Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1738887_0001.png
-- AKT 2767963 -- BILAG 1 -- [ Bilag 1- Bem og spørgsmål til implementeringsplan for fiskeripakken (MFVM bem.v2) ] --
Tak for jeres tilbagemelding omkring bekendtgørelsen, som vedlægges i revideret form.
De ønskede ændringer og præciseringer bliver
jf. det i ske aet tilføjede felt ed MFVM’s
bemærkninger
imødekommet. Dog gør jeg opmærksom på flg. forhold, som uddybes i skemaet:
Der er i forbindelse med introduktion af nye kystfiskerordninger tilbage i tiden etableret praksis
for, at alle kystfiskere, der lever op til længdekravene og tilmelder sig rettidigt, kan få tillæg det
første år. Baggrunden er, at når der er tale om en ny ordning, hvor fiskerne ikke haft kendskab
til krav om f.eks. kvoteudnyttelse og fangstrejsers varighed, så vurderes det som værende ikke
rimeligt at udelukke dem fra at opnå tillæg med henvisning til, at de ikke lever op til kravene. En
videreførsel af praksis, hvor alle har adgang til tillæg det første år, vil også betyde, at flere vil
tilmelde sig kystfiskerordningen i det første år og give en bedre kvoteudnyttelse i ordningen. I år
2 og de efterfølgende år skal alle naturligvis leve op til kravene, da de således er kendt i god tid.
Det vil ikke på nuværende tidspunkt være muligt at udstede regler for såkaldte
”foreningsfartøjer”.
Ministeriet har bl.a. i implementeringsskema af 23. januar meldt tilbage til
aftalepartierne, at der savnes en nærmere definition af det i beretningen anvendte begreb
”fore i gsfartøjer”, sa t
at regler for
”foreningsfartøjer”
vil kræve en ændring af fiskeriloven,
idet disse fartøjer, uanset begrebsdefinition, vil skulle have andel i fiskekvoterne. Det vurderes
e dvidere, at de skitserede odel ed fore i gsfartøjer ka være i ko flikt ed EU’s
kontrolforordning. Elementet om
”foreningsfartøjer”
inkluderes derfor ikke i bekendtgørelsen da
der ikke er det fornødne lovgrundlag herfor på nuværende tidspunkt. MFVM afventer en
definition af begrebet fra partierne bag beretningen med henblik på at kunne vurdere, hvordan
aftaleparternes beslutning kan udmøntes, herunder indenfor gældende EU-retlige rammer mv.
Bestemmelserne om begrænsning på overdragelse på 75 pct. indarbejdes som ønsket i
reguleringsbekendtgørelsen med virkning fra 1. januar 2018, men reglerne skrives først ind i
forbindelse med en bekendtgørelsesændring forud for årsskiftet til 2018. Årsagen hertil er, at
det ikke af Civilstyrelsen betragtes som god lovteknik at indskrive endnu ikke gældende
bestemmelser i et regelsæt, der ellers består af gældende bestemmelser.
For så vidt angår jeres bemærkning om punkt 26 i implementeringsskemaet om forvaltning af
industrifiskeriet vil dette som ønsket udgå af den fremtidige opfølgning på fiskeripakken.
I er velkomne til at vende tilbage om ovenstående. I fraværet af en tilbagemelding inden tirsdag d. 7.
februar kl. 10.00 sendes bekendtgørelsen i høring ud fra den forståelse, at bekendtgørelsens indhold er i
overensstemmelse med jeres ønsker. I forlængelse heraf agter jeg at orientere Folketinget (MOF) herom.
Vedr. jeres tilbud om mulighed for, at relevante medarbejdere fra Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, evt.
under deltagelse af en repræsentant fra departementet, kan deltage i teknisk afklarende dialoger, kan
jeg oplyse, at det ikke er i overensstemmelse med regeringens linje at embedsmænd rådgiver et flertal i
Folketinget om implementering af regulering, som den siddende minister i sidste ende har ansvaret for,
uden deltagelse fra regeringens side.
