Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1738889_0001.png
-- AKT 2747792 -- BILAG 1 -- [ Bilag 1 - Implementeringsplan for fiskeripakken MASTER ] --
Implementeringsplan for fiskeripakken
Aktivitet
1. Ny
kystfiskerordning
Løsning
- Åben ordning <17 m. Beskyttet ordning <15 m. 70 % kvoteudnyttelse
samt 80 % korte fangstrejser for at komme med i år 2 og videre.
- 22, 7 mio. kr. fisk som basis for 75 % tillæg til beskyttet segment, samt
basis for tillæg til den åbne ordning, beregnet på basis af kvoterne for 2017
og de gennemsnitlige priser for 2016. Fiskerne i den beskyttede ordning er
således garanteret et tillæg på 75 % ift. fiskerne i åben ordning. Tillægget
tilvejebringes inden for nævnte ramme på ca. 22,7 mio. kr.
- Beregningsmodel fra ordning 2014-16, samt de til ordningen 2014-2016
afsatte promilleandele af torsk, tunge og rødspætte, anvendes til udregning
af grundtillæg og 75 % ekstra til beskyttet segment og 100 % ekstra til
foreningsfartøjer.
- 40 mio. kr. fisk i flidspulje, alene til det beskyttede segment, beregnet på
basis af kvoterne for 2017 og de gennemsnitlige priser for 2016.
Mængderne fordeles i forhold til fartøjets kvoteandele, ligesom det er
tilfældet i forhold til grundtillægget. Flidspuljens fordelingen af de ekstra
mængder er 52 % torsk, 14 % tunge og 34 % rødspætte. Nye fartøjer, der
ikke tidligere har fisket under kystfiskerordningen, kan indtræde i den
beskyttede kystfiskerordning på samme vilkår som de fartøjer, der tidligere
har været en del af kystfiskerordningen.
- Tildeling fra flidspulje hvis man senest 1. november har fisket mere end 90
% af sin kvote. Evt. overskud fra flidspuljen kan ansøges af det åbne
segment efter 1. november. Der skal beskrives en model, som skal
forhindre spekulation i at frasælge kvoter, og så påbegynde fiskeri på
flidspuljen.
- Der vil ikke ske yderligere kvotetildelinger til ordningen. Dvs. fordelingen
mellem kvoter afsat til kystfiskere hhv. det generelle FKA-segment er
således permanent fastlagt, hvorved der ikke kan overføres yderligere
kvote fra FKA-segmentet til kystfiskersegmentet. Dette fastsættes ved
førstkommende revision af fiskeriloven.
- NaturErhvervstyrelsen gennemfører i 2017 en evaluering af
kvoteudnyttelsen mhp. en eventuel justering af sammensætningen af
kvoter i kystfiskerordningen, mhp. at optimere kvotesammensætningen for
kystfiskerne. DFPO og FSK skal inddrages i evalueringen, som
efterfølgende drøftes med partierne bag beretningen.
Milepæle /tidsplan
- Forventet
ikrafttrædelse 1. marts
2017. Tilmelding primo
marts. Uddeling ultimo
marts.
Status for milepæle
-
1
23.01.17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738889_0002.png
Implementeringsplan for fiskeripakken
Aktivitet
Løsning
- Basis for beregninger er prisen i 2016 og kvoten for 2017. Uanset
fluktuationer i priser og kvoter, vil de konkrete kvoteandele, som for de
enkelte kvoter er afsat til ordningen ligge fast og fremgår af det vedlagte
bilag 1a.
2.
Nye arter i
kystfiskerordning
en
- De i beretningen nævnte nye arter (brisling, sild, jomfruhummer, mørksej,
pighvar og slethvar) gennemføres som rationsfiskerier og udgør en samlet
værdi af ca. 11,9 mio. kr., beregnet på basis af kvoterne for 2017 og de
gennemsnitlige priser for 2016 og er udover de 22,7 + 40 mio. kr.
- Alene fartøjer i den beskyttede del af kystfiskerordningen kan få andel i
rationsfiskeriet. Der skal beskrives en model, som skal forhindre
spekulation i at frasælge kvoter, og så påbegynde fiskeri på flidspuljen.
