Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1739879_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål AR stillet den 31. marts 2017
af Ib Poulsen (DF), Simon Kollerup (S), Sanne
Bjørn (RV), Trine Torp (SF), Søren Egge
Rasmussen (EL) og Roger Matthiesen (ALT).
Samrådsspørgsmål AR
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorfor han har
talt usandt og tilbageholdt vigtige oplysninger for
Folketinget i sagen om stramning af reglerne i
relation til kvotekoncentration (kvotekonger)”
1
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 31/3-17 om stramning af reglerne om koncentration af fiskekvoter, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AR, til miljø- og fødevareministeren
1739879_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Svar:
Ministeren har ikke talt usandt
- Først vil jeg gerne sige tak for invitationen
til at komme her i udvalget og forsøge at
skabe klarhed over, hvad der er op og ned i
den her sag.
- En sag, som jeg naturligvis finder ærgerlig,
fordi jeg kun har interesse i, at vi har et
godt og tillidsfuldt samarbejde med
hinanden som politikere
ikke mindst om
den vigtige sag, det er, at skabe de bedst
tænkelige udviklingsrammer for dansk
fiskeri.
Det helt centrale i dagens
samrådsspørgsmål er, om jeg har løjet for
Folketinget og tilbageholdt vigtig
information.
Til det er det enkle og rette svar: Jeg har
ikke løjet for Folketinget, og jeg har ikke
tilbageholdt vigtig information.
Og lad mig så gøre rede for dette nu.
Redegørelse for hændelsesforløbet i sagen
Forløbet inden forhandlingerne af
servicetjekket:
- Sagen begynder i
forbindelse med DR’2
udsendelse den 8. september 2015 om
kvotekonger i fiskeriet, hvor der blev rejst
kritik af kvotesystemet. En kritik, der
blandt andet gik på, at hensigten med
kvotekoncentrationsreglerne ikke blev
overholdt.
- I forbindelse med at sagen kørte, var den
daværende miljø- og fødevareminister, Eva
Kjer Hansen, i samråd den 21. oktober 2015
for at redegøre for sagen.
- Den daværende minister redegjorde på
samrådet for - hvilket jeg selvfølgelig er helt
enig i -, at det ikke er acceptabelt, hvis der
er fiskere, som fx kan bruge stråmænd eller
snørklede selvskabskonstruktioner til at få
3
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 31/3-17 om stramning af reglerne om koncentration af fiskekvoter, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AR, til miljø- og fødevareministeren
1739879_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
mulighed for at disponere over mere kvote,
end det er intentionerne med
koncentrationsreglerne.
- Det var også grunden til, at den daværende
minister bad NaturErhvervstyrelsen om at
undersøge, om vi på en enkel måde kunne
justere på reglerne, så det i tilstrækkelig
grad sikres, at hensigten med
kvotekoncentrationsreglerne blev opfyldt.
- På baggrund af NaturErhvervstyrelsens
undersøgelse, udarbejdede styrelsen en
bruttoliste med ideer til overvejelse med
henblik på en afklaring af deres eventuelle
effekt på kvotekoncentration.
- Bruttolisten blev drøftet på et møde mellem
fiskerierhvervet og NaturErhvervstyrelsen
den 8. december 2015.
- Af den bruttoliste som
NaturErhvervstyrelsen sendte til
fiskerierhvervet til brug for drøftelsen på
mødet, fremgik det, at (og jeg citerer)
”Der
5
er ikke taget stilling til forslagene,
herunder om de reelt kan forventes at have
en indflydelse på kvotekoncentration,
forholdet til anden lovgivning m.v. Der er
således alene tale om en bruttoliste”.
- Der var med andre ord på dette tidspunkt
tale om en første brainstorm fra
NaturErhvervstyrelsen. Det er foregået på
den måde for at muliggøre en åben dialog
med fiskerierhvervet om potentielle
løsninger
en åben arbejdsform, jeg
bifalder, og som er god for at finde de
bedste løsninger.
- NaturErhvervstyrelsen udarbejdede på
baggrund af mødet en revideret bruttoliste,
som blev sendt til DFPO og DPPO den 9.
december.