Jeg vedlægger desuden som ønsket i henvendelse af 19. januar et nyt bilag A, som er oversendt til
Erhvervsfiskeriudvalget.
Venlig hilsen
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738887_0002.png
Esben Lunde Larsen
Bilag A. Bemærkninger og spørgsmål til implementeringsplan for fiskeripakken (23.1.2017)
Punkt Streg
Bemærkninger
MFVM bemærkninger
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738887_0003.png
1
1
Det fremhæves, at nye kystfiskere kan
tilmelde sig den beskyttede
kystfiskerordning hvert år.
Hvad e es der ed ”…for at ko
e
ed i år ”? Hvis det er
teknisk muligt bør
kravene om kvotekoncentration og korte
fangstrejser være gældende fra
ordningens start.
Alle ejere af FKA-fartøjer kan løbende tilmelde sig
kystfiskerordningerne, uanset om de tidligere har deltaget i
kystfiskerordningen. Der tildeles tillæg, såfremt tilmeldingen er
modtaget senest 15. marts 2017 og efterfølgende år senest 31.
januar.
Det har været praksis i forbindelse med iværksættelse af tidligere
kystfiskerordninger, at alle kystfiskere (som har levet op til
længdekravene), har haft adgang til at få tillæg i en ny ordnings første
år, for først i de efterfølgende år at skulle leve op til kravene om bl.a.
kvoteudnyttelse og fangstrejsers længde for at få tillæg i disse år
Baggrunden for denne praksis, som MFVM lægger op til at videreføre
i den nye ordning, er, at ingen kystfiskere har kendt til kravene i den
nye ordning i året før, og derfor ikke har haft mulighed for at indrette
sig på og leve op til dem for at kunne opnå tillæg. I år 2 og de
efterfølgende år har alle kendt kravene i et helt år og skal leve op til
dem for at få tillæg.
I udkastet til ny reguleringsbekendtgørelse er denne fremgangsmåde
fastholdt således, at alle kystfiskere, der lever op til længdekravene,
kan få tillæg det første år. Dette vil også bidrage til, at flere vil
tilmelde sig kystfiskerordningen allerede i 2017.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738887_0004.png
1
3
I stedet for de 100% til foreningsfartøjer
skal det fremgå, at foreningsfartøjer (i
samme periode, som kystfiskere kan
tilmelde sig den beskyttede ordning) kan
søge om for dem relevante kvoter inden for
kystfiskerordningen (dog maks. for en
samlet landingsværdi på 50.000 kr. pr.
fartøj). Kvoten kan ikke videresælges.
Som det tidligere er meldt tilbage til aftalepartierne kræver en model
med
”foreningsfartøjer”
en ændring af fiskeriloven, idet der lægges op
til,
at disse fartøjer, uanset begrebsdefinition,
skal have adgang til
Skriftfarve: Automatisk
Formateret:
kvoteandele, som er afsat til erhvervsfiskeriet. Den skitserede model ser
også umiddelbart ud til at være i konflikt med EU-Kontrolforordningen,
idet der lægges op til, at ikke-erhvervsfiskere skal have adgang til
kvoteandele, som er afsat til erhvervsfiskeriet..
Det er derfor ikke praktisk muligt at udstede regler for foreningsfartøjer
(herunder heller ikke i reguleringsbekendtgørelsen), før der modtaget en
nærmere afklaring af begrebet foreningsfartøjer og forholdet til EU-
reglerne og erhvervsfiskeriet i almindelighed er udredt på baggrund
heraf.
1
5
Punktet revideret jf. brev af 26. januar 2017
De ønskede ændringer er indarbejdet i udkastet til bekendtgørelse, der
sendes i offentlig høring i februar 2017.
Sætningen udgår af implementeringsplanen som ønsket.
1
6
”Dette fastsættes … af fiskerilove ”
slettes.
Partierne er tilfredse med ordlyden i
beretningen, som er udgivet på
Folketingstidende.
