Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1738900_0001.png
-- AKT 2477086 -- BILAG 1 -- [ Mailtekst til ordførere ] --
Erhverv og grøn teknologi
Ref. UHE
Den 5. september 2016
Mailtekst til oversendelse af servicetjek fiskeri til ordførere [torsdag den 8.
september]
Til ordførerkredsen (VKOLA+S)
Jeg ser frem til vores drøftelser om anbefalinger og prioriteter i servicetjek fiskeri. Drøftelserne ligger i
forlængelse af temadagen på hotel Vejlefjord den 7. april, og vores drøftelser på ordførermøder i maj.
Hensigten med servicetjekket er at sætte en klar retning for udviklingen af dansk fiskeri og forarbejdningsindustri
inden
for rammerne af den løbende udrulning af EU’s fælles fiskeripolitik og med et udgangspunkt om, at det skal
kunne betale sig at drive fiskeri i Danmark. Som bekendt vil finansieringen af servicetjekket ske inden for
eksisterende rammer. Dvs. fiskeriudviklingsprogrammet (EHFF), eksisterende forskningsaftaler og eksisterende
puljer til innovation og udvikling.
Servicetjekket omfatter en række områder, hvor der allerede er et arbejde i gang, for eksempel regelforenkling på
fiskeriområdet. Derudover er der områder, hvor der allerede er iværksat initiativer Det gælder blandt andet forsøg
med fleksibelt redskabsvalg, arbejdet for en ophævelse af brislingekassen samt styrket samarbejde om forskning,
innovation og vidensbaseret forvaltning, hvor servicetjekket lægger op til at styrke den strategiske dialog mellem
Miljø- og Fødevareministeriet, erhvervet og universiteterne.
Til forhandlingerne er udarbejdet et samlet regeringsoplæg over indsatserne; et katalog.
Desuden er der udarbejdet særskilte forhandlingsnotitser til følgende indsatser:
3.2,
3.9,
3.10,
3.11,
3.12,
Styrkelse af indsatser i erhvervet- forhøjelse af rammen for investeringer i fiskerfartøjer
i 2017.
Tilpasning af reglerne for kvotekoncentration
Generationsskifteordning i fiskeriet
Kystnært fiskeri
fremtidens kystfiskerordning
Forvaltning af industrifiskeriet med særligt fokus på bifangster af sild
(Bilag afventer forhandlinger med erhvervet, fremsendes inden mødet den 15/9)
Miljø- og
Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
Følgende emner vil ikke indgå i forhandlingerne:
- EHFF- Fiskeriudviklingsprogrammet.
Forhandlingerne om EHFF for 2018-20 kan tidligst påbegyndes til november. Jeg vil dog gerne invitere de partier,
som der opnås enighed med i forbindelse med servicetjekket, til drøftelser om EHFF senere på året.
- Erhvervets ønsker til finansiering og skatteregler mv., som ikke imødekommes
Erhvervet har rejst en række forslag vedrørende blandt andet ændrede finansieringsforhold og skatteregler, som
ikke kan imødekommes. Den 16. august offentliggjorde Erhvervs- og Vækstministeriet sin rapport om
fiskerierhvervets finansieringsforhold, hvor det fremgår, at erhvervets ønsker ikke vil blive imødekommet.
Heller ikke erhvervets tidligere fremsatte ønsker vedrørende sidestilling af MSC-mærket fiskeri med økologi i
forbindelse med spisemærkeordningen, samt fiskeindustriens ønske om at lade virksomheder producere fiskeolie
til konsum uden at være godkendt som fødevarevirksomhed vil kunne imødekommes.
Analyse af kvoteudnyttelse i dansk fiskeri:
Miljø- og Fødevareministeriet har sideløbende med servicetjekket udarbejdet en analyse af kvoteudnyttelse i
dansk fiskeri. Analysen forelægges ministeren primo september med henblik på oversendelse til Folketinget til
orientering. Analysen peger blandt andet på, at kvoteudnyttelsen af nogle arter kan forbedres ved øget uddeling til
Kystfiskerordningen og til rationsfiskeri. Disse ændringsforslag er indarbejdet i oplæg til servicetjek.
Analysen peger også på en række andre initiativer, som på længere sigt kan forbedre udnyttelsen af
flere arter, og som blandt andet kan indgå i forhandlingerne om EHFF.
Forhandlingerne gennemføres efter nedenstående plan:
8. september
12. september kl. 10
13. september
kl. 16-17
Udsendelse af materiale til ordførere
Frist for fremsendelse af skriftlige spørgsmål fra ordførerne
Sættemøde samt gennemgang af oplæg med fokus på følgende indsatser:
3.2, styrkelse af indsatser i erhvervet- forhøjelse af rammen for
investeringer i fiskerfartøjer i 2017.
3.10, Generationsskifteordning i fiskeriet
3.11, Kystnært fiskeri
fremtidens kystfiskerordning
Præsentation af endelig tekst til indsats 3.10, 3.11 og 3.2
Gennemgang af følgende indsatser:
3.9, Tilpasning af reglerne for kvotekoncentration
3.12, Forvaltning af industrifiskeriet med særligt fokus på bifangster af sild
(Bilag fremsendes inden mødet).
Gennemgang af samlet udkast til tekst.
