Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1762160_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. maj 2017
Straffuldbyrdelseskontoret
Pernille Bjørnholk
2017-0030-5544
2297718
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 594 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministerens kommentar til præsentationsmaterialet udleveret under foretræde for Retsudvalget d. 27/4-17 fra DIGNITY - Danish Institute Against Torture, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 594 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes kommentere præsentationsmaterialet udle-
veret under foretræde for Retsudvalget den 27. april 2017 fra
DIGNITY - Danish Institute Against Torture, jf. REU alm. del
- bilag 255.”
Svar:
1.
DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur afholdt den 3. april 2017 en
konference om brugen af isolationsanbringelse som disciplinærstraf.
I Danmark kan indsatte i kriminalforsorgens institutioner ikendes discipli-
nærstraf i form af advarsel, bøde eller strafcelle. Under anbringelse i straf-
celle er den indsatte udelukket fra fællesskab i institutionen, og der er så-
ledes tale om isolationsanbringelse.
Til brug for konferencen hos DIGNITY blev der udarbejdet et præsentati-
onsmateriale, som bl.a. omfatter et diskussionspapir og et faktaark om
brugen af strafcelle.
Diskussionspapiret indeholder en introduktion til de fire hovedtemaer for
konferencen:
1. Internationale regler om strafcelle
2. Sundhedsmæssige konsekvenser af isolation
3. Brug af strafcelle i Danmark
4. Internationale erfaringer med anvendelse af alternativer og be-
grænsning af brugen af strafcelle
2.
I relation til retsgrundlaget fremgår det af præsentationsmaterialet, at der
ikke findes bindende internationale regler (hard
law),
som forbyder an-
vendelsen af isolation. Dog kan isolation efter omstændighederne anven-
des på en sådan måde, at der er tale om tortur eller umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf, i hvilket tilfælde anvendelsen vil
indebære en overtrædelse af bl.a. Den Europæiske Menneskerettigheds-
konventions artikel 3.
Der henvises i materialet desuden til en række internationale regelsæt af
vejledende karakter (soft
law),
herunder navnlig
FN’s standardminimums-
regler (the
Mandela Rules),
der specifikt tager sigte på forholdene for ind-
satte i fængsler mv.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministerens kommentar til præsentationsmaterialet udleveret under foretræde for Retsudvalget d. 27/4-17 fra DIGNITY - Danish Institute Against Torture, til justitsministeren
I FN’s standardminimumsregler defineres
isolation
som anbringelse uden
meningsfuld menneskelig kontakt i mindst 22 timer pr. døgn, og
langvarig
isolation
defineres som isolation i mere end 15 dage i træk. Regelsættet
indeholder forbud mod tidsubestemt eller langvarig isolation samt forbud
mod anvendelse af isolation i øvrigt over for børn, gravide kvinder, kvin-
der med spædbørn og personer med psykisk eller fysisk handicap, hvis
tilstand kan forventes at blive forværret af en sådan anbringelse.
3.
I forhold til sundhedsmæssige konsekvenser af isolation fremgår det
bl.a. af præsentationsmaterialet, at skadevirkningerne ved isolationsan-
bringelse vil afhænge af en række faktorer, herunder isolationens varighed
og den indsattes adgang til meningsfuld menneskelig kontakt under an-
bringelsen.
Det fremgår endvidere, at isolation kan påvirke den indsattes psykiske
helbred og velbefindende, idet det bl.a. kan føre til tilpasningsforstyrrelser,
angst, depression, stress og højere risiko for selvmord.
4.
Med hensyn til brugen af strafcelle i Danmark fremhæves det i præsen-
tationsmaterialet, at det efter de gældende regler er obligatorisk at anvende
disciplinærstraf ved visse overtrædelser, at brugen af strafcelle næsten er
fordoblet i perioden fra 2001 til 2016, og at der er sket en betydelig stig-
ning i antallet af langvarige strafcelleanbringelser som følge af en skærpel-
se af disciplinærstraffen for overtrædelse af forbuddet mod mobiltelefoner
i fængsler og arresthuse.
5.
For så vidt angår internationale erfaringer med anvendelse af alternati-
ver til strafcelle og/eller begrænsning af brugen af strafcelle omtales i præ-
sentationsmaterialet en række eksempler på andre landes brug af strafcelle.
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 585 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg.
6.
Justitsministeriet bemærker, at ministeriet er opmærksom på de interna-
tionale anbefalinger vedrørende anvendelse af strafcelle og andre former
for isolationsanbringelse.
Justitsministeriet er ligeledes opmærksom på de mulige sundhedsmæssige
skadevirkninger, som en isolationsanbringelse kan medføre.
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministerens kommentar til præsentationsmaterialet udleveret under foretræde for Retsudvalget d. 27/4-17 fra DIGNITY - Danish Institute Against Torture, til justitsministeren
Justitsministeriet bemærker i den forbindelse, at strafcelle alene anvendes
som disciplinærstraf ved visse nærmere opregnede overtrædelser af lov-
givningen eller administrative regler.
Justitsministeriet kan bekræfte, at det efter de gældende regler er obligato-
risk at ikende disciplinærstraf, hvis en indsat overtræder de ovennævnte
regler. Ministeriet bemærker i den forbindelse, at de disciplinære sanktio-
ner spænder over advarsel, bøde og strafcelle, og at der således er mulig-
hed for at tage højde for formildende og skærpende omstændigheder og
tilpasse sanktionen til de konkrete omstændigheder.
I langt de fleste tilfælde straffes disciplinære forseelser med advarsel, bøde
eller betinget strafcelle (udløsning af disciplinærstraffen i tilfælde af en ny
lovovertrædelse eller forseelse).
Justitsministeriet bemærker i øvrigt, at udståelse af strafcelle som ud-
gangspunkt finder sted i almindeligt indrettede celler med adgang til bøger
og andre aktiviteter, ligesom kriminalforsorgens personale også har fokus
på at minimere de mulige skadevirkninger ved isolation.
Herudover har den
indsatte mulighed for at opretholde kontakten til familiemedlemmer og andre
nære pårørende gennem besøg i institutionen.
Særligt i forhold til indsatte under 18 år kan Justitsministeriet i øvrigt op-
lyse, at der i efteråret 2015 blev etableret et underpartnerskab i kriminal-
forsorgen, som skulle se på mulighederne for at begrænse anvendelsen af
strafcelle. Justitsministeriet har i januar 2017 modtaget underpartnerska-
bets afsluttende rapport, og ministeriet stiller sig positivt over for de frem-
lagte anbefalinger. Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 606 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
4