1
7
Evaluering af kvoteudnyttelsen fremgår
af den nye streg 5, jf. brev af 26. januar
2017.
”NaturErhvervsstyrelse … for
kystfisker e.” slettes og der i dføres e y
tekst i overensstemmelse med
beret i ge s ordlyd i pu kt L. Dvs. ”Efter
år afgør partierne bag den nye
kystfiskerordning, hvad der skal ske med
kystfiskerordningen
herunder den åbne
Rationsfiskeriet gøres
del”.
tilgængeligt i såvel den åbne
som den lukkede
kystfiskerordning.
Sætningen udgår af implementeringsplanen og erstattes med det
ønskede.
2
2
De ønskede ændringer er indarbejdet i udkastet til
bekendtgørelse, der sendes i offentlig høring i februar
2017.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738887_0005.png
2
3
For at sikre en smidig kvoteudnyttelse
bedes Naturerhvervsstyrelsen hvert år
løbende vurdere, om der er risiko for,
at kvoterne ikke opfiskes og inddrage
erhvervsfiskerudvalget.
MAF’eres i dlej i gs ulighed fra
kystfiskerordningens åbne og
beskyttede segmenter supplerer
eksisterende indlejemuligheder og
erstatter dem således ikke.
I.a.b.
I reguleringsbekendtgørelsen bruges ordet
”dispositio sret”, e
aftalepartierne
e er, at ”beste
e de i dflydelse” so
term skal fremgå af
reguleringsbekendtgørelsen. Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen skal herefter forberede en
mere præcis definition af
”beste
e de
i dflydelse”. Aftalepartier e
lægger op til,
at der skal lægges en restriktiv praksis, og
at definitionen skal muliggøre dette.
Desuden er det partiernes hensigt generelt
at stramme op over for de såkaldte
’kvoteko ger’. Partier e vil derfor
opfordre
til, at ”tro-og-love”-modellen,
som
implementeres i 17b evalueres til sommer,
hvor styrelsen har haft mulighed for at
gennemgå indhentede tro- og
loveerklæringer, jf. både stk. 2 og 3.
Samtidig vil partierne til revisionen af
fiskeriloven fremsende bemærkninger til
de øvrige dele, som vedrører punkt 17 i
Vækst- og Udviklingsplanen om
’kvoteko ger’
og koncentrationsregler.
Til de konkrete paragraffer i
reguleringsbekendtgørelsen:
§ , stk ”dispo eret” æ dres til ”haft
bestemmende
i dflydelse”.
Generelt til §§97-
: ”dispositio sret”
æ dres til ”beste
e de i dflydelse”.
Fremgår allerede af bekendtgørelsen. Taget til efterretning og
indskrives ind i implementeringskemaet.
3
3
MAF-segmentets indlejningsmuligheder supplerer eksisterende
muligheder. De eksisterende muligheder fortsætter uændret. Begge
dele fremgår af bekendtgørelsen.
12
17b
I.a.b.
Tages til efterret i g. ”Dispositio sret” udgår af beke dtgørelsestekste
og erstattes af ”beste
e de i dflydelse” so ø sket.
Beke dtgørelse i deholder i § e defi itio på ”beste
e de
i dflydelse”. Det fre går således, at der ed ”beste
e de
i dflydelse” forstås
beføjelse til at træffe bestemmelse af økonomisk og
driftsmæssig karakter i forbindelse med fangst og overdragelse ved salg
af kvoteandele og leje af årsmængder.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen vil, som ønsket, evaluere ordningen med
tro og love erklæring til sommer i overensstemmelse med
bestemmelserne vedr. bestemmende indflydelse i bekendtgørelsen.
Partierne bag fiskeripakken vil blive orienteret om resultatet af
undersøgelsen.
Implementeringsplanen revideres, så det fremgår, at partierne høres om
de foreslåede ændringer, og at partierne fremsender bemærkninger ifm.
revision af fiskeriloven.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738887_0006.png
18.
