Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1781921_0001.png
NOTAT
Direkte Betalinger og Økonomi
J.nr. 16-8099-0000005
Ref. mistec & ibulda
Den 20. april 2017
Notat om fleksibilitet mellem den direkte landbrugsstøtte og
landdistriktsprogrammet
i CAP’en
Problemstilling
Det skal inden 1. august 2017 besluttes, om der skal overføres flere midler fra den direkte støtte under
EU’s Fælles Landbrugspolitik
(søjle I) til landdistriktsprogrammet (søjle II). I 2014 besluttede den
daværende regering at overføre 5 % i 2015, 6 % i 2016 og 7 % i hvert af årene 2017 til 2019 fra den
direkte støtte til landdistriktsprogrammet. Senest 1. august 2017 skal Regeringen meddele
Kommissionen, om der skal overføres flere midler fra den direkte landbrugsstøtte i 2018 og 2019 til
landdistriktsprogrammet for årene 2019-2020.
Baggrund
EU-reglerne
I forbindelse med vedtagelse af den nye Landbrugsreform (CAP-reform) i 2013 blev der indført
mulighed for, at medlemsstaterne fik en vis fleksibilitet mellem søjle I og søjle II. Medlemslandene kan
vælge at overføre op til 15 % af deres nationale loft fra direkte støtte (søjle I) til
landdistriktsprogrammet (søjle II). Anvendelse af EU-tildelte midler under søjle II skal normalt
nationalt medfinansieres, men dette krav omfatter ikke midler tilført via fleksibilitet. Medlemsstaterne
kan også vælge at overføre op til 15 pct. af midlerne fra søjle II til søjle I. Visse medlemsstater kan
vælge at overføre op til 25 % af deres midler fra søjle II til I. Denne gruppe af lande har en
gennemsnitlig direkte støtte i søjle I under EU-gennemsnittet. Der er 10 lande, som på nuværende
tidspunkt har valgt at overføre midler til landdistriktsprogrammet, mens 5 lande har anvendt
fleksibilitet omvendt (jf. tabel 1 & 2).
Frister for meddelelse om anvendelse af fleksibilitetsinstrumentet
Anvendelse af fleksibilitetsinstrumentet skulle meddeles Kommissionen senest 1. august 2014. Pr. 1.
august 2017 er der igen mulighed for at ændre de indmeldte procentsatser med virkning fra
kalenderårene 2018 og 2019. Det betyder, at søjle I reduceres i 2018, men midlerne tilføjes først søjle
II i 2019. En beslutning om at overføre midler fra søjle I kan kun ændres i opadgående retning.
Anvendelse i Danmark
Den daværende regering (SR) traf i juli 2014 beslutning om at overføre midler fra den direkte støtte til
landdistriktsprogrammet fra kalenderår 2015-2019 (med budgetvirkning fra 2016-2020).
I Danmark overførtes hhv. 5 pct. i 2015, 6 pct. i 2016 og 7 pct. i kalenderår 2017, 2018 og 2019 til
landdistriktsprogrammet. I gennemsnit bliver der overført 431 mio. kr. årligt svarende til 165 kr./ha
fra den direkte støtte. Beløbet er til rådighed for landdistriktsprogrammet i det følgende kalenderår.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
• Nyropsgade 30 • 1780
København V
Tlf. 33 95 80 00
• EAN 5798000877955 • [email protected]
www.lfst.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1001: Spm. om overførsel af en stigende del af landbrugsstøtten fra passiv til aktiv støtte, til miljø- og fødevareministeren
Fleksibilitetsbeslutningen betød, at det danske landdistriktsprogram fik tilført yderligere i alt 2,2 mia.
kr. i EU-midler, oven i EU-basisbevillingen til Danmark på godt 4,7 mia. kr.
Det er ikke politisk besluttet, på hvilke støtteordninger fleksmidlerne er placeret. De indgår som en del
af den samlede ramme og er fordelt ud fra principper om kendte ordninger med hurtigt og sikkert
afløb. Det betyder, at langt hovedparten af fleksmidlerne i 2016 er anvendt til
investeringsstøtteordninger som miljøteknologi (almindelig investeringsstøtte, modernisering af stalde
for svin og kvæg, investeringsstøtte til gartnere og øvrige driftsgrene) og økologisk investeringsstøtte.
En mindre del af midlerne er fordelt til andre områder under landdistriktsprogrammet. Fra 2017 til
2020 er midlerne planlagt fordelt til især miljøteknologi, minivådområder, målrettet regulering, privat
skovrejsning, LAG-projekter og øvrige mindre ordninger.