- DFPO og DPPO sendte deres skriftlige
bemærkninger til listen til
NaturErhvervstyrelsen hhv. den 11. og 12.
januar 2016.
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 31/3-17 om stramning af reglerne om koncentration af fiskekvoter, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AR, til miljø- og fødevareministeren
1739879_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
- Til brug for et internt møde mellem mine
embedsfolk og mig den 18. marts 2016 er
der d. 10. marts udarbejdet en mødesag,
hvori det fremgår, hvilke tre tiltag, det
indstilles, at jeg tiltræder.
- Som I er bekendt med, beslutter jeg mig for
at der skal arbejdes videre med to
stramninger nemlig, at:
Der indføres koncentrationsregler for
samtlige FKA-arter.
Der i erhvervsfiskerselskaber
fastsættes krav om oplysning om
ejerkredsen for den sidste 3. del af
selskabet.
- Det tredje forslag, som jeg ikke tiltræder, er
muligheden for at fastsætte krav om, at
registrering som erhvervsfisker med A-
status på baggrund af beskæftigelse med
drift af fiskeri i land udelukkende kan ske
ved generationsskifte.
-
Grunden til, at jeg beslutter, at der ikke skal
arbejdes videre med forslaget er, at jeg
7
lægger vægt på, at det skal være muligt at
bedrive et moderne fiskeri i Danmark. Vi
som politikere skal sikre, at det er muligt
med en positiv udvikling af fiskerisektoren
en pointe, som det i øvrigt er
fiskerierhvervet, der gør opmærksom på.
-
Udviklingen inden for fiskeriet har
simpelthen gjort, at der i højere grad end
tidligere, bl.a. er ansat førere på fartøjerne,
som tager sig af det praktiske fiskeri, og der
er ofte omfattende opgaver med drift af
fiskerivirksomheden fra land, hvor det er
mere relevant med kendskab til fiskeridrift
og forretningsmæssige kvalifikationer.
- I sagen bemærkes desuden, at den
daværende NaturErhvervstyrelse har
overvejet tre yderlige tiltag, som ikke
indstilles gennemført.
- Som bilag til sagen er vedlagt et skema med
en række overvejelser om syv yderligere
ideer, som styrelsen heller ikke indstiller
gennemført, da det er styrelsens faglige
8
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 31/3-17 om stramning af reglerne om koncentration af fiskekvoter, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AR, til miljø- og fødevareministeren
1739879_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
vurdering, at forslagenes effekt enten er
minimal eller at effekten ikke står mål med
den mængde besvær, som de vil give
anledning til for fiskerierhvervet.
- De to forslag, som jeg resolverer, at der skal
arbejdes videre med, præsenterer jeg på et
ordførermøde for VKOLA-partierne den 10.
maj 2016.
- Her gør jeg rede for mine overvejelser på
kvotekoncentrationsområdet og beder om
opbakning til at gå videre med de to tiltag.
- Det får jeg, og hertil kommer, at jeg i
sommeren 2016 indfører et kvoteloft
svarende til en værdi af 250.000 kr. for
bierhvervsfiskere for at sikre, at man ikke
kan leve af at leje fisk ud.
- Det synes jeg burde illustrere, at jeg er
optaget af at gøre noget ved denne
skævvridning af kvoterne i dansk fiskeri.
- [Derudover redegør jeg på mødet for, at
DFPO har foreslået yderligere to tiltag,
nemlig:
At der indføres koncentrationsregler
for erhvervsfiskeriselskaber.
At der indføres en regel om, at man
ikke må have bestemmende
indflydelse over kvoteandele udover
koncentrationsloftet.]
- Ministeriet har en række reservationer i
forhold til forslagene, men det aftales som
led i forhandlingerne om fiskeripakken at
gennemføre reglerne om bestemmende
indflydelse.
- For lige at opsummere: Allerede inden
forhandlinger begynder i sensommeren
2016, har regeringen altså gennemført to
initiativer for at imødegå udviklingen med
kvotekonger.
9
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 31/3-17 om stramning af reglerne om koncentration af fiskekvoter, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AR, til miljø- og fødevareministeren
1739879_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Forløbet i forbindelse med forhandlingerne af
fiskeripakken:
- Så begynder forhandlingerne af
fiskeripakken.