Udlejebestemmelsen indskrives i
reguleringsbekendtgørelsen som
foreslået i implementeringsplanen,
men til ikrafttræden 1/1 2018.
Det bør præciseres i bekendtgørelsen (fx
§101, stk 5), at udgangspunktet for
beregningen af 75%-udlejegrænsen
beregnes som januar-mængder (evt. med
tilkøbte promiller med tilhørende
mængder), samt gennemsnitspriser fra
året før. Opgøres af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen hvert år.
Til de konkrete paragraffer i
reguleringsbekendtgørelsen:
(§101, stk. 7) Partierne finder ingen
grund til at pålægge puljerne denne
administrativ byrde. Det afgørende er
for partierne, om et fartøj/ejer ved årets
udgang overskrider grænsen på 75% for
overdragelse. Hvis det sker, udelukkes
fartøj/ejer fra at kunne deltage i en
pulje det
æ dres til: ”Opsigelsesvarslet for
Tekste
næstfølgende år.
både FKA og IOK rettigheder ændres fra 8
til 16
år.”
Præciseringen har været fremført af
aftalepartierne ved flere lejligheder.
Udlejebestemmelserne bliver skrevet ind i en ændring af
reguleringsbekendtførelsen med ikrafttræden den 1. januar 2018.
For at leve op til kravene om god lovteknik vil disse bestemmelser først
blive indsat i reguleringsbekendtgørelsen i forbindelse med en ændring
af denne forud for 1. januar 2018. Civilstyrelsen betragter det som imod
god lovteknik, at man i regelsæt, der ellers kun rummer gældende
bestemmelser, indsætter bestemmelser, der først træder i kraft på et
senere tidspunkt. Der er med andre ord tale om et rent lovteknisk
forhold, der kun forholder sig til, hvornår bestemmelserne skrives ind, og
ikke hindrer, at de kan træde i kraft 1. januar 2018.
22 1
Dette er indarbejdet i udkastet til bekendtgørelse, der sendes i offentlig
høring i februar 2017. Implementeringskemaet tilrettes.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738887_0007.png
-- AKT 2767963 -- BILAG 2 -- [ Bilag 7 -EØK - reguleringsbekendtgørelsen ] --
Erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger af ændringer til bekendtgørelse om
regulering af fiskeriet 2014-2020
Ordningens indhold/formål
Ændringerne til bekendtgørelsen består af en række delelementer der skal implementere en del af de af S,
DF, RV og SF besluttede tiltag i beretning om en Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri. Overordnet set
har pakken til hensigt at forbedre vilkår for kystfiskere og yngre fiskere. De erhvervsøkonomiske
konsekvenser som følger af implementeringen er beskrevet og beregnet i nedenstående.
Lånefiskordningen:
Med de foreslåede ændringer tilføres der flere fisk på de mest efterspurgte arter (tobis,
brisling og mørksej) for generelt at tilføre flere ressourcer til etablering som selvstændig erhvervsfisker.
Desuden foreslås det, at loftet for en række arter ophæves for at opnå bedre udnyttelse af mængderne i
ordningen. Slutteligt hæves kravet til ejerandel fra 10 pct. til 25 pct. for derved at tilgodese de fartøjer, hvor
førstegangsetableringen udgør et væsentligt element.
Krav om tro love og erklæringer:
Hensigten med reglerne er, at fiskere, som har nået de maksimale grænser
for, hvor mange kvoter en person kan eje, ikke kan omgå reglerne ved gennem aftaler at få ret til at
disponere/bestemme over andre fiskeres kvoter i forbindelse med fangst og overdragelse ved salg af
kvoteandele og leje af fisk.
Nye arter i kystfiskerordningen:
So
oget yt, oprettes der et ”beskyttet” seg e t,
hvor kystfiskere
binder al deres FKA, BT og kW. Når man er tilmeldt, er man bundet i denne ordning. Der afsættes samtidig
flere fisk til dette lukkede segment (flidspulje), hvor man kan ansøge om yderligere mængder når man har
opfisket 90% af sin mængde.