Som landdistriktsprogrammet er planlagt implementeret, åbner de store tilskudsordninger først i sidst
i programperioden, hvorfor afløbene også først kommer til sidst. Det drejer sig om minivådområder og
indsatser vedr. kvælstof.
Såfremt Danmark vælger at øge overførslen fra søjle I til søjle II til den maksimale procentsats på 15
pct., vil dette medføre en yderligere overførelse til landdistriktsprogrammet på ca. 525 mio. kr. årligt. I
runde tal svarer en stigning på ét procentpoint til en reduktion af søjle I med ca. 62 mio. kr.
[ ..udeladt..]
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1001: Spm. om overførsel af en stigende del af landbrugsstøtten fra passiv til aktiv støtte, til miljø- og fødevareministeren
1781921_0003.png
Tabel 1 Oversigt over EU-landes
overførsel fra søjle I til søjle II (i pct. og mio. €)
Kalenderår
2014
Budgetår
2015
Frankrig
Letland
UK, England
UK, Wales
UK, Skotland
Danmark
Tjekkiet
Tyskland
Estland
Grækenland
Nederlandene
Rumænien
3 pct.
227,6
7,46 pct.
12,6
12,0 pct.
279,0
15 pct.
47,7
9,5 pct.
55,1
Kalenderår
2015
Budgetår
2016
3,3 pct.
251,5
7,46 pct.
14,7
12 pct.
279,6
15 pct.
47,8
9,5 pct.
55,2
5 pct.
45,8
3,4 pct.
29,7
4,5 pct.
231,5
6,15 pct.
7,5
5 pct.
102,0
4,03 pct.
31,5
1,83 pct.
29,9
Kalenderår
2016
Budgetår
2017
3,3 pct.
250,5
7,46 pct.
16,7
12 pct.
280,2
15 pct.
47,9
9,5 pct.
55,3
6 pct.
54,4
3,4 pct.
29,7
4,5 pct.
230,0
14,31 pct.
19,1
5 pct.
100,8
4,10 pct.
31,5
2,28 pct.
41,3
Kalenderår
2017
Budgetår
2018
3,3 pct.
249,4
7,46 pct.
18,8
12 pct.
280,7
15 pct.
48,0
9,5 pct.
55,4
7 pct.
62,8
3,4 pct.
29,7
4,5 pct.
228,4
14,98 pct.
21,8
5 pct.
99,6
4,17 pct.
31,5
2,23 pct.
41,1
Kalenderår
2018
Budgetår
2019
3,3 pct.
248,5
7,46 pct.
20,9
12 pct.
281,6
15 pct.
48,1
9,5 pct.
55,6
7 pct.
62,2
1,3 pct.
11,3
4,5 pct.
227,1
14,93 pct.
23,5
5 pct.
98,5
4,23 pct.
31,5
Kalenderår
2019
Budgetår
2020
3,3 pct.
247,7
7,46 pct.
23,0
12 pct.
282,4
15 pct.
48,3
9,5 pct.
55,8
7 pct.
61,6
1,3 pct.
11,3
4,5 pct.
225,8
15,0 pct.
25,4
5 pct.
97,4
4,30 pct.
31,5
Tabel 2 Oversigt over EU-landes overførsel
fra søjle II til søjle I (i pct. og mio. €)
Kalenderår
2014
Budgetår
2015
Kroatien
Ungarn
Polen
Slovakiet
Malta
25 pct.
391,86
21,31 pct.
57,70
15 pct.
49,83
Kalenderår
2015
Budgetår
2016
15 pct.
49,83
15 pct.
74,15
25 pct.
391,34
21,31 pct.
57,62
0,80 pct.
0,11
Kalenderår
2016
Budgetår
2017
15 pct.
49,83
15 pct.
74,05
25 pct.
390,80
21,31 pct.
57,54
1,59 pct.
0,23
Kalenderår
2017
Budgetår
2018
15 pct.
49,83
15 pct.
73,95
25 pct.
390,25
21,31 pct.
57,46
2,37 pct.
0,34
Kalenderår
2018
Budgetår
2019
15 pct.
49,83
15 pct.
73,84
25 pct.
389,68
21,31 pct.
57,37
3,11 pct.
0,45
Kalenderår
2019
Budgetår
2020
15 pct.
49,83
15 pct.
73,71
25 pct.
388,99
21,31 pct.
57,27
3,84 pct.
0,55
Note: Sverige, UK, Finland, Bulgarien, Estland, Spanien, Letland, Litauen, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet
har mulighed for at vælge at overføre op til 25 % af deres midler fra søjle II til I.
3