- Det drøftes pr. 1. november hvert år i Erhvervsfiskeriudvalget, hvad der
skal ske med evt. uopfiskede mængder fra ordningen.
- Basis for beregninger er prisen i 2016 og kvoten for 2017. Uanset
fluktuationer i priser og kvoter, vil de konkrete kvoteandele, som for de
enkelte kvoter er afsat til ordningen ligge fast og fremgår af det vedlagte
bilag 1a.
3.
Mængder til MAF
- De til MAF afsatte mængder af torsk, tunge og rødspætte forhøjes med en
samlet værdi på 5,1 mio. kr. beregnet på basis af kvoterne for 2017 og de
gennemsnitlige priser for 2016, på arter/farvande hvor udnyttelsen er
størst.
- Det omfatter følgende arter: Torsk i Nordsøen, torsk i Skagerrak. Tunge i
Skagerrak, Kattegat, Østersøen og Nordsøen. Rødspætte i Nordsøen og
Skagerrak. Konkret udmøntes det ved at fordelingen af de ekstra mængder
er 53 % torsk, 22 % tunge og 25 % rødspætte.
- Det præciseres, at mindre aktive fartøjer kan leje fisk fra begge kystfisker-
ordningens segmenter.
- Basis for beregninger er prisen i 2016 og kvoten for 2017. Uanset
fluktuationer i priser og kvoter, vil de konkrete kvoteandele, som for de
enkelte kvoter er afsat til ordningen ligge fast og fremgår af det vedlagte
bilag 1a.
- Forventet
ikrafttrædelse 1. marts
2017.
-
- Forventet
ikrafttrædelse 1. marts
2017.
-
Milepæle /tidsplan
Status for milepæle
2
23.01.17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738889_0003.png
Implementeringsplan for fiskeripakken
Aktivitet
4. Fremme af
kommunal
fiskeripolitik
Løsning
- Ved forhandlingerne om EHFF-programmet for 2018-2020 prioriteres der
midler til lokal udvikling gennem lokale fiskerigrupper (fiskeri-LAG’er).
- Foreningsfartøjer tilgodeses i kystfiskerordningen med 100 % ekstra fisk.
Kræver dog en nærmere definition af foreningsfartøjer.
Milepæle /tidsplan
- Forventet
ikrafttrædelse tidligst
1. januar 2018 fsva.
de ekstra kvoter til
foreningsfartøjer, da
det kræver en klar
definition af
foreningsfartøjer, og
en lovændring hvis det
som forventet drejer
sig om ikke-
erhvervsfiskerfartøjer
- Forhandlinger om
EHFF ventes at finde
sted i 1. kvartal 2017.
- Arbejdsgruppe
nedsættes og mødes
inden sommer 2017.
- Afventer politisk
afklaring af
kommissorium.
Status for milepæle
-
5.
Arbejdsgruppe
om fremtidens
kystfiskeri
- Arbejdsgruppen nedsættes i 1. halvdel af 2017 og der udarbejdes et
kommissorium, der afspejler at den i 2017 primært beskæftiger sig med
muligheden for at indføre en mærkningsordning for skånsomt fiskeri.
- Når den nye kystfiskerordning har kørt i 2 år, påbegynder arbejdsgruppen
en evaluering af kystfiskerordningen mhp. en evt. revision af ordningen
efter 3 år.
- Arbejdsgruppen består af deltagere fra Danmarks Fiskeriforening PO,
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og MFVM.
- NAER vil i de internationale kontrolfora
ud fra en ”level-playing-field”-
tilgang arbejde aktivt for at sikre bedst mulig og ensartet kontrol af
landingsforpligtigelsen og anvende EU's fiskerikontrolagenturs anbefalinger
herfor.
- Pilotprojekt om anvendelse af droner skal være med til at sikre bedst mulig
og ensartet kontrol.
6.
Kontrol af
discardforbud
7.
Frit redskabsvalg
for fuldt
dokumenteret
fiskeri
- Der oprettes en forsøgsordning for frit redskabsvalg mod fuldt
dokumenteret fiskeri.