Hvis ikke æ gde uddeles til det ”beskyttede” seg e t ka ejere af fartøjer
tilmeldt den tidsbegrænsede ordning søge om en tillægsmængde.
Kw-dage:
Som følge af en ændring af EU-reglerne, afskaffes den nationale implementering af kW-dage-
reguleringen, så alle tildelte kW-andele ophæves, da reguleringen er afskaffet på EU-niveau.
Max 75 pct. udlejning af årsmængder:
Som noget nyt indføres der regler om, at en fartøjsejer max. må
udleje 75 pct. af et fartøjs årsmængder. Dette for at sikre, at der ikke opstår såkaldte slipperskippers, som
lever af at udleje fisk. Dette skal NaturErhvervstyrelsen kontrollere, derfor indføres der krav om
dokumentation for udlejning.
Administrative konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at bekendtgørelsesudkastet medfører
administrative konsekvenser for under 4 mio. kr. årligt.
Samlet set forventes den nye fiskepakke at medføre administrative konsekvenser for erhvervet svarende til
en værdi på 240.867 kr. For hvert af delementerne i fiskepakken, der medfører administrative
konsekvenser for erhvervet, er i nedenstående nærmere redegjort for deres effekt.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
1738887_0008.png
Lånefiskordningen:
Da man fjerner lofterne for tildeling på de enkelte arter, vil man mere frit kunne
sammensætte sin egen ansøgning. Ansøgningen kan derfor foretages lidt hurtigere med færre
begrænsninger. På baggrund af det relevante materiale, der skal udfyldes i forbindelse med ansøgningen,
anslås det at tidsforbruget i 2017 vil udgøre op mod 15 minutter for en konsulent og 20 minutter for en
fisker. Det forventes at der vil indkomme 12 ansøgninger i 2017, hvoraf 75 pct. vil være udfyldt af en
konsulent og de resterende 25 pct. vil være udfyldt af fiskere. I 2016 udgjorde ansøgerantallet 15 og det
forventede tidsforbrug hhv. 20 og 30 minutter for hhv. konsulenter og fiskere. Da der regnes med en
timesats på 1000 kr. for konsulenter og 479,08 for fiskere, medfører ændringen en reduktion af de
administrative byrder svarende til 1.919 kr.
Krav om tro og love erklæringer:
Som noget nyt indføres der regler om, at personer, som har nået de
maksimale grænser for ejerandele (kvoter) ikke må have dispositionsret over yderligere kvoter. For at sikre
overholdelse af disse regler fastsættes:
1) Personer, som har nået de maksimale grænser for ejerandele (kvoter), skal hvert år indsende
en tro og love erklæring til NaturErhvervstyrelsen, hvori de erklærer, at de ikke har
dispositionsret over yderligere kvoter.
2) NaturErhvervstyrelsen kan kræve, at andre end oven for nævnte personer skal indsende en tro
og love erklæring.
3) Personer, som ejer kvoter skal efter anmodning oplyse, om andre personer har dispositionsret
over deres kvoter.
4) Personer, som ejer kvoter skal efter anmodning oplyse om finansiering af deres fiskefartøjer og
kvoter.
For alle fire skriftlige forpligtigelser gælder, at det forventes, at konsulenter vil udfylde 60 pct. af dem, mens
fiskerne selv udfylder de resterende 40 pct. Tidsforbruget for konsulenter og fiskere er det samme for de
skriftlig forpligtigelser, og forventes at udgøre hhv. 10, 10, 10 og 15 minutter. Ændringerne forventes at
medføre en øget administrativ byrde for erhvervet svarende til 12.534 kr.
Nye arter i kystfiskerordningen:
I den tidsbegrænsede ordning er der ingen forøgelse i forhold til den
tidligere ordning i forhold til ansøgning om deltagelse jf. § 63. Ekstra tildeling fra flidspuljen jf. § 70. Det
forventes at ca.
50
vil søge om yderligere mængder. I den tidsubegrænsede ordning jf. § 67(ny) forventes
ca.