- Udover de to nævnte initiativer, som
regeringen har gennemført, drøfter vi i
forbindelse med forhandlingerne forslaget
om, at der skal fastsættes krav om, at
erhvervsfiskeriselskaber skal oplyse
ejerskabsforholdene den sidste 3. del af
selskabet.
- Det er sådan i dag, at 2/3 af
erhvervsfiskeriselskaber skal være eget af
fiskere med A-status. Derfor er der
teoretisk mulighed for, at der kan ske
stråmandsvirksomhed, hvis kontrollen ikke
kan undersøge ejerskabsmønstre for hele
selskabet.
- Det aftales i forhandlingerne, at disse regler
skal gennemføres med førstkommende
ændring af fiskeriloven.
Beretning om Vækst og Udviklingspakke:
-
Parterne bag beretningen bliver enige om,
at der for så vidt angår
kvotekoncentration yderligere
skal
fastsættes krav om, at man maksimalt må
udleje 75 pct. af sine årsmængder.
- Det sker for at forhindre en udvikling i
retning af, at der kan ske opkøb af
fiskerettigheder med henblik på udlejning,
og således undgå en situation hvor det er
muligt at leve af udlejning af kvoter, den
såkaldte ”slipper-skipper”-problematik.
- Dette vil efter aftale med
beretningspartierne blive implementeret i
reguleringsbekendtgørelsen med virkning
fra den 1. januar 2018.
- I beretning anføres det derudover, at der
skal gennemføres nye regler om, at man
ikke må leje kvoter udover
koncentrationsloftet.
12
11
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 31/3-17 om stramning af reglerne om koncentration af fiskekvoter, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AR, til miljø- og fødevareministeren
1739879_0007.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
- I forhandlingerne om fiskeripakken
vurderede NaturErhvervstyrelsen, at der
var risiko for, at dette forslag ville have
negative konsekvenser for en effektiv
udnyttelse af fiskekvoterne.
- Derfor foreslog ministeriet, at der blev
udarbejdet en konsekvensanalyse før
forslaget eventuelt implementeres. Dette
blev efterfølgende accepteret af partierne
bag fiskeripakken i forbindelse med
implementeringen.
- Jeg har ligeledes lovet parterne, at der, efter
deres ønske, senest seks måneder efter
ovenstående ændringer er trådt i kraft,
laves en undersøgelse af, hvor mange
fiskere, der ikke overholder
koncentrationsreglerne, og at
fiskeripakkens parter orienteres herom,
samt om hvordan et evt. problem kan
håndteres.
- Som yderligere et initiativ vil Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen evaluere modellen med
tro-og-love erklæringer.
Opsummering:
For at opsummere på de initiativer der er
besluttet til at imødegå kvotekonger og en
usund kvotekoncentration:
1. Allerede før forhandlingerne om
fiskepakken har regeringen indført
yderligere kvotekoncentrationslofter
således, at alle FKA-arter nu er omfattet
med virkning fra 1. juli 2016.
2. Regeringen har i 2016 desuden indført et
kvoteloft svarende til en værdi af 250.000
kr. for bierhvervsfiskere for at sikre, at man
ikke kan leve af at leje fisk ud.
3. Det blev i forhandlingerne om
fiskeripakken opnået enighed om, at der
ved førstkommende ændring af fiskeriloven
skal indføres regler om, at
14
13
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 31/3-17 om stramning af reglerne om koncentration af fiskekvoter, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AR, til miljø- og fødevareministeren
1739879_0008.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
erhvervsfiskeriselskaber skal oplyse den
sidste 3. del af ejerkredsen bag selskabet.
Det gøres for at modvirke
stråmandsvirksomhed i fiskeriet.
4. Det blev i forhandlingerne om
fiskeripakken desuden opnået enighed om
at indføre regler om, at man ikke må have
bestemmende indflydelse ud over
koncentrationsloftet. Dette håndhæves bl.a.
ved, at der stilles krav om, at personer der
er over loftet, skal indsende en tro og love
erklæring om, at de ikke har bestemmende
indflydelse udover loftet.
5. Partierne bag fiskeripakken har ifm.
implementeringen af fiskeripakken
accepteret, at der foretages en analyse af,
om der kan gennemføres regler om, at man
ikke må leje kvoter udover
koncentrationsloftet, uden at dette vil
medføre negative effekter på fx
kvoteudnyttelsen.
