Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1701544_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2016-12163
Den 13. december 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 190 (MOF alm. del) stillet 22.november
efter ønske fra Maria Reumert Gjerding (EL).
Spørgsmål nr. 190
”Vil ministeren kommentere til henvendelsen af 20/11-16 fra Sara Louise Bøttcher, Slagelse,
vedrørende fugleinfluenza og segmentering, jf. MOF alm. del – bilag 92, herunder besvare de i
henvendelsen rejste spørgsmål?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende, som jeg henholder mig
til:
”Fødevarestyrelsen har den 14. november 2016 modtaget en risikovurdering fra DTU
Veterinærinstituttet om risiko for udbrud af den alvorlige fugleinfluenza H5N8 i udegående hønsehold
og forebyggende tiltag. Af denne fremgår det, at:
”Det anbefales derfor at holde fjerkræ indendørs uden adgang til områder som også er tilgængelige for
vilde fugle eller hvor der er risiko for kontaminering af sekreter fra vilde fugle. Holdes fugle under
halvtag på udendørs verandaer skal det sikres at der ikke kan være kontakt til de vilde fugle som heller
ikke må have adgang til foder og drikkevands beholdere.”
./.
DTUs risikovurdering vedlægges til orientering.
På baggrund af risikovurderingen har Fødevarestyrelsen indført et indhusningskrav for fjerkræ.
Fødevarestyrelsen har undtaget ænder, gæs, strudsfugle og fjervildtopdræt fra kravet, hvis de fordres
og vandes indendørs eller under fast tag. Undtagelsen skyldes, at produktionsformen for disse arter er
meget anderledes end ved andet fjerkræopdræt.
I ande- og gåsebesætninger, der holdes udendørs, vil der ofte ikke være stalde tilknyttede, og hvis der
er staldfaciliteter, vil de ofte ikke være dimensioneret og indrettet til at holde dyrene indendørs uden,
at det vil kunne medføre dyrevelfærdsmæssigt uforsvarlige forhold for mange ænder og gæs.
Erfaringer fra udbrud af fugleinfluenza i Danmark i 2006 har vist, at det er meget vanskeligt at
overdække store arealer.
For fjervildtopdræt er der lovgivningsmæssige krav til hold af fjerkrævildt, som i en vis udstrækning
virker smittebeskyttende. F.eks. er der krav om, at opdræt af fasaner sker i volieres bestående af
trådvæv og med et dække af et stramtsiddende net, samt at vand og foder skal være anbragt under fast
tag, som sikrer, at vilde fugle ikke kommer i kontrakt med vand og foder.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/11-16 fra Sara Louise Bøttcher, Slagelse, vedrørende fugleinfluenza og segmentering m.m., til miljø- og fødevareministeren
Der henvises desuden til svar på spørgsmål 191 fra Miljø- og Fødevareudvalget.
Som følge af fugleinfluenza-situationen har Fødevarestyrelsen siden den 16. november 2016 indført
kontrol af rengøring og desinfektion af fjerkræbiler og fjerkrætransportkasser. Kontrollen foretages
både på grænsekontrolsteder og i besætninger med ud- og indførsel af fjerkræ til udlandet.
Fugleinfluenza kan ramme alle fugle, og uanset om fuglene holdes på hobbyniveau eller kommercielt.
Den nuværende fugleinfluenza-situation med udbrud i flere EU-lande viser også, at både
hobbyfjerkræhold og erhvervsfjerkræhold rammes. I forhold til forebyggende tiltag mod fugleinfluenza
sondrer DTU Veterinærinstituttets risikovurdering heller ikke mellem hobbyfjerkræhold og
erhvervsfjerkræhold.
Fugleinfluenza er en alvorlig smitsom husdyrsygdom, som bekæmpes for at hindre smittespredning til
andre fuglehold og pattedyr som f.eks. grise. I forhold til at hindre smittespredning er der ikke noget
veterinærfagligt grundlag for at sondre mellem og adskille kravene til sygdomsbekæmpelse for
hobbyfjerkræhold og erhvervsfjerkræhold.
Det kan til orientering desuden oplyses, at segmentering (nu kaldet kompartmentalisering) drejer sig
om opdeling af sektorer af den erhvervsmæssige fjerkræproduktion, der kan fremvise et exceptionelt
højt smittebeskyttelsesniveau. Et ”kompartment” kan, hvis det ligger indenfor en zone etableret ved
udbrud af fugleinfluenza undgå handelsmæssige restriktioner, der påføres andre erhvervsbesætninger.
Det kræver dog, at de markeder, det pågældende kompartment forsyner, har accepteret
kompartmentets smittebeskyttelsesplan, før det kommer til at ligge i en zone, hvorfor en sådan aftale
skal være på plads i ”fredstid”.”
Esben Lunde Larsen
/
Per Henriksen
2