50
ansøgninger om tilmelding til denne ordning. Ekstra tildeling fra flidspuljen jf. § 70. Det forventes at
ca.
150
vil søge om yderligere mængder. Ansøgning om deltagelse i rationsfiskeri jf. § 73. Det forventes at
der er ca.
100
ansøgninger om tilladelse til rationsfiskeri. For alle nye skriftlige forpligtigelser forventes det
at 70 pct. vil blive udfyldt af konsulenter, mens de resterende 30 pct. udfyldes af fiskerne selv.
Tidsforbruget for både konsulenter og fiskere forventes at udgøre 7 minutter pr. ansøgningsskema.
Ændringen forventes dermed at medføre en øget administrativ byrde for erhvervet svarende til 14.035 kr.
Kw-dage:
Med de nye regler afskaffes to informationsforpligtelser. Hidtil har fiskerne skullet indsende et
skema hver gang de har overdraget kW-andele mellem fartøjer. Da kW-andelene nu afskaffes, bortfalder
denne forpligtelse. I 2016 blev der indsendt ca. 50 skemaer om overdragelse af kw-andele. Dette vil nu
falde til 0. Det vurderes at samtlige skemaer blev udfyldt af konsulenter, og det tog 20 minutter pr. skema.
Desuden har der været en dispensationsmulighed fra kw-dage reglerne, som har medført en række
ansøgninger fra fiskerne. Der vil stadig være mulighed for at søge om en tilladelse til andre farvande, men
omfanget vil være stærkt reduceret i forhold til de tidligere regler. I 2016 var der ca. 100
dispensationsansøgninger. Det forventes at falde til ca. 30 ansøgninger om året. Det forventes at 80 pct. af
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 598: Spm. om oversendelse af materiale til orientering af ministeren om stramning af reglerne for kvotekoncentration m.v., til miljø- og fødevareministeren
ansøgningerne blev udfyldt af konsulenter, mens de resterende 20 pct. blev udfyldt af fiskerne selv.
Ændringerne forventes at medføre en reduceret administrativ byrde for erhvervet svarende til 21.892 kr.
Max. 75 pct. udlejning af årsmængder:
Hvert kvartal skal puljerne indsende en oversigt over udlejningen i
puljerne for alle fartøjerne. Den forventes fremsendt som én samlet fil, som udarbejdes af puljebestyreren.
Det forventes, at der årligt skal indsendes 12 kvartalsoversigter over udlejning i puljerne, da der eksisterer
tre puljer. Det vurderes, at det tager en time at udarbejde hver enkelt oversigt.
Desuden skal der medsendes et skema hver gang, der indsendes en overdragelse af årsmængder mellem to
puljer, som registreres hos NaturErhvervstyrelsen, så NaturErhvervstyrelsen kan kontrollere, hvad der
allerede er lejet ud i puljen. I 2016 indsendtes der ca. 800 ansøgninger om overdragelser af årsmængder,
som registreres i NaturErhvervstyrelsen. I 2017 skal udfyldes yderligere 800 oversigter sammen med disse,
som dokumenterer hvad der allerede er lejet ud internt i puljen. Ændringen forventes dermed at medføre
en øget administrativ byrde for erhvervet svarende til 238.109 kr.
Skatter, afgifter, subsidier mv.
Bekendtgørelsen vurderes ikke at påvirke skatter, afgifter og subsidier.
Øvrige efterlevelseskonsekvenser
For de ændrede og nye tiltag i vækst
og udviklingspakke for dansk fiskeri gælder at der er tale om intern
omfordeling inden for erhvervet, hvorfor de ikke vil medføre øvrige efterlevelseskonsekvenser.
Adfærdsvirkninger
Bekendtgørelsen vurderes ikke at ændre støttemodtagers adfærd.
BNP
Der vurderes ikke at være BNP-effekter forbundet med bekendtgørelsen
Afledte effekter
Der vurderes ikke at være afledte effekter forbundet med bekendtgørelsen.