6. I fiskeripakken fremgår det, at der skal
indføres regler om, at man maksimalt må
udleje 75 pct. af sine årsmængder.
Regeringen havde lagt op til, at dette
allerede blev gennemført med
reguleringsbekendtgørelsen, som trådte i
kraft d. 2. marts 2017. Partierne bag
fiskeripakken har dog ønsket, at
implementeringen udsættes til 2018.
Derudover får vi til sommer resultatet af
Landbrugs- og Fiskeristyrelsens undersøgelse af,
hvor mange fiskere der ikke overholder
koncentrationsreglerne og evalueringen af de nye
regler om henholdsvis tro-og-love erklæringer og
reglerne om bestemmende indflydelse.
Facilitere drøftelse
- Med andre ord mener jeg, at mine
embedsfolk og jeg selv gennem hele
forløbet har gjort os umage, for at holde
ordførerne involverede og orienterede.
15
16
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 31/3-17 om stramning af reglerne om koncentration af fiskekvoter, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AR, til miljø- og fødevareministeren
1739879_0009.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
- Derfor er jeg også rigtig ked af, hvis
udvalget mener, at jeg har talt usandt i
sagen og tilbageholdt oplysninger for
Folketinget
ikke mindst fordi, det ikke er
et billede, som jeg kan genkende.
- Jeg mener, at jeg hele vejen igennem har
lagt op til en åben drøftelse af spørgsmålet
om kvotekoncentration og af fiskeripakken
og har, som I ved, gentagne gange inviteret
til møder, hvor der var mulighed for at
drøfte mulighederne for nye tiltag.
- Jeg har siden jul inviteret til fire møder i
mit ministerium til drøftelse af bl.a.
kvotekoncentrationsreglerne. Derudover
har jeg også meddelt, at jeg står til rådighed
for partierne bag beretningen. Ingen af de
fire møder, jeg har inviteret til, er blevet til
noget. Senest har jeg inviteret til møde den
21. marts, hvor I meddelte mig, at:
”Vi vil gerne drøfte
kvotekoncentrationsreglerne med dig,
sådan som du har inviteret til. Men da hele
kredsen af partier ikke kan i morgen,
tirsdag, vil vi gerne melde tilbage med
nogle forslag til tidspunkter, hvor alle
kan.”
- Jeg ser naturligvis frem til, at vi får fundet
en dato, til en drøftelse af denne sag.
- Jeg håber, at min gennemgang her har vist,
at jeg ønsker loyalt at implementere
fiskeriaftalen i overensstemmelse med det,
partierne bag aftalen har ønsket, at jeg
ønsker et tæt samarbejde om at få løst
udfordringerne omkring dansk fiskeri
generelt og kvotekoncentration specifikt,
hvorfor jeg også har inviteret til en række
implementeringsmøder.
-
Nu er det jo sådan, at ”perception is
reality,” og jeg har jo kunnet konstatere de
sidste par dage, at der har været en
opfattelse af, at ting ikke har været besvaret
18
17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 31/3-17 om stramning af reglerne om koncentration af fiskekvoter, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AR, til miljø- og fødevareministeren
1739879_0010.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
godt nok eller blevet fremlagt
tilfredsstillende.
Det ærgrer naturligvis mig, for jeg har
som sagt
kun en interesse i, at vi har et
godt samarbejde om at løfte disse
udfordringer, hvorfor jeg naturligvis også
må tage det på min kappe, at vi får
genoprettet en ordenlig samarbejdsform.
Derfor
som jeg allerede i tirsdags
signalerede til flere ordførere bag
fiskeriaftalen - altså forud for hele denne
diskussion, som artiklen i Berlingske har
rejst
så ønsker regeringen for fiskeriets
skyld at tiltræde fiskeriaftalen. Det gør vi
for at skabe helt ro om implementeringen,
men også for, at Folketinget samlet forsøger
at sikre de bedst tænkelige og stabile
rammebetingelser for dansk fiskeri
ikke
mindst set i lyset af Brexit og de
forhandlinger, der skal pågå de kommende
to år.
Tak for ordet.
19
20