- Inden for rammerne af EHFF-støtteordningerne Natur, miljø og fiskeri eller
Fælles indsatser er der muligheder for at støtte projekter (forsøg) med frit
redskabsvalg og fuld dokumentation ([observatører eller] kamera).
- I takt med
implementering vil
fiskerikontrollører i
den første tid vejlede.
Når systemer er
tilpasset påbegynder
styrelsen også
håndhævelse og
sanktionering.
- Emnet drøftes i
Erhvervsfiskeriudvalge
t primo 2017.
- Projektstøtteordninger
ne Fiskeri, natur og
miljø og Fælles
indsatser forventes at
Håndhævelse og sanktion
af overtrædelser i relation
til landings-forpligtigelsen
i Nordsøen, Skagerrak og
Kattegat forventes
påbegyndt i løbet af 1.
kvartal 2017.
- Fast track projektet
afsluttes efter planen
den 1/12 18.
3
23.01.17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738889_0004.png
Implementeringsplan for fiskeripakken
Aktivitet
Løsning
- Et projekt vil kunne bygge videre på de erfaringer, man har opnået ved
tidligere projekter (Minidisc, Discardless) og igangværende projekter (Fast
Track (løber fra 1/12-15 til 1/12-18)).
- En forudsætning for, at der igangsættes et nyt forsøg i en kommende
ansøgningsrunde, er at der modtages et projektforslag under en af
projektstøtteordningerne. Initiativets igangsættelse bør drøftes med
relevante aktører (fiskere og forskere). Det skal i den forbindelse nævnes,
at en række relevante aktører på nuværende tidspunkt er involveret i
igangværende projekter (eks. Fasttrack (projektramme 6,4 mio. kr.)).
8.
Mærkningsordnin
g for skånsomt
fangede fisk
Uddannelsesfartø
j
- Den under pkt. 5 nævnte arbejdsgruppe udarbejder et beslutningsgrundlag
om mærkningsordningen.
- Efter Fiskeriskolen i Thyborøn anskaffer et fiskefartøj, afsættes pba. dialog
med skolen mængder, svarende til uddannelsesskibets behov for at kunne
gennemføre fiskerier i undervisningsøjemed.
- Afventer politisk
afklaring af
kommissorium
Der optages dialog med
Fiskeriskolen i god tid,
inden
uddannelsesfartøjet
påbegynder sine
aktiviteter med henblik
på at kunne foretage de
nødvendige
reservationer i
Fiskefonden til formålet.
-
Milepæle /tidsplan
åbne næste gang pr.
1. oktober 2017.
Status for milepæle
9.
- Dialog med
Fiskeriskolen forventes
gennemført i løbet af 1.
kvartal 2017.
10. Fiskeriuddannels
en som
fordelsuddannels
e
- Der lægges op til at invitere fiskeriuddannelsen og fiskeriforeningen til et
møde, hvor ønsket om status som fordelsuddannelse kan drøftes.
Der er dialog med UVM og
fiskeriskolen om
processen for, at
Erhvervsfiskeriskolen i
Thyborøn kan blive en
fordelsuddannelse.
MFVM har inviteret
skolen til et møde
herom, hvor også DFPO,
UVM og MBUL inviteres.
- Forslaget er
implementeret.
- Udmøntningsnotat skal
godkendes
- Forvaltningsaftale skal
udarbejdes
4
11. Generationsskifte
ordning 10 mio.
kr.
- Der oprettes en etableringsordning for yngre fiskere på 10 mio. kr. der
administreres af fiskeafgiftsfonden.
23.01.17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738889_0005.png
Implementeringsplan for fiskeripakken
Aktivitet
Løsning
Milepæle /tidsplan
- Bekendtgørelse skal
udarbejdes.
- Forventet
ikrafttrædelse 1. marts
2017.
Status for milepæle
12. Lånefisk
- Der tilføres flere fisk på de mest efterspurgte arter (tobis, brisling og
mørksej) ved at øge promilleandelene for tobis og brisling fra 10 til 20 ‰
og mørksej fra 20 til 50 ‰.
- Loftet for tildeling af torsk, tunge, tobis, sperling og brisling ophæves for at
opnå en bedre udnyttelse af mængderne i ordningen.
