Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1747306_0001.png
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om krænkelser af IP-rettigheder på internettet skal være et dansk såkaldt »ansvarssubjekt«, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 488 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan
ministeren bekræfte, at der i sager om krænkelser af IP-
rettigheder på internettet skal være et dansk såkaldt »ansvars-
subjekt«, altså en bagmand eller en tjeneste i Danmark, hvis
dansk politi skal behandle sagen, og at det ikke er afgørende, at
det er danskere, der krænkes?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Jeg
har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Interna-
tional Kriminalitet (SØIK), som har oplyst følgende:
”1.
Det kan oplyses, at der i hver enkelt sag foreta-
ges en vurdering af muligheden for at identificere
et såkaldt ansvarssubjekt, der kan retsforfølges.
Der skelnes således indledningsvis ikke mellem
ansvarssubjekter bosiddende i Danmark eller an-
svarssubjekter bosiddende i udlandet.
Ved vurderingen af, om der er grundlag for at ind-
lede en efterforskning, vil det kunne tillægges be-
tydning, om ansvarssubjektet er bosiddende i et
land, hvor det erfaringsmæssigt er vanskeligt at fo-
retage afhøringer eller at få udleveret oplysninger
til belysning af sagen, og om der er reelle mulighe-
der for at stille et ansvarssubjekt til ansvar ved en
dansk domstol.
Dansk politi modtager politianmeldelser mod såvel
danske som udenlandske hjemmesider. Danske
hjemmesider beslaglægges via kendelser, der på-
lægger DK Hostmaster A/S at overføre registrant-
rettighederne til SØIK. Udenlandske hjemmesider
indberettes
uanset øvrige efterforskningsmulig-
heder mv., jf. ovenfor
til EUROPOL og indgår
derefter i fælleseuropæiske aktioner, hvor de re-
spektive medlemslande medvirker til beslaglæggel-
se/nedtagning af mistænkelige hjemmesider.
2.
Det kan i øvrigt oplyses, at såfremt der skal rej-
ses en straffesag i Danmark, er det bl.a. en betin-
gelse, at der kan statueres dansk straffemyndighed
(jurisdiktion) efter reglerne herom i straffelovens
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om krænkelser af IP-rettigheder på internettet skal være et dansk såkaldt »ansvarssubjekt«, til justitsministeren
kapitel 2. Der kan bl.a. statueres dansk straffemyn-
dighed, hvis den strafbare handling er begået i den
danske stat, jf. straffelovens § 6, nr. 1.
Det bemærkes i den forbindelse, at det af straffelo-
vens § 9 a fremgår, at en lovovertrædelse, der ved-
rører tekst-, lyd- eller billedmateriale mv., som ved
handlinger i udlandet er gjort tilgængeligt for al-
menheden i Danmark gennem internettet eller et
lignende system til spredning af information, anses
for begået i den danske stat, hvis materialet har
særlig relation her til landet.
Det kan oplyses, at SØIK har fundet, at der var
straffemyndighed efter straffelovens § 9 a i sagen
mod filmtjenesten Popcorn Time, hvor der bliver
udbudt film med danske undertekster, og som såle-
des specifikt retter sig imod danske brugere.
SØIK har derimod i andre sager truffet afgørelse
om, at en ulovlig filmtjeneste, der indeholder et
bredt udvalg af film fra mange forskellige lande,
herunder også danske film, ikke relaterer sig sær-
ligt til Danmark i den nævnte bestemmelses for-
stand bl.a. henset til, at der ikke har været danske
undertekster, og at den pågældende filmtjeneste ik-
ke i øvrigt har markedsført sig specifikt imod dan-
ske brugere.””
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigsadvokatens udtalelse.
3