Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1702125_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. december 2016
Formueretskontoret
Mathias Mikkelsen
2016-0030-5087
2158451
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 151 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. december 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om Danmark skal have lovgivning, der beskytter handlendes ytringsfrihed og retten til give at give kritiske anmeldelser af virksomheder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 151 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for sin holdning til, om Danmark skal
have lovgivning, der beskytter handlendes ytringsfrihed og ret-
ten til give at give kritiske anmeldelser af virksomheder, idet
der henvises til artiklerne ”Jens Højgaard skrev negativ anmel-
delse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kro-
ner” fra computerworld.dk den 29. november 2016 og ”Ny
lovgivning på vej: Amerikanerne kan snart kritisere virksom-
heder sønder og sammen på nettet” fra computerworld.dk den
30. november 2016?
Svar:
Det fremgår af den første artikel, at en erhvervsdrivende i Danmark er ble-
vet sagsøgt af et inkassobureau for – i strid med inkassobureauets handels-
betingelser – at have givet negative anmeldelser af virksomheden på en
hjemmeside. Af den anden artikel fremgår det, at den amerikanske kongres
har godkendt et lovforslag, som skal beskytte forbrugeres ret til at indgive
negative anmeldelser af virksomheder.
I dansk ret gælder der et princip om aftalefrihed. Det betyder, at det som
udgangspunkt er op til de parter, der ønsker at indgå en aftale, at fastlægge
indholdet heraf. Aftalefriheden er imidlertid ikke ubegrænset og en række
love, herunder aftaleloven og markedsføringsloven, sætter visse begræns-
ninger herfor.
Ifølge aftalelovens § 36, stk. 1, kan en aftale således ændres eller tilside-
sættes helt eller delvist, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig
handlemåde at gøre den gældende. Det følger af aftalelovens § 36, stk. 2,
at der ved afgørelsen heraf skal tages hensyn til forholdene ved aftalens
indgåelse, aftalens indhold og senere indtrufne omstændigheder. Det er
således domstolene, der foretager en konkret vurdering af, om en aftale
eller et vilkår heri er urimeligt og skal ændres eller tilsidesættes helt eller
delvist.
Endvidere har Erhvervsministeriet oplyst, at det følger af markedsførings-
lovens § 1, at erhvervsdrivende skal handle i overensstemmelse med god
markedsføringsskik. Markedsføringslovens bestemmelse om god skik kan
bl.a. anvendes til at gribe ind over for aftalevilkår, der ud fra et samfunds-
mæssigt hensyn er urimelige, fordi de modvirker gennemsigtighed på mar-
kedet eller usagligt påvirker købsbeslutninger. Overholdelse af markedsfø-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om Danmark skal have lovgivning, der beskytter handlendes ytringsfrihed og retten til give at give kritiske anmeldelser af virksomheder, til justitsministeren
ringsloven håndhæves af Forbrugerombudsmanden, der kan forhandle med
den erhvervsdrivende samt udstede påbud eller forbud.
Der er således allerede i dag dansk lovgivning, som værner imod, at er-
hvervsdrivende kan fastsætte vilkår, der ud fra deres formål er urimelige.
Det bemærkes, at hverken grundlovens § 77 eller Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention artikel 10, der begge beskytter ytringsfriheden, er
til hinder for, at der mellem to private parter indgås en aftale, hvorved den
ene part accepterer ikke at ville udtale sig kritisk om den anden part.
3