- Desuden hæves kravet til ejerandel fra 10 pct. til 25 pct. for derved at
tilgodese de mindre fartøjer, hvor førstegangsetableringen udgør et
væsentligt element.
- Ansøgere, som opfyldte de hidtidige krav for at søge ordningen (10 %
ejerandel), og som har indsendt ansøgning inden vedtagelse af
beretningen, kan stadig indgå i tildelingen.
-
13. Ledig
flådekapacitet til
yngre fiskere
Etablere et system, der understøtter overførsel af ledig flådekapacitet til
yngre fiskere, herunder:
-
Oprette en kapacitetsfond med henblik på aktivering af ledig
kapacitet til yngre fiskere.
-
Indføre et registreringskrav for ejerskab, herunder omsætning af
kapacitet.
-
Genindføre en 5 års forældelsesfrist for disponibel kapacitet i
forbindelse med, at et fartøj ophører som fiskefartøj.
-
Indføre en 5 års forældelsesfrist for allerede eksisterende disponibel
kapacitet.
-
9 måneder efter indførelse af registreringskravet evaluerer
forligskredsen processen for indførelse af registreringskravet. Først 5
år efter at bestemmelsen om forældelsesfristen er indført, vil der
kunne overføres kvoter fra eksisterende disponibel kapacitet.
-
Ejerne af disponibel kapacitet skal inden for 12 måneder indberette
data om deres kapacitet til NAER, ellers tilfalder kapaciteten NAER
og kan uddeles gennem ordningen.
I en bekendtgørelse vil
man skulle fastsætte
krav om, at ejerne af
disponibel kapacitet
inden for en nærmere
angivet frist på 12
måneder skal indberette
data om deres kapacitet
til NAER samt genindføre
forældelsesfristen. De
nærmere kriterier for
uddeling fra
kapacitetsfonden
fastlægges i en
bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen vil
kunne træde i kraft 1.
juli 2017, hvis udkast
foreligger 1. marts.
Såfremt man vælger at
afvente evalueringen af
registreringskravet (efter
Afventer politisk OK til
implementeringsplan
5
23.01.17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738889_0006.png
Implementeringsplan for fiskeripakken
Aktivitet
Løsning
Milepæle /tidsplan
12 måneder), vil
bekendtgørelsen for så
vidt angår
kapacitetsfonden først
kunne træde i kraft 1.
januar 2019.
-
Status for milepæle
14. Vækst via
uddannelse i
forarbejdningsind
ustrien
-
Interesserede fødevarevirksomheder kan hver for sig eller samlet
kontakte det faglige udvalg for den eller de erhvervsuddannelser, som de
ønsker at blive godkendt som praktiksted i forhold til.
Virksomhederne kan også rette henvendelse til en relevant
erhvervsskoles praktikadministration for yderligere vejledning.
-
UVM oplyser, at
fødevarevirksomheder
eller
brancheorganisationer
kan kontakte de faglige
udvalg el.
praktikadministrationen
for relevante
erhvervsuddannelse mhp.
at blive godkendt som
praktiksted.
EVM oplyser, at Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd er blevet
kontaktet mhp. at der kan
fremlægges en ny
finansieringsmodel.
Der er etableret et
interessentnetværk for
fiskeri og akvakultur, med
bred deltagelse fra
erhvervet, herunder
forarbejdningsindustrien.
Netværket mødes
minimum to gange årligt
og kommer med input til
de strategiske sigtelinjer
for den
forskningsbaserede
myndighedsbetjening
samt konkrete forslag til
større strategiske opgaver
og projekter.
a. Forberedelse af bidrag
til lovprogram og
udarbejdelse af lovforslag
går i gang snarest.
b. Udkast er under
6
15. Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd
-
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd vil på baggrund af drøftelser mellem
erhvervets parter blive bedt om at fremlægge en ny model for
finansiering af rådets aktiviteter inden den 1. maj 2017. Det er i den
forbindelse en forudsætning, at statens bidrag ikke kan hæves.
Der etableres et forum, hvor erhvervet, forarbejdningsindustrien,
forskningsinstitutioner og MFVM kan drøfte retningen for den fremtidige
forskning, der skal ligge til grund for den videnskabelige rådgivning og
sikre et stabilt råvaregrundlag.
