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
21. august 2017
Svar på Retsudvalgets spørgsmål nr. 760 (Alm. del) af 3. juli 2017
Spørgsmål
Hvordan vil ministeren ved øget indkøb af advokatydelser hos andre advokater
end Kammeradvokaten sikre, at de grundlæggende principper i Retsudvalgets Be-
retning over B 14 (2012-13), overholdes, herunder
hensynet til ensartet behandling af borgere og virksomheder,
kravet om habilitet og
ønsket om bedst mulig udnyttelse af viden om statslige løsninger?
Svar
Kammeradvokataftalen er forhandlet på baggrund af Retsudvalgets Beretning B14
afgivet den 21. februar 2013. Af beretningen fremgår det, at et flertal i Retsudval-
get finder, at Kammeradvokatordningen grundlæggende bør opretholdes. Retsud-
valget finder endvidere, at ordningen skal moderniseres på en række områder,
således at institutionerne bl.a. får bedre mulighed for at styre deres indkøb og i
højere grad kan anvende andre advokater end Kammeradvokaten i sager, hvor de
tværgående faglige synergieffekter, som ligger til grund for en samlet kammerad-
vokatordning, ikke gør sig gældende med særlig vægt.
Den nuværende Kammeradvokataftale trådte i kraft den 1. januar 2015. Aftalen
betyder, at staten som hovedregel skal anvende Kammeradvokaten, når en statslig
institution har behov for at antage ekstern juridisk bistand, men at staten kan an-
vende andre advokater end Kammeradvokaten i sager, hvor de tværgående faglige
synergieffekter, der ligger til grund for Kammeradvokataftalen, ikke gør sig gæl-
dende med særlig vægt. Aftalens bestemmelser om anvendelse af andre advokater
er således helt i tråd med Retsudvalget beretning.
Hvorvidt de tværgående faglige synergieffekter gør sig gældende med særlig vægt
beror på en konkret vurdering, hvor det fx kan indgå, om den konkrete opgave i
særlig grad forudsætter tværstatslig indsigt, herunder i andre statslige løsninger,
eller om der er særlige hensyn til ensartet sagsbehandling for borgere og virksom-
heder inden for et sagsområde eller på tværs af sagsområder. De tværgående fagli-
ge synergieffekter vil ligeledes gøre sig gældende inden for sagsområder, hvor det
vurderes, at det er afgørende at fastholde Kammeradvokatens forsyningspligt, for
derved at minimere risikoen for inhabilitet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 760: Spm. om, hvordan ministeren, ved indkøb af advokatydelser hos andre advokater end Kammeradvokaten, vil sikre at principper i Beretning over B 14 (2012-13) overholdes, til ministeren for offentlig innovation, kopi justitsministeren
Side 2 af 2
Kammeradvokataftalen skelner mellem adgangen til at bruge andre advokater i
enkeltsager og brug af andre advokater inden for samlede sagsområder.
For at lette institutionernes brug af Kammeradvokataftalens muligheder for at
anvende andre advokater end Kammeradvokaten
i enkeltsager,
har Finansministeri-
et og Kammeradvokaten ændret Kammeradvokataftalen således, at det nu er den
enkelte institution selv, der tager stilling til, om betingelserne for brug af anden
advokat er til stede. Fremover er de statslige institutioner alene forpligtet til at
orientere Finansministeriet, der herefter følger udviklingen i brug af anden advo-
kat i enkeltsager.
I forbindelse med ændringen har Finansministeriet udarbejdet en vejledning, der
er tilgængelig på Moderniseringsstyrelsens hjemmeside. Derudover blev der i juni
afholdt et seminar om indkøb og hjemtagelse af advokatydelser i staten. Det vur-
deres på den baggrund, at de statslige institutioner har det fornødne grundlag til at
kunne træffe beslutninger om brug af anden advokat end Kammeradvokaten i
overensstemmelse med Retsudvalgets beretning.
Det er fortsat Finansministeriet, der skal varsle Kammeradvokaten om en eventu-
el konkurrenceudsættelse af
samlede sagsområder.
Konkurrenceudsættelse af samlede
juridiske sagsområder kræver ligeledes en vurdering af de tværgående faglige sy-
nergier og forudsætter derudover varsling af Kammeradvokaten med et år plus
indeværende år. Kammeradvokaten blev i 2016 varslet om en ændring i indkøbs-
strategien for fire afgrænsede sagsområder. Beslutningen blev blandt andet truffet
på baggrund af en grundig analyse af de valgte områder, herunder markedsanaly-
ser samt analyser af tværgående faglige synergieffekter, samt med bistand fra eks-
terne konsulenter og i samarbejde med de berørte ressortområder. Et grundigt
forarbejde inden en eventuel varsling af ændring af indkøbsstrategi skal således
medvirke til, at principperne i Retsudvalgets beretning overholdes.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation