Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
Rev 14. juni 2016
Koncentrationsreglerne
For en række fiskearter er der fastsat maksimale satser for, hvor mange kvoteandele en person kan eje, og hvor
mange kvoteandele et fartøj kan disponere over. Hensigten med kvotekoncentrationsreglerne er at sikre, at der er en
vis spredning af fiskeriet. Det er ikke meningen, at fiskeriet skal samles på få hænder og på få fartøjer.
Regler:
Kvoteandele: Fartøjskvoteandele (FKA) og individuelle overdragelige kvoteandele (IOK).
Kvoteandele ejes af personer og er tilknyttet fiskefartøjer. Et fiskefartøj kan være ejet af personer eller selskaber.
For FKA-kvoter ligger kvoteloftet på mellem 5 og 10 % for de forskellige kvoter.
For IOK-kvoter ligger kvoteloftet på mellem 10 og 15 % for de forskellige kvoter.
Yderligere koncentrationsregler:
10 % regel for IOK.
10 % reglen betyder, at et fartøjs og en persons samlede årsmængder af IOK-kvoter højst må udgøre 10 % af de
samlede danske IOK-kvoter.
Krydsreglen. Hvis man har mange IOK, kan ikke samtidig have mange FKA.
Krydsreglen er med til at beskytte de små fiskere, idet store fiskere typisk har mange IOK. Hvis en person ejer
årsmængder af IOK-kvoter svarende til mere end 2 % af de samlede danske IOK-kvoter, kan den pågældende højst
eje FKA-kvoter svarende til 25 % af den maxgrænse, der i øvrigt gælder.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om ministeren har set det oplæg til PowerPoint-præsentation af 31. maj 2016, som fremgår af MOF alm. del – svar på spørgsmål 599 m.v., til miljø- og fødevareministeren
Rev 14. juni 2016
Ejerforhold i erhvervsfiskerselskaber
Der er fastsat regler for selskaber, der kan udøve selvstændigt erhvervsfiskeri i Danmark og dermed kan eje
fiskefartøjer og kvoter. Sådanne selskaber betegnes erhvervsfiskerselskaber. Hensigten med reglerne for
erhvervsfiskerselskaber er at sikre erhvervsfiskernes interesser.
2/3 af et erhvervsfiskerselskab skal være ejet af erhvervsfiskere med A-status.
Der stilles ikke krav til ejerforholdene i den sidste tredjedel af et erhvervsfiskerselskab, og der er ikke krav om
oplysning om personkredsen i et selskab, der ejer den sidste tredjedel af erhvervsfiskerselskabet.
Der er skærpede krav til ejende selskaber (holdingselskaber). Selskaber, som ejer andele inden for den bundne
kapital på 2/3 i et andet erhvervsfiskerselskab skal være 100 % ejet af erhvervsfiskere med A-status.
Fiskernes indflydelse i erhvervsfiskerselskaber er sikret gennem krav om stemmemajoritet.
Reglerne vedr. ejerforhold og fiskernes indflydelse skal fremgå af selskabets vedtægter.
Regler:
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om ministeren har set det oplæg til PowerPoint-præsentation af 31. maj 2016, som fremgår af MOF alm. del – svar på spørgsmål 599 m.v., til miljø- og fødevareministeren
Rev 14. juni 2016
Kritik af det danske kvotesystem
Der er rejst kritik af det danske kvotesystem. Det er i den forbindelse anført at:
Der er fiskere, som ejer for store andele af den danske kvote.
Der er fiskere, som overtræder hensigten med kvotekoncentrationsreglerne.
Der anvendes indviklede selskabskonstruktioner for at få mulighed for at disponere over mere kvote, end det er
intentionen med kvotekoncentrationsreglerne.
Der er ikke tilstrækkelig sikkerhed for, at der ikke er personer, der via den sidste tredjedel i et selskab, kan skjule
deres ejerskab af kvoteandele.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om ministeren har set det oplæg til PowerPoint-præsentation af 31. maj 2016, som fremgår af MOF alm. del – svar på spørgsmål 599 m.v., til miljø- og fødevareministeren
Rev 14. juni 2016
Gennemgang af reglerne i relation til kvotekoncentration
På baggrund af kritikken af det danske kvotesystem har NaturErhvervstyrelsen gennemgået kvotesystemet og de
regler, som har betydning for kvotekoncentrationen med henblik på at undersøge, om der er behov for stramninger.
Det er i den forbindelse også undersøgt, om der er behov for i højere grad at sikre, at hensigten med
kvotekoncentrationsreglerne opfyldes.
NaturErhvervstyrelsen har i den forbindelse gennemgået:
Kvotekoncentrationsreglerne.
Erhvervsfiskerkravene.
Regler i relation til fiskefartøjer.
Regler vedr. erhvervsfiskerselskaber.
Fordelingen af de danske kvoter.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om ministeren har set det oplæg til PowerPoint-præsentation af 31. maj 2016, som fremgår af MOF alm. del – svar på spørgsmål 599 m.v., til miljø- og fødevareministeren
Rev 14. juni 2016
Tiltag i relation til kvotekoncentration
Gennemgangen af kvoteområdet og de regler, som har betydning for kvotekoncentrationen har vist, at vi i Danmark
generelt har et velfungerende regelsæt, hvor der er plads til både små og store fartøjer. På enkelte områder er det
dog fornuftigt at ændre i reglerne og stramme op.
På den baggrund har ministeren besluttet følgende:
Der indføres koncentrationsregler for samtlige FKA-arter.
I erhvervsfiskerselskaber fastsættes krav om oplysning om ejerkredsen for den sidste tredjedel af selskabet.
Koncentrationsregler for samtlige FKA-arter
Indførelse af koncentrationsregler for de resterende FKA-arter vil sikre, at der også for disse arter fortsat vil være en
vis spredning af fiskeriet, så vi undgår, at fiskeriet samles på få hænder. Det vil samtidig være i overensstemmelse
med intentionerne bag kvotesystemet og koncentrationsreglerne, at der også for disse arter er maksimumsgrænser
for ejerskab.
Oplysning om ejerforhold i erhvervsfiskerselskaber
Ved at indføre krav om oplysning om personkredsen for den sidste tredjedel af et erhvervsfiskerselskab, vil der blive
skabt større gennemsigtighed i selskaberne. Det vil således ikke være muligt via ejerskab i den sidste tredjedel af et
selskab at få adgang til større kvoteandele, end det er tilladt for personer efter koncentrationsreglerne.