-
16. Tættere
samarbejde
mellem
myndigheder,
erhvervet,
forarbejdningsind
ustrien og
universiteter
-
-
17. Koncentrationsre
gler
a.
b.
Der fastsættes regler om, at hvis den sidste tredjedel af et
erhvervsfiskerselskab er ejet af et eller flere selskaber, skal NAER have
oplysning om hele personkredsen, også for de bagvedliggende selskaber.
Der fastsættes regler om, at man ikke må have bestemmende
indflydelse over kvoteandele udover kvotekoncentrationsloftet. Reglernes
a.
Officiel indkaldelse
til lovprogram feb.
2017
Lovforslag og
økonomiske
23.01.17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738889_0007.png
Implementeringsplan for fiskeripakken
Aktivitet
Løsning
overholdelse sikres ved at:
Personer, som har nået koncentrationsloftet en gang årligt skal
indsende en tro og love erklæring til NaturErhvervstyrelsen, hvori de
erklærer, at de ikke har rådighed/bestemmende indflydelse over
kvoter ud over koncentrationsloftet.
NaturErhvervstyrelsen skal kunne indhente tro og love erklæring
også fra andre personer end de oven for nævnte.
c. Der gennemføres en analyse af, hvad konsekvenserne for fiskeriets
effektivitet og kvoteudnyttelse vil være, såfremt der fastsættes regler
om, at personer, som har nået koncentrationsloftet ikke kan leje
yderligere årsmængder af den pågældende art. Herefter tages der stilling
om og hvordan der fastsættes regler herfor.
d. NAER vil, 6 måneder efter ovenstående ændringer er trådt i kraft,
undersøge hvor mange fiskere, der ikke overholder
koncentrationsreglerne, og orientere aftalens parter om hvordan et evt.
problem kan håndteres.
Milepæle /tidsplan
analyser udarbejdes
m.h.p. lovteknisk
gennemgang og
høring m.v. ultimo
apr. 2017
Lovforslag
fremsættes okt. I
2017
Regler træder i kraft
1. jan. 2018.
b. Udkast til
bekendtgørelsesæn-
dring udarbejdes
jan. 2017.
Udkast sendes i
offentlig høring
omkring 1. februar
2017.
Regler træder i kraft
1. marts 2017
(under forudsætning
af dispensation fra
ikrafttrædelsesdato
1. juli).
c. Ændringen afventer
den planlagte
evaluering.
d. Hvis alle de
foreslåede
ændringer skal
indgå i
undersøgelsen,
forventes den at
finde sted i 3.
kvartal af 2018, idet
fiskerilovsændringen
forventes at træde i
kraft 1. jan. 2018.
Det forudsættes, at
der på dette
tidspunkt er fastsat
regler om
begrænsning af leje.
Afrapportering vil
kunne finde sted i 4.
kvartal 2018
Status for milepæle
udarbejdelse
c. Afventer
d. Afventer
7
23.01.17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738889_0008.png
Implementeringsplan for fiskeripakken
Aktivitet
18. 75 %
udlejningsgrænse
Løsning
- Reguleringsbekendtgørelsen ændres således, at der vil være krav om, at
man maksimalt kan udleje 75 % af sine årsmængder. Der sikres
sammenhæng med nuværende regler om, at man kan overføre 25 % af
årsmængder til et andet fartøj, således, at overførsel af årsmængde samt
udleje tilsammen ikke overstiger 75 %.
- Parterne bag beretningen (dvs. Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) inviteres til drøftelser af
konklusionerne på den opfølgning NAER har lavet sammen med fiskeriets
organisationer, på rapport om kvoteudnyttelse i dansk fiskeri (2016).
- Danmark arbejder for, at der i det regionale forum af medlemsstater for
Nordsøen (Scheveningen-gruppen) udarbejdes en fælles henstilling til
Kommissionen.
- Den fælles henstilling vil indstille, at der i EU-regi arbejdes for, at
brislingekassen ophæves hurtigst muligt og senest inden 30. juni 2017.