15. september
Kl. 14-15
21. september
Kl. 8-9
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
Bilag og links:
Erhvervs- og Vækstministeriet sin rapport om fiskerierhvervets finansieringsforhold:
NaturErhvervstyrelsens rapport om kvoteudnyttelse
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738900_0004.png
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
Servicetjek af fiskeriområdet 2016
INDLEDNING
1.
INNOVATION OG UDVIKLING
1.1 Stærke uddannelser i hele kæden og uddannelsesskib til
fiskeriskolen i Thyborøn
1.2 Ny samlet forsknings- og innovationsstrategi
2.
RÅVAREGRUNDLAG
2.1 Bedre kvoteudnyttelse
2.2 Gode forhold for forarbejdningssektoren
2.3 Udvikling af muslingefiskeri
2.4 Udvikling af fiskerier efter nye arter
2.5 Råstofindvinding på havet og fiskeri
2.6 Marin beskyttelse på havet under hensyntagen til fiskeriet
3.
PRIMÆRT FISKERI
3.1 Regelforenkling på fiskeriområdet
3.2 Styrkelse af investeringer i erhvervet
3.3 Evaluering af EU’s kontrolforordning
3.4 Udarbejdelse af nye tekniske regler i EU’s fælles fiskeripolitik
3.5 Udarbejdelse af flerårige forvaltningsplaner
3.6 Balanceret model for kontrol af discardforbuddet
3.7 Forsøg med fleksibelt redskabsvalg
3.8 Ophævelse af brislingekassen
3.9 Tilpasning af reglerne for koncentration
3.10 Generationsskifteordning i fiskeriet
3.11 Kystnært fiskeri - fremtidens kystfiskerordning
sild
4.
AFSÆTNING
4.1 Fiskeriet i den fælles fødevarefortælling
4.2 Styrket eksportindsats
4.3 Salg fra fartøj til opkøber uden om fiskeriauktion
3
4
5
5
6
7
7
7
8
8
9
10
11
11
11
12
12
12
13
13
13
14
14
3.12 Forvaltning af industrifiskeriet med særlig fokus på bifangster af
15
16
17
17
17
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738900_0006.png
Indledning
Det fremgår af aftale om Fødevare- og landbrugspakken fra december 2015, at der
i foråret 2016 skal gennemføres et servicetjek af fiskeriområdet, som kan styrke
udvikling og vækst i fiskerierhvervet.
Regeringen ønsker med servicetjekket at sætte en klar retning for udviklingen af
dansk fiskeri og forarbejdningsindustri inden for rammerne af den løbende
udrulning af EU’s fælles fiskeripolitik –
herunder discardforbuddet, der sætter en
ny retning for måden, vi forvalter vores fiskeri på.
Den almindelige dansker forbinder nok dansk fiskeri med fiskerkuttere med blå-
og hvidmalede skrog, der tøffer ind og ud af havnen, liv og landinger på
havnekajen, hvor nattens og morgenens fangster landes og transporteres til
filetfabrikken og til auktionshallen, net og trawl, der ligger til tørre i solen, og
turister der køber friske fiskerfrikadeller hos den lokale fiskehandler.
Og sådan er det også i en del af dansk fiskeri. Men dansk fiskeri består også af det
demersale fiskeri efter blandt andet torsk og kulmule. Dansk fiskeri består af de
store pelagiske fiskefartøjer, der fanger sild og makrel til eksportmarkederne. Og
dansk fiskeri består af industrifiskeriet, der fanger brisling og sperling til
forarbejdningsindustrien, hvor det benyttes til dyrefoder og fiskeolie, og Danmark
er faktisk blandt de store importører og eksportører af fisk og fiskeprodukter på
det globale marked. Dansk fiskeri er med andre ord et mangefacetteret erhverv.
For store dele af dansk fiskeri går det godt, og mange store fiskefartøjer og
fiskevirksomheder klarer sig godt økonomisk, leverer gode driftsresultater og
arbejder løbende med at gøre deres fiskeri stadig mere effektivt og rentabelt.
Udviklingen i dansk fiskeri er de senere år gået mod større og mere effektive
fiskefartøjer
en strukturudvikling, der har været en forudsætning for et rentabelt
fiskeri. Men denne udvikling betyder også udfordringer for de mindre fartøjer med
at skaffe kvoter og bruttotonnage, gennemføre generationsskifter og sikre det
kystnære fiskeri og livet i de mindre havne.
Regeringen ønsker med dette oplæg at sætte en retning for dansk fiskeri, hvor det
kan betale sig at drive fiskeri i Danmark. Fiskerierhvervet må ikke kvæles i
unødige regler og regulering, og fiskerne skal så vidt muligt have mulighed for at
drive den forretning, de bedst ved, hvordan skal drives.
Regeringen ønsker at styrke investeringer i fiskerierhvervet, så dansk fiskeri
fortsat er langt fremme, når det gælder udvikling af nye smarte redskaber, der
både er naturskånsomme og sikrer et mere selektivt og rentabelt fiskeri.
Regeringen ønsker at arbejde for en optimal udnyttelse af de kvoter, vi har til
rådighed, samt sikre tæt og formaliseret dialog mellem fiskere, forskere og
myndighed, så det bliver en fælles opgave at løfte danske fiskeri.
Regeringen ønsker at sikre, at der fortsat er liv i havnene
både de store og de
mindre havne. Der skal ikke være kystbyer, der lukker og slukker, når den sidste
sommerturist er taget hjem. Danmark skal have kystbyer, der danner rammen om
folks daglige liv og tilværelse.
Regeringen ønsker at sætte en retning for et dansk fiskeri i verdensklasse.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1. Innovation og udvikling
Der skal i de kommende år sikres en fortsat vækst i dansk fiskerierhverv og
forarbejdningsindustri. Fokus vil være på gode rammevilkår, regelforenkling,
økonomi, råvaregrundlag og gunstige afsætningsmuligheder
både i Danmark og
på eksportmarkederne.
Men værditilvækst i fiskerierhvervet handler ikke kun om kvoter og friske fisk. Det
handler også om at udvikle, omstille og tænke i værditilvækst
i hele kæden.
Det skal dansk fiskerierhverv til stadighed blive dygtigere til, så erhvervet står
stærkt i konkurrencen med udlandet. Det kræver blandt andet, at der fortsat
arbejdes med at udvikle nye og mere effektive redskaber, opbygges solide data om
bestandene, og at der arbejdes med nye måder at sammensætte og udvikle fiskeriet
på.
Samtidig skal der være opmærksomhed på strukturudvikling og nye
indtjeningsmuligheder, så det sikres, at kommende politiske initiativer
understøtter den samlede danske fiskerisektor, og at feltet for fremtidige
indtjeningsformer afsøges.
Endelig skal der tages fat på sammenhængen til udviklingen af de dele af
Danmark, hvor fiskerisektoren har betydning for indtjening og erhvervsudvikling,
også i andre erhverv, som turisme og friluftsliv.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738900_0008.png
1.1 Stærke uddannelser i hele kæden og uddannelsesskib til
fiskeriskolen i Thyborøn
Regeringen understøtter løbende udvikling af uddannelser i hele kæden og har i
2015 reformeret og styrket uddannelserne på erhvervsskoleområdet. Samtidig har
erhvervet gennemført et serviceeftersyn af uddannelserne på fiskeriområdet, som
blandt andet har ført til tilpasninger af uddannelsen på fiskeriskolen i Thyborøn.
Fiskeriskolen arbejder sammen med en bred kreds af interessenter på at få et
uddannelsesskib til brug for praktikperioder. Fiskeriloven blev tilpasset i 2012, så
der ingen formelle hindringer er i forhold til, at uddannelsesinstitutioner kan drive
selvstændigt fiskeri.
Regeringen vil:
Hjælpe fiskeriskolen i Thyborøn med at få et uddannelsesskib til
undervisning
dette vil ske ved at stille fiskekvoter til rådighed for
skibet fra Fiskerifonden, når uddannelsesskibet sættes i søen.
1.2 Ny samlet forsknings- og innovationsstrategi
Med reformen af EU’s fælles fiskeripolitik –
herunder indfasning af discardforbud
frem mod 2019
følger en række nye krav og forpligtelser, som fordrer, at
fiskerierhvervet tænker og handler anderledes som grundlag for vækst og
udvikling. Det kræver nytænkning at stå stærkt i konkurrencen med udlandet.
Innovationskraften i fiskerierhvervet skal styrkes. Samarbejdet mellem forskning
og erhverv er fundamentet for en langsigtet positiv udvikling af fiskerisektoren, og
vidensbaseret forvaltning er forudsætningen for en klog regulering og
kvotefastsættelse. En god dialog mellem forskere og fiskere er nødvendig for at
sikre en fælles forståelse af, hvornår der kan lempes, og hvornår der skal
begrænses.
Regeringen vil:
Styrke og formalisere den strategiske dialog mellem Miljø- og
Fødevareministeriet, erhvervet og universiteterne. Dette vil blandt
andet ske ved at oprette et forum, hvor erhverv og myndigheder kan
drøfte den strategiske retning for forskningen
herunder hvilke arter
der bør fokuseres på at forbedre rådgivningen.
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
2. Råvaregrundlag
Fiskerierhvervet lever af og med det marine havmiljø, og et afgørende grundlag for
et profitabelt fiskerierhverv er stabile fiskebestande.
Stabile fiskebestande sikres ved en optimeret, bæredygtig udnyttelse af bestandene
baseret på den bedst mulige viden samt sikring af et godt havmiljø, der giver de
bedste vækstbetingelser for bestandene.
Samtidig er det en central forudsætning, at der på hele politikområdet er en
balanceret og helhedsorienteret tilgang mellem udnyttelse og beskyttelse af havets
ressourcer.
Det er vigtigt for regeringen, at vi i Danmark lever op til vores forpligtelser med at
sikre en gunstig bevaringsstatus af udpegede naturtyper som følge af Natura 2000,
samt at vi arbejder med at sikre god miljøtilstand i havet i 2020 som følge af EU’s
havstrategidirektiv.
Det er samtidig vigtigt for regeringen, at dette ikke sker på bekostning af dansk
fiskeri. Derfor er det regeringens fokus, at der sikres en korrekt balance mellem
miljø- og naturindsatser og erhvervsaktiviteter.
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738900_0010.png
2.1 Bedre kvoteudnyttelse
Hvert år er der kvoter, der af en række erhvervs- og naturbetingede årsager ikke
udnyttes fuldt ud - potentielt for værdier på adskillige millioner kroner. Miljø- og
Fødevareministeriet er på den baggrund i gang med at analysere de forhindringer,
der er for en forbedret kvoteudnyttelse. Analysen peger blandt andet på, at
kvoteudnyttelsen kan forbedres ved uddeling af rødspætter i Nordsøen under
Kystfiskerordningen, ligesom den foreslåede ændring af regulering af
sildebifangster i industrifiskeriet vil forbedre kvoteudnyttelsen i dette fiskeri. Disse
ændringsforslag indgår i oplæg til den fremtidige kystfiskerordning og oplæg til
reduktion af sildebifangster i industrifiskeriet.
Regeringen vil:
Tage initiativ til at sikre bedre kvoteudnyttelse for en række arter og
bestande, hvor lønsomheden i fiskeriet er lav, hvor der er mulighed for
at tilpasse regler og forvaltning bedre til vilkårene i fiskeriet, eller hvor
der kunne være mulighed at opnå tilskud til projekter om bedre
kvoteudnyttelse gennem forbedret teknologi og redskabsudvikling.
Hertil vil der ske uddeling af større mængder til rationsfiskeri af visse
arter og bestande.
Analysen peger også på en række andre initiativer, som på længere sigt
kan forbedre udnyttelsen af flere arter og som blandt andet kan indgå i
forhandlingerne om EHFF.
2.2 Gode forhold for forarbejdningssektoren
Danmark er en væsentlig aktør på det globale marked for fiskeprodukter og er
blandt de store importører og eksportører af fisk. I 2015 importeredes for omkring
17,5 mia. kr. og eksporteredes for omkring 24,3 mia. kr. Den danske
forarbejdningsindustri er helt afhængig af importerede fiskerivarer fra tredjelande,
da EU’s egne fiskere
ikke kan dække behovet for råvarer. Derfor skal der også
fremadrettet arbejdes for en liberalisering af told- og markedsadgang fra
tredjelande.
Regeringen vil:
I tæt samspil med erhvervet arbejde for liberaliseringer af told- og
markedsadgang fra tredjelande med det formål at sikre stabile
forsyninger af råvarer til den betydningsfulde danske
forarbejdningsindustri.
2.3 Udvikling af muslingefiskeri
Der er et stort potentiale i muslingeproduktion, der omfatter en række
produktionsformer fra fiskeri med skraberedskaber til opdræt i muslingebrug eller
på kulturbanker på havbunden. Der er et ønske om udvikling af blåmuslingefiskeri
i nye områder, hvilket kræver udarbejdelse af blandt andet bestandsvurderinger.
Regeringen vil:
Arbejde for at sikre grundlag for at vurdere muligheden for udvikling af
fiskeri efter blåmuslinger i nye områder.
7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738900_0011.png
2.4 Udvikling af fiskerier efter nye arter
Et øget råvaregrundlag i dansk fiskeri kan også ligge i udvikling af fiskeri efter nye
arter, der kan være en ny indtjeningskilde for dansk fiskeri. Der er en stigende
interesse for udvikling af fiskerier efter nye arter
både arter som for nylig er
kommet til danske farvande og betragtes som invasive, men også arter som man
ikke tidligere har set som en mulig indtjeningskilde.
Nye arter er fx knivmuslinger samt de invasive arter stillehavsøsters og
sortmundet kutling. Også i forhold til afsætningsmulighederne er udviklingen af
fiskerier efter nye arter interessant. For så vidt angår eksportmarkederne, er
eksempelvis Kina et interessant marked, hvor interessen for søpølser, søpindsvin
og søstjerner som delikatessespise, er stor. Udvikling af fiskerier efter nye arter
kan også have relevans i forhold til produktion af fiskemel til brug i foder til svin
og fjerkræ. Ligesom fiskeri efter eksempelvis søstjerner kan gavne
muslingefiskeriet, da en del af muslingerne ellers ville være blevet ædt af
søstjerner.
Regeringen vil
Arbejde for at der tilvejebringes viden om bestandenes udbredelse og
anvendelsesmuligheder med fokus på 2-3 arter, der udvælges i
samarbejde med fiskerierhvervet.
Udarbejde nødvendige regelsæt for fiskerier efter nye arter.
2.5 Råstofindvinding på havet og fiskeri
Der er brug for råstoffer som sand, grus og ral til det danske samfund. Derfor sker
der råstofindvinding både på land og hav. Råstofindvinding på havet har en
direkte påvirkning på miljøet og af havbunden i det område, hvor der sker
råstofindvinding og dermed også på fiskeriet.
Regeringen vil:
Fortsat sikre balance mellem råstofindvinding og havmiljøet, herunder
fisk og fiskerierhvervet. Dette sker ved at optimere vurderingen og
inddragelsen af fiskeriinteresser i de berørte områder ved behandling af
råstofindvindingsansøgninger.
Undersøge miljøeffekterne
og dermed også konsekvenserne for fisk og
fiskerierhverv
ved anvendelse af henholdsvis stiksugning og
slæbesugning ved indvinding af marine råstoffer.
8
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738900_0012.png
2.6 Marin beskyttelse på havet under hensyntagen til fiskeriet
Danmark er via havstrategiloven forpligtet til at sikre god miljøtilstand i havene i
2020. Endvidere er Danmark i henhold til habitatbekendtgørelsen forpligtiget til
at sikre en gunstig bevaringsstatus for udpegede naturtyper i Natura 2000-
områder på havet. Regeringens fokus er på, at der sikres en korrekt balance
mellem miljø- og naturindsatser og erhvervsaktiviteter, så der ved udformning af
beskyttelsen også tages højde for erhvervets mulighed for benyttelse.
Regeringen vil:
Arbejde for god miljøtilstand i havet i 2020 og dermed sikre et godt
grundlag for sunde fiskebestande og derigennem grundlaget for fiskeri,
ved at vedtage indsatsprogram i medfør af havstrategiloven (EU’s
havstrategidirektiv).
Arbejde for at opnå gunstig bevaringsstatus i henhold til
habitatbekendtgørelsen.
Fortsat have fokus på, at fremtidige beskyttelser og indsatser sikrer den
fornødne beskyttelse og ikke pålægger fiskerierhvervet unødige
restriktioner.
9
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
3. Primært fiskeri
Gode vækst- og rammevilkår er grundlæggende for, at fiskerierhvervet kan
fastholdes og udvikles. I mange områder af Danmark har fiskeriet stor betydning
både økonomisk og socialt. Det gælder ikke mindst i forhold til en række
følgeindustrier fra fiskemelsfabrikker til lokale turismemiljøer. Derfor skal
erhvervet sikres gode rammebetingelser, både hvad angår national regulering og
EU-regulering.
Rammebetingelserne skal medvirke til, at fiskeflåden også fremover består af både
små og store fartøjer, og at unge mennesker får lyst til og mulighed for en fremtid i
erhvervet.
EU’s
fiskeripolitik og regulering er gennem årene blevet tiltagende kompleks og
detaljeret. Med reformen af EU’s
fælles fiskeripolitik fra 2012 er bestræbelserne
dog, at reglerne skal være enklere og aftales decentralt i regionale fora. Danmark
vil i de kommende år arbejde aktivt og målrettet for en mere forenklet og
effektbaseret EU-regulering.
Det er regeringens ønske, at EU’s fælles fiskeripolitik bliver en løftestang for dansk
fiskeri og ikke en klods om benet. Derfor skal Danmark fortsat arbejde aktivt i EU
for at påvirke og få indflydelse på de regler, der efterfølgende skal indarbejdes i
reguleringen af fiskeriet herhjemme.
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738900_0014.png
3.1 Regelforenkling på fiskeriområdet
For at skabe vækst i fiskerierhvervet er det en forudsætning, at fiskeriet ikke
hæmmes af unødige nationale regler. Derfor blev der i september 2015 nedsat en
ad hoc-arbejdsgruppe om overimplementering og regelforenkling i regi af
NaturErhvervstyrelsen og med deltagelse af erhvervet. Arbejdet har foregået i tæt
dialog og i en åben, konstruktiv og gennemsigtig proces med primærerhvervet.
Regeringen vil:
Med afsæt i de konklusioner og anbefalinger fra regelgennemgangen på
fiskeriområdet sikre, at de nødvendige tilpasninger indarbejdes i
bekendtgørelser og kommende lovgivning. Blandt de regler som nu
afskaffes er:
- Afskaffelse af weekendforbud for trawlfiskeri i område 22
(Bælthavet, del af den vestlige Østersø).
- Afskaffelse af forbud mod notfiskeri i Kattegat og Østersøen.
- Fjernelse af krav om at visse tilladelser skal opbevares om bord.
- Frem mod årsskiftet vil der blive indført yderligere
regelforenklinger
3.2 Styrkelse af investeringer i erhvervet
Fiskeriet er en hjørnesten i den danske fødevareklynge og bidrager med vækst og
beskæftigelse - ikke mindst i landdistrikterne. For at bevare den danske
styrkeposition på fiskeriet skal der investeres, så fiskerierhvervet hele tiden
udvikler sig. Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet (EHFF) er den væsentligste
kilde til finansiering af aktiviteterne i fiskerisektoren. Der er indgået politisk aftale
om programmet frem til og med 2017.
Regeringen vil:
I efteråret 2016 sætte gang i de forberedende drøftelser om den sidste
del af programperioden fra 2018-2020.
Afsætte mindst 7 mio. kr. ekstra til fartøjsordningen i 2017, som
kommer udover den ”top-up” på 18 mio. kr., som allerede er meldt ud
for 2016.
3.3
Evaluering af EU’s kontrolforordning
Hvis der skal sikres optimale rammevilkår på fiskeriområdet, er det ikke nok med
en gennemgang af de nationale regler. EU-Kommissionen har iværksat en
evaluering af EU’s kontrolforordning, som nu har
været i kraft i fem år.
Evalueringen er skudt i gang med en offentlig høring, hvor Miljø- og
Fødevareministeriet har afgivet høringssvar.
Regeringen vil:
Som led i regeringens fokus på regelforenkling og i dialog med
erhvervet identificere forenklingstiltag, der kan gennemføres uden at
kompromittere en effektiv håndhævelse og kontrol. Regeringen vil
promovere disse i evalueringsprocessen af EU’s kontrolforordning.
11
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738900_0015.png
3.4
Udarbejdelse af nye tekniske regler i EU’s fælles fiskeripolitik
Reformen af den fælles fiskeripolitik har skabt et behov for tilpasning af de
tekniske bevarelsesforanstaltninger. Først og fremmest ændringen af
forvaltningssystemet fra landingskvoter til et fangstkvotesystem med
discardforbud forudsætter en nytænkning og forenkling af tekniske regler for
fiskeriet.
Regeringen vil:
Igangsætte et strategisk arbejde på teknisk niveau fokuseret på
arbejdet med de nye tekniske regler.
Inddrage fiskerierhvervet i det strategiske arbejde via relevante fora.
Arbejde for at det på pelagiske fartøjer i relevant omfang tillades at
sortere fangster om bord.
3.5 Udarbejdelse af flerårige forvaltningsplaner
Den reformerede fiskeripolitik lægger op til et skifte væk fra tidligere tiders meget
kortsigtede fokus i fiskeriforvaltningen frem mod et mere langsigtet fokus.
Et vigtigt element heri er vedtagelse af flerårige forvaltningsplaner for de
forskellige farvandsområder. En flerårig forvaltningsplan for Østersøen er trådt i
kraft, hvorefter udarbejdelsen af en flerårig forvaltningsplan for Nordsøen kan
påbegyndes.
Regeringen vil:
Gennemføre grundig konsultation med interessenterne på området i
forbindelse med udarbejdelsen af dansk position og indspil til arbejdet
i EU med de flerårige forvaltningsplaner.
3.6 Balanceret model for kontrol af discardforbuddet
Udsmid af fisk har igennem årtier været et problem i fiskeriet, og da overlevelse
ved udsmid er ganske ringe for de fleste arter, har dette medført, at store mængder
af gode spisefisk er blevet smidt døde tilbage i havet. Indtil indførelsen af
discardforbuddet har det generelt ikke været tilladt for fiskeren at lande arter, som
denne ikke havde kvote til. Med indførelsen af discardforbuddet er det blevet
endnu vigtigere, at danske og udenlandske fiskere er underlagt sammenlignelige
forhold, når det kommer til elementer som kontrol og overvågning.
Regeringen vil:
Sikre en balanceret kontrol af discardforbuddet og på EU-plan arbejde
for forenklinger af reglerne, så der sikres et ”level-playing-field” i
fiskeriet.
12
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738900_0016.png
3.7 Forsøg med fleksibelt redskabsvalg
Regeringen ønsker at erhvervet sættes fri til at drive det erhverv, de bedst ved,
hvordan skal drives. Indførelsen af discardforbud giver nye rammebetingelser for
fiskernes tilrettelæggelse af fiskeriet og planlægning af hvor, hvornår og hvordan,
det bedst kan betale sig at fiske. Det gælder ikke mindst i forhold til de individuelt
tilgængelige kvoter og kravet om at alle fangster af arter, der er omfattet af
discardforbuddet, skal tages med i land.
Regeringen vil:
Etablere en forsøgsordning, hvor fiskerne tilbydes frit redskabsvalg,
imod at de fisker fuldt dokumenteret.
3.8 Ophævelse af brislingekassen
Brislingekassen forhindrer danske fiskere i at tilrettelægge et optimalt fiskeri.
”Kassen” fremgår af en EU-forordning
om tekniske bevarelsesforanstaltninger og
indeholder forbud mod fiskeri efter brisling i perioden 1. juli til den 31. oktober i
”kassen”
med henblik på at beskytte ungsild. Nye undersøgelser viser dog, at der
ikke har været noget bevis for en højere andel af sild i fangster taget inden for
kassen sammenholdt med stikprøver uden for kassen.
Regeringen vil:
I EU-regi arbejde for, at brislingekassen ophæves hurtigst muligt. En
ophævelse forventes at være realistisk med virkning fra 2017.
3.9 Tilpasning af reglerne for koncentration
Det skal sikres, at fiskekvoterne ikke centreres på for få hænder i fiskeriet.
Derfor har Miljø- og Fødevareministeriet gennemgået reglerne i relation
til kvotekoncentration med henblik på at undersøge, om der er behov for
tilpasninger. Gennemgangen af reglerne har vist, at det eksisterende
regelsæt generelt er velfungerende. Regeringen ønsker dog at foretage
enkelte tilpasninger til de nuværende regler, og har indført
koncentrationsregler for samtlige FKA-arter.
Regeringen vil:
Indføre en regel om, at der i erhvervsfiskerselskaber fastsættes krav om
oplysning om ejerkredsen for den sidste tredjedel af selskabet.
13
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738900_0017.png
3.10 Generationsskifteordning i fiskeriet
Generationsskifte i dansk fiskeri er i dag forbundet med betydelige
finansieringsbehov, hvor især mindre fartøjer har udfordringer, når en ny
generation skal overtage fiskeriet. Det stiller store økonomiske krav til unge
fiskere, der ønsker at starte fiskeri fra eget fartøj.
Regeringen vil:
Afsætte 10 mio. kr. til en generationsskifteordning med tilskud til
førstegangsetablering for yngre fiskere. Modellen skal oprettes efter
regler fastlagt i den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF). Hvis
ordningen bliver benyttet, kan man overveje en mere permanent
ordning efter 2018.
Udvide den eksisterende ekstratildeling af kvoter til nyetablerede
fiskere (lånefiskordning).
Vurdere muligheden for at etablere et system, der understøtter
overførsel af ledig flådekapacitet til yngre fiskere.
3.11 Kystnært fiskeri - fremtidens kystfiskerordning
Dansk fiskeri er segmenteret. Hovedparten af erhvervets indtjening ligger i Vest-
og Nordjylland, mens det kystnære fiskeri i det øvrige land er presset. Der er en
klar sammenhæng mellem fiskeriet og livet i de små havne, og fiskeriaktiviteten i
de mindre havne har stor betydning for beskæftigelse i lokalsamfundene, herunder
i forhold til at tiltrække turismen. Samtidig er det kystnære fiskeri omkring blandt
andet Bornholm udfordret af gråsæler, der gør skade på fiskernes fangst og
fangstredskaber. Derfor har Miljø- og Fødevareministeriet indført en
forsøgsordning for regulering af sæler ved Bornholm. Som led i forsøgsordningen
oprettes i samarbejde med Danmarks Jægerforbund et lokalt ”sæljægerkorps” med
frivillige jægere, der kan hjælpe med at skyde sælerne.
En lignende udfordring for fiskeriet er skarven, som spiser en betydelig del af
fiskeynglen. Miljø- og Fødevareministeriets Skarvforvaltningsplan har med
virkning fra 1. juli 2016 øget adgangen til regulering af skarv. De nærmere regler er
fastsat i vildtskadebekendtgørelsen.
Regeringen vil:
I forbindelse med evaluering af kystfiskerordningen videreføre den
eksisterende ordning som en treårig ordning og udvide den med
følgende elementer:
Tilføre ekstra fisk til kystfiskersegmentet
Fordele de ekstra fisk på baggrund af en flidspulje, hvor de fartøjer der
udnytter og opfisker deres kvoter, bliver belønnet med ekstra kvote.
Øge kravet til udnyttelsesgraden af de årsmængder, der ligger til grund
for tildelingerne i ordningen.
14
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738900_0018.png
3.12 Forvaltning af industrifiskeriet med særlig fokus på bifangster af
sild
Der er udfordringer med store bifangster af sild i industrifiskeriet. Dels er det
vigtigt at undgå, at for store bifangster af sild hos en enkelt fisker ikke lukker
fiskeriet for andre fiskere, og dels er det vigtigt at skåne silden i industrifiskeriet af
hensyn til konsumfiskeriet efter sild. Derfor skal det sikres, at den model der
anvendes til forvaltning af industrifiskeriet - herunder bifangster af sild, bedst
muligt tilgodeser en langsigtet bæredygtig forvaltning af målarter såvel som
bifangster, en økonomisk optimal udnyttelse af de danske industrikvoter, en
tilstrækkeligt fleksibel model, der kan reagere på udviklingen i EU-politikken, en
model der skaber incitamenter til den enkelte fisker til at fiske lønsomt, samt en
model der tager hensyn til farvandsspecifikke forhold.
15
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
4. Afsætning
Der skal ses nærmere på, hvordan fiskerne kan komme til at tjene flere penge på
deres fisk, og hvordan de kan få dem afsat og eksporteret. Erhvervet skal styrkes
gennem nye afsætningsformer og markedsdrevet innovation.
Regeringen ønsker, at fiskerierhvervet skal tage aktivt del i arbejdet med at styrke
uddannelser i hele fødevarekæden og på den måde hjælpe til med at løfte
fødevareklyngens image og rekrutteringsindsats.
Samtidig vil regeringen med en ny eksportstrategi for miljø- og fødevareområdet
sikre, at Danmark fortsat vil være blandt de store importører og eksportører af
fiskeprodukter på det globale marked, og at der dermed også fremover sikres
stabile forsyninger af råvarer fra tredjelande til den betydningsfulde danske
fiskeforarbejdningsindustri.
16
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738900_0020.png
4.1 Fiskeriet i den fælles fødevarefortælling
Danske fødevarevirksomheder mangler en fælles markedsføringsplatform, der kan
styrke sektorens omdømme, skabe arbejdspladser og tiltrække de nødvendige
kompetencer til sektorens videreudvikling. Det gælder også fiskerisektoren. Med
afsæt i Aftale om Vækstplan for Fødevarer fra april 2014 mellem den daværende
SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative har en
samlet dansk fødevareklynge arbejdet med at udvikle en fælles fødevarefortælling.
Regeringen vil:
Med udgangspunkt i den fælles fødevarefortælling oprette et
markedsføringskonsortium, der kan omsætte den fælles
fødevarefortælling til markedsføring og forretning. Konsortiet skal
bidrage til, at Danmark fastholder sin internationale konkurrenceevne
på fødevareområdet. Konsortiet oprettes som et offentligt/privat-
partnerskab for hele fødevareklyngen - herunder fiskerisektoren, og
konsortiet kan bidrage til, at virksomheder bedre udnytter deres
eksportpotentiale.
4.2 Styrket eksportindsats
Eksport og afsætning er en vigtig forudsætning for et økonomisk bæredygtigt og
rentabelt fiskeri og forarbejdningsindustri i Danmark. Danmark er i forvejen
blandt de store importører og eksportører af fiskeprodukter på det globale marked,
og denne position skal styrkes og udbygges, hvis Danmark fortsat skal være med i
konkurrencen.
Regeringen vil:
Udarbejde en ny samlet eksportstrategi for Miljø- og
Fødevareministeriet, herunder for eksport fra fiskerierhvervet.
4.3 Salg fra fartøj til opkøber uden om fiskeriauktion
Det er vigtigt, at der sikres så direkte afsætningskanaler som muligt, så fiskeren
kan få mest muligt ud af sin fangst. Som udgangspunkt skal alle fiskevarer, som
skal udbydes på en offentlig fiskeauktion, være opstillet i auktionshallen. Her kan
potentielle købere besigtige varerne inden auktionen, og der er mulighed for at
foretage kontrol. Efter ønske fra fiskerierhvervet har NaturErhvervstyrelsen givet
tilladelse til en 3-årig forsøgsordning, hvor søpakket fisk (sorteret, vejet og
kassesat) kan bortauktioneres via elektronisk auktion, mens den endnu befinder
sig ombord på fartøjet.
Regeringen vil:
Gøre forsøgsordningen om salg fra fartøj uden om fiskeauktion direkte
til opkøber til en permanent mulighed.
17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738900_0021.png
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
til ejerforholdet for den sidste tredjedel af selskabet. NaturErhvervstyrelsen modtager ejerbog i
forbindelse med godkendelse af selskaberne som erhvervsfiskerselskaber og ved ændring af
ejerkredsen i selskaberne. Styrelsen har på den måde kendskab til, hvem der står bag den sidste
tredjedel. Hvis det er et selskab, der ejer den sidste tredjedel, har styrelsen dog ikke nødvendigvis
kendskab til personkredsen for denne del. Med henblik på at sikre at der ikke er fiskere, der på denne
måde kan få adgang til yderligere kvoteandele, selvom de har nået koncentrationsloftet, er det
besluttet at indføre krav om oplysning om personkredsen for den sidste tredjedel af et
erhvervsfiskerselskab.
Herved vil der blive større gennemsigtighed i selskaberne. Det vil således ikke være muligt via ejerskab
i den sidste tredjedel i et erhvervsfiskerselskab at få adgang til større kvoteandele, end det er tilladt
efter koncentrationsreglerne.
Indførelse af ovennævnte regler om oplysninger om ejere bagud i systemet kræver en ændring af
fiskeriloven.
Det kan i øvrigt oplyses, at for selskaber, der ejer andre erhvervsfiskerselskaber, er kravet, at de skal
være 100 pct. ejet af erhvervsfiskere med A-status.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
Bilag vedr. maksimale satser for ejerandele og kvoteandele
I oversigten nedenfor vedrører ejerandele den maksimale grænse for, hvor meget af den enkelte kvote en person
kan eje. Kvoteandele vedrører den maksimale grænse for, hvor meget af den enkelte kvote et fartøj kan disponere
over. Satserne for dybvandsrejer i Nordsøen (EU-farvande), dybvandsrejer i Nordsøen (norsk zone), kulmule i
Nordsøen (EU-farvande), pighvar og slethvar i Nordsøen (EU-farvande) og laks i Østersøen og Bælterne (EU-
farvande) blev indført med virkning fra 1. juli 2016.
FKA-kvoter
Torsk i Nordsøen
Torsk i Skagerrak
Torsk i Kattegat
Torsk i Østersøen område 25-32
Torsk i Østersøen område 22-24
Rødspætter i Nordsøen
Rødspætter i Skagerrak
Rødspætter i Kattegat
Rødspætter i Østersøen
Mørksej i alle farvande
Kuller i Nordsøen
Kuller i Skagerrak og Kattegat
Jomfruhummer i Skagerrak, Kattegat og Østersøen
Jomfruhummer i Nordsøen (EU-farvande)
Jomfruhummer i Nordsøen (norsk zone)
Havtaske i Nordsøen (norsk zone)
Tunge i Nordsøen
Tunge i Skagerrak, Kattegat og Østersøen
Dybvandsrejer i Skagerrak, Kattegat og Bælterne
Dybvandsrejer i Nordsøen (EU-farvande)
Dybvandsrejer i Nordsøen (norsk zone)
Kulmule i Nordsøen (EU-farvande)
Pighvar og slethvar i Nordsøen (EU-farvande)
Laks i Østersøen og Bælterne (EU-farvande)
Ejerandele
5%
5%
5%
10 %
5%
6%
7,5 %
7,5 %
5%
10 %
10 %
10 %
10 %
10 %
10 %
10 %
10 %
5%
10 %
10 %
10 %
10 %
10 %
10 %
Kvoteandele
5%
5%
5%
10 %
5%
6%
7,5 %
7,5 %
5%
10 %
10 %
10 %
10 %
10 %
10 %
10 %
10 %
5%
10 %
10 %
10 %
10 %
10 %
10 %
IOK-kvoter
Sild i Østersøen område 22-24
Sild i Østersøen område 25-32
Brisling i Østersøen
Brisling i Skagerrak og Kattegat
Brisling i Nordsøen
Tobis i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat
Ejerandele
15 %
15 %
15 %
15 %
10 %
10 %
Kvoteandele
15 %
15 %
15 %
15 %
10 %
10 %
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
4