Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1749301_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 27. april 2017
Sagsnummer: 2017-2921
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 631 (MOF alm. del) stillet den 6. april 2017.
Spørgsmål nr. 631
"Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 29/3-17 om indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 29/3-17".
Svar
"Der vedlægges det udkast til talepapir, som dannede grundlag for Miljø- og Fødevareministerens besvarelse
af 29. marts 2017 af samrådsspørgsmål AQ (MOF alm. del)".
./.
Esben Lunde Larsen
/Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/3-17 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 3. og 4. april 2017, til miljø- og fødevareministeren
1749301_0002.png
EU og internationalt
Den 29. marts 2017
-
Miljø- og Fødevareministerens besvarelse af samrådsspørgsmål
AQ stillet den 13. marts 2017 af Pia Adelsteen (DF).
Samrådsspørgsmål AQ:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 3.-4. april 2017
samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i
Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Der er tale om en kort dagsorden til rådsmødet (landbrug og
fiskeri) den 3. april. Punkt 1, 2, 5 og 6 er til tidlig forelæggelse.
Punkt 1 og 2 er desuden til forhandlingsoplæg.
1.
-
Det første punkt er
forslaget om tekniske bestemmelser,
som blandt andet omfatter fastlæggelse af krav til redskaber og
lukkede områder. Forslaget skal tilpasse de tekniske
bestemmelser til fiskerireformen fra 2013.
-
Der er i dag mere end 30 forordninger med tekniske
bestemmelser. Med forslaget bliver de lagt sammen i en
overordnet rammeforordning med en række bestemmelser, som
gælder for alle farvande. Det suppleres af regionale bilag, der
gælder for de respektive havområder. De regionale bilag vil
kunne ændres efterfølgende i en regional proces under nærmere
betingelser. Der er mange spørgsmål, som bedst håndteres
regionalt, så det giver god mening.
-
Jeg vil gennemgå de væsentligste emner i forhandlingerne.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/3-17 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 3. og 4. april 2017, til miljø- og fødevareministeren
-
Forslaget bør ’fremtidssikres’, så det er muligt løbende at tilpasse
de tekniske bestemmelser. Den nuværende forordning i
Nordsøen har snart 20 år på bagen. Det understreger behovet for
at kunne tilpasse løbende.
-
Det kan være i forhold til, at kravet om uændret eller forbedret
selektivitet ved redskabsændringer kan fraviges i tilfælde, hvor
dette vil føre til en forbedring af beskyttelsen for eksempel af
havbunden, eller at redskabsændringen også kan begrundes med
socioøkonomiske forhold under de rette biologiske
omstændigheder.
-
Det er positivt, at det regionale samarbejde styrkes med forslaget.
Generelt skal der sikres et bæredygtigt fiskeri baseret på enkle,
kontrollerbare og omkostningseffektive regler. Derfor er det godt,
at formandskabet har fjernet kravet om, at fangster af fisk under
mindstemålene maksimalt må udgøre 5 %.
-
Vi er principielt imod anvendelse af pulstrawl, men arbejder for,
at muligheden for at anvende pulstrawl begrænses til syd for 55°
nordlige breddegrad i hele Nordsøen, hvilket svarer til syd for
Rømø.
-
Reglerne om lukkede områder bør forenkles. Revision af lukkede
områder bør ske på basis af videnskabelig rådgivning.
-
Der bør findes en generel løsning på problemstillingen om
tolerancemargin for skøn over mængder i logbogen for så vidt
angår pelagiske og industrielle fangster, som opbevares i løs vægt
(bulk).
-
I forhold til reguleringen af det rekreative fiskeri bør det
overlades til det regionale niveau, når det har en væsentlig
betydning. Dette egner sig ikke til generel regulering på EU-
niveau.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/3-17 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 3. og 4. april 2017, til miljø- og fødevareministeren
1749301_0004.png
-
Det er også vigtigt, at de nye tekniske regler afspejler udviklingen
i ny fiskeriteknologi og fiskemetoder.
-
Medlemslandene bør også fortsat have mulighed for under visse
forudsætninger og for egne fartøjer at kunne fastsætte nationale
regler.
-
Som I kan høre, så det et forslag med mange hjørner. Det helt
grundlæggende er dog, at der indbygges mere fleksibilitet, så der
er mulighed for at tilpasse de tekniske bestemmelser over tid.
2.
-
Punkt 2 er forslaget om en plan for de demersale bestande i
Nordsøen. Det vil blandt andet sige torsk, kuller, rødspætte, sej,
tunge, hvilling og jomfruhummer. Fiskeriet i Nordsøen er et
flerartsfiskeri, og planen finder derfor anvendelse på flere
bestande.
-
I udgangspunktet er en flerårig plan et godt instrument for
forvaltningen i Nordsøen. Det er positivt, at kvoterne fastlægges
ud fra et interval af værdier for målsætningen om maksimalt
bæredygtigt udbytte (MSY), og ikke som enkelte værdier.
-
Jeg vil gennemgå de væsentligste emner i forhandlingerne.
-
Der skal være tilstrækkelig fleksibilitet til fastsættelsen af
fiskerimuligheder for databegrænsede bestande, hvor der ses en
positiv bestandsudvikling. Det gælder for eksempel torsk i
Kattegat. Den fleksibilitet er der i den nuværende plan for torsk i
Nordsøen.
-
Der bør endvidere henvises til grundforordningens bestemmelser
om at kunne inddrage socioøkonomiske hensyn ved
kvotefastsættelsen, hvis denne fleksibilitet er nødvendig.
-
Reglerne bør endvidere være enkle, kontrollerbare og
omkostningseffektive. Derfor støtter vi, at
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/3-17 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 3. og 4. april 2017, til miljø- og fødevareministeren
1749301_0005.png
fiskeriindsatsreguleringen for torsk afskaffes med den nye
flerårige plan. Det gælder også ordningen for særlige
fiskeritilladelser om motoreffektbegrænsning (kW).
-
Eventuelle særlige foranstaltninger til beskyttelse af de omfattede
bestande bør baseres på videnskabelig rådgivning. Der må også
være sammenhæng mellem mål og midler.
-
Det helt grundlæggende er dog, at der indbygges mere
fleksibilitet i forhold til fastsættelsen af fiskerimulighederne. Det
er der dog desværre ikke opbakning til fra Kommissionen.
3.
-
Punkt 3 er Kommissionens
rapport om grønning,
der
forventes præsenteret på rådsmødet. Grønning af den direkte
støtte blev indført med landbrugsreformen i 2013.
-
Kommissionens rapport har fokus på de såkaldte
miljøfokusarealer, der skal udgøre 5 % af omdriftsarealet på
bedrifter over 15 hektar. Kommissionen lægger op til, at kravet
om miljøfokusarealer ikke øges fra 5 til 7 %. Det tager vi til
efterretning.
-
Grundlæggende er det vigtigt at se på de grønne krav, så de
gavner miljø og klima bredt. Derudover skal der også ses på
muligheden for forenkling.
4.
-
Punkt 4 er det såkaldte ”omnibusforslag”, der ændrer og
forenkler en lang række forordninger. På rådsmødet skal
landbrugsdelen af forslaget drøftes.
-
Kommissionen foreslår mindre tilpasninger blandt andet at gøre
definitionen af aktiv landmand frivillig for medlemslandene. Det
arbejdede vi for tilbage i 2012, så det er positivt, hvis det
gennemføres. Tilsvarende er der flere områder, hvor vi gerne vil
lette de administrative byrder.
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/3-17 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 3. og 4. april 2017, til miljø- og fødevareministeren
1749301_0006.png
-
Der er andre elementer, som øget fleksibilitet og støtte til
risikostyring, som vi er mere skeptiske overfor. Grundlæggende
er det en vanskelig øvelse kun at se på en række mindre
elementer i forordningerne.
-
Derudover omfatter omnibusforslaget blandt andet også en større
ændring af finansforordningen. Derfor vil der først senere skulle
tages stilling til et samlet kompromisforslag. Det forelægges af
Finansministeren.
5.
-
Punkt 5 omhandler et forslag om
Rotterdamkonventionen.
Konventionen drejer sig om forudgående informeret samtykke
ved eksport og import af farlige kemikalier og pesticider. Det er
en tidlig forelæggelse af et forslag om EU’s holdning til et
kommende partsmøde. Den videnskabelige komite under
konventionen har indstillet at optage en række nye stoffer i et
bilag under konventionen. Der er allerede i dag indført forbud
eller streng regulering af stofferne i EU. Regeringen støtter
Kommissionens forslag.
-
Punkt 6 omhandler et forslag om
Stockholmkonventionen.
Det er en tidlig forelæggelse af et forslag om EU’s holdning til et
kommende møde, hvor en række persistente organiske miljøgifte
skal drøftes. Der er allerede i dag indført forbud eller streng
regulering af stofferne i EU. Regeringen støtter Kommissionens
forslag.
---o0o---
-
Under
siden sidst
vil jeg ikke nævne nogen punkter.
6.
6