MFVM har januar 2017 fortsat processen med EU-kommissionen ift.
brislingekassens ophævelse.
Milepæle /tidsplan
- Forventet
ikrafttrædelse 1. marts
2017.
Status for milepæle
-
19. Bedre
kvoteudnyttelse
Regeringen inviterer til
drøftelser af rapporten
inden sommer 2017.
20. Ophævelse af
brislingekassen
21. Fremme af fiskeri
af nye arter samt
muslinger og
østers
- Fremme af fiskeri efter blåmuslinger er på en række områder allerede
igangsat, idet DTU Aqua har fået bevilget EHFF-midler til et større projekt i
Vadehavet.
- Fiskerierhvervet igangsætter selv en screening af et område ved Æbelø
med henblik på fiskeri efter blåmuslinger i 2018. Arbejdet koordineres tæt
med Udvalget for Muslingeproduktion, hvor også tiltag i forhold til østers
igangsættes.
- Fiskeri efter østers foregår i Limfjorden. Kvoten har de seneste år været
meget lav og der er fokus på bestandsophjælpning. Udvikling af
østersfiskeriet er centreret omkring identificering af mulige tiltag for
bestandsophjælpning.
- Fremme af fiskeri efter nye arter igangsættes primo 2017 i samarbejde
med Udvalget for Muslingeproduktion og Erhvervsfiskeriudvalget. I dette
Det forventes, at
landene rundt om
Nordsøen primo 2017
fremsætter fælles
henstilling til EU-
Kommissionen om
ophævelse af
brislingekassen.
Kommissionen skal
derefter udarbejde
forslag til delegeret
retsakt, som skal i
høring i Europa-
Parlamentet. En
ophævelse forventes at
være realistisk med
virkning senest fra 1. juli
2017.
Fsva. blåmuslinger er
tidshorisonten fra
identificering af nye
områder, til fiskeri kan
påbegyndes ca. 1-2 år
såfremt finansiering er
tilvejebragt og der ikke
er tale om fiskeri i
naturbeskyttede
områder/ Natura 2000
områder.
Tidshorisonten fra
identificering af nye
arter, til fiskeri kan
påbegyndes er op til 2 år
Danmark har primo januar
2017 fremsendt fælles
henstilling til det
hollandske formandskab
for Scheveningengruppen
med henblik på
formandskabets
fremsendelse til
Kommissionen og
Kommissionens
efterfølgende udarbejdelse
af delegeret retsakt.
8
23.01.17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738889_0009.png
Implementeringsplan for fiskeripakken
Aktivitet
Løsning
regi afklares, hvilke arter, som skal være i fokus. Medio 2017 vil dette
arbejde kunne være afsluttet.
Milepæle /tidsplan
muligvis hurtigere,
såfremt bl.a. finansiering
er tilvejebragt og
fiskeriet ikke ønskes
igangsat i et
naturbeskyttet område.
- Forventet
ikrafttrædelse 1. marts
2017.
Status for milepæle
22. Forlænget
opsigelsesvarsel
på FKA-
ordningen
23. Udvidelse af
fartøjsordningen
med 7 mio. kr.
24. Forhandlinger om
EHFF-
programmet
25. Forbedrede
eksportmulighede
r
- Miljø- og Fødevareministeriet foreslår, at det bl.a. efter ønske fra erhvervet
præciseres, at ændringen fra 8 til 16 år gælder for både FKA og IOK
rettigheder. Det er bekræftet af Dansk Folkepartis fiskeriordfører på møde
med ministeren den 15/12-16, at forlænget opsigelsesvarsel på 16 år skal
gælde både FKA og IOK.
- Forslaget
implementeres ved at rammen for ordningen ”investeringer i
fiskefartøjer” forhøjes med 7. mio.
kr. i 2017.
- Udmøntningen af EHFF programperioden 2018-20 sker mellem Regeringen
og Dansk Folkeparti med efterfølgende orientering af partierne bag
beretningen.
-
Strategien vil rumme hele ministeriets eksportarbejde, herunder bl.a.
fødevare- og fiskerierhvervet, forarbejdningsindustrien og miljøteknologi,
og den fremtidige eksportindsats vil derfor foregå indenfor rammerne af
eksportstrategien og i samspil med eksportfremme-indsatsen på øvrige
områder.
-
Når eksportstrategien er udarbejdet vil den blive præsenteret for parterne
bag beretningen på samme vis, som parterne bag Fødevare- og
landbrugspakken får præsenteret eksportstrategien.
-
- Ordningen åbner for
ansøgninger den 1.
februar 2017
- Forhandlinger ventes
at finde sted i 1.
kvartal 2017
-
-
-
-
26. Forvaltning af
industrifiskeriet med
særlig fokus på
bifangster af sild
-
Den midlertidige forvaltningsmodel for sildebifangst gøres permanent.
-
Som et supplement sikres det, at 9 % -reglen med det sigte at holde
industrifiskeriet åbent, kan bringes i anvendelse i begrænset omfang,
svarende til maksimalt 25 % af sildebifangstkvoten. Det er en forudsætning
herfor, at sildebifangstkvoterne er opbrugt, og at sildebestanden er inden
for sikre biologiske grænser.
-
Vilkårene for
industrifiskeriet
meldes ud via bilag 6
meddelelse.
-
9
23.01.17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738889_0010.png
-- AKT 2747792 -- BILAG 2 -- [ Bilag 1a til implementeringsskema ] --
Bilag nr. 1 til implementeringsskema.
Oversigt over andele af de danske kvoter, der afsættes til kystfiskerordningen,
kystfiskerordningens flidspulje, nye arter i kystfiskerordningen til rationsfiskeri
samt yderligere andele til MAF-ordningen.
Farvand
Torsk Nordsøen (4AC)
Torsk Kattegat (3AS)
Torsk Skagerrak (3AN)
Torsk
vestlige
Østersø (3DV)
Torsk
østlige
Østersø (3DØ)
Tunge Skagerrak, Kattegat og
Østersøen (3A-D)
Tunge Nordsøen (4AC)
Rødspætte Nordsøen (4AC)
Rødspætte Kattegat (3AS)
Rødspætte Skagerrak (3AN)
Rødspætte Østersøen (3BD)
Andele afsat til grundtillæg i
kystfiskerordningen
% af DK kvote
2,24%
3,08%
4,77%
5,81%
5,81%
4,40%
2,13%
0,00%
2,59%
2,20%
4,00%
Andele afsat til
"Flidspræmiepuljen"
% af DK kvote
4,76%
3,68%
8,69%
7,79%
1,69%
5,43%
7,47%
1,39%
2,20%
4,24%
3,39%
Samlede andele til
kystfiskerordning
% af DK kvote
7,00%
6,76%
13,46%
13,60%
7,50%
9,83%
9,60%
1,39%
4,79%
6,44%
7,39%
Andele af nye arter jf. beretningen
afsat til kystfisker rationsfiskeri
Farvand
Jomfruhummer Skagerrak,
Kattegat og Østersøen (3AD)
Jomfruhummer Nordsøen (4AC)
Mørksej Nordsøen, Skagerrak,
Kattegat og Østersøen (3+4)
Pig- og slethvar
Nordsøen (4AC)
Brisling Østersøen (3BD)
Sild veslige Østersø (3BD-V)
Sild østlige Østersø (3BD-Ø)
% af DK kvote
1,05%
0,82%
2,75%
1,67%
3,23%
4,11%
4,11%
Yderligere andele til MAF-ordningen.
Andele i den nuværende
MAF-ordning
% af DK kvote
Forhøjelse af andele afsat til
MAF-ordningen
% af DK kvote
1,000%
1,000%
1,950%
0,760%
0,200%
0,400%
Samlede andele af de udvalgte
arter afsat til MAF-ordningen
% af DK kvote
Farvand
Torsk Nordsøen (4AC)
Torsk Skagerrak (3AN)
Tunge Skagerrak, Kattegat og
Østersøen (3A-D)
Tunge Nordsøen (4AC)
Rødspætte Nordsøen (4AC)
Rødspætte Skagerrak (3AN)
2,176%
6,880%
8,504%
1,227%
0,549%
1,754%
3,176%
7,880%
10,454%
1,987%
0